Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Od wczoraj media donoszą o wynikach badań piw na rynku, które w zasadzie dla piwowarów domowych nie są żadnym odkryciem:

http://www.portalspozywczy.pl/finanse/teksty/,82087.html

 

A ja po lekturze mam pytanie do bardziej fachowych kolegów:

- da się naprawdę jakąś wiarygodną metodą obliczyć ekstrakt początkowy w piwie z butelki, o czym mowa w artykule?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od wczoraj media donoszą o wynikach badań piw na rynku, które w zasadzie dla piwowarów domowych nie są żadnym odkryciem:

http://www.portalspo...sty/,82087.html

 

A ja po lekturze mam pytanie do bardziej fachowych kolegów:

- da się naprawdę jakąś wiarygodną metodą obliczyć ekstrakt początkowy w piwie z butelki, o czym mowa w artykule?

 

Da się, cytat z wiki o refraktometrze

 

"Jako ciekawostkę można podać, że za pomocą areometru oraz refraktometru można, dokonując pomiaru gotowego piwa i korzystając z programu ProMash, obliczyć ekstrakt brzeczki nastawnej. Jeśli np. nie zrobiliśmy tego przed rozpoczęciem fermentacji lub gdy chcemy poznać ekstrakt piwa otrzymanego od zaprzyjaźnionego piwowara. Należy przy tym pamiętać, aby próbka była w miarę możliwości bez osadu drożdżowego i wcześniej odgazowana."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dalszy ciąg tej sprawy:

 

http://finanse.wp.pl/kat,104128,title,Wiem-ale-nie-powiem-Tak-kontroluje-sie-zywnosc,wid,15341808,wiadomosc.html?ticaid=11016b

 

W skrócie:

 

 

Jakie piwa wg IJHARS nie spełniały norm:

 

Kasztelan niepasteryzowane

 

Nieprawidłowość polegała na błędnym podaniu nazwy miejsca produkcji. Etykieta wskazywała, że był to Browar Sierpc. Tymczasem rzeczywiste miejsce powstania piwa to browar Bosman w Szczecinie. Chodziło o partię o nr L13. Właścicielem marki jest Carlsberg Polska.

 

Magnus Żurawinowy

 

IJHARS zwrócił uwagę, że nazwa piwa jest nieprawidłowa i wprowadzająca w błąd. Zdaniem Inspekcji określenie "żurawinowy" sugeruje, że do produkcji użyto żurawiny lub jej składników. Tymczasem w Magnusie Żurawinowym smak i zapach zostały nadane jedynie poprzez aromat. Nr partii to 28 XI 2011 (to jednocześnie data przydatności do spożycia). Producentem piwa jest Browar Jagiełło.

 

Fortuna Czarne

 

Kontrola wykazała, że piwo zawierało zaniżoną od deklarowanej na etykiecie zawartość alkoholu. Zamiast 4,8-6,2 proc. obj. Fortuna Czarna miała 4,6 proc. obj. Chodziło o partię numer 20.01.2012 (to jednocześnie data przydatności do spożycia), której rozlano 29 hl. Producentem piwa jest Browar Fortuna z Miłosławia.

 

Core ciemne pasteryzowane

 

IJHARS zwróciła uwagę, że na etykiecie jako składnik piwa nie wymieniono składnika alergennego, jakim jest słód jęczmienny. Sprawa dotyczyła partii o numerze 29.12.10 l. Wyprodukowano 3456 sztuk butelek z zawierającą błąd etykietą. Producentem piwa jest BOSS Browar Witnica.

 

Porter witnicki piwo ciemne pasteryzowane

 

Podobnie jak w przypadku piwa Core, na etykiecie zabrakło informacji o alergenie, jakim jest słód jęczmienny. Sprawa dotyczyła partii o numerze 24.11.10 l. Wyprodukowano 200 butelek z błędną informacją. Producentem piwa jest BOSS Browar Witnica.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tych, którze de facto nic nie zrobili, to podali, a prawdziwych winowajców jak nie było, tak nie ma. A toczenie batalii o 0.2% (co jest niewykrywalne dla ludzkiego języka) to już jakaś żenada.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×