longmen 9 Posted April 15, 2013 piękny - gwoli ciekawości ile kosztuje zrobienie takiego cacka z materiałami i robocizną ? jeżeli to nie tajemnica oczywiście.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
bnp 179 Posted April 15, 2013 Wszystko po izoluj, także przewody cyrkulacyjne bo zobaczysz ile kW ci pochłonie maszyna Bardzo dobre wykonanie Quote Share this post Link to post Share on other sites
lech.zywiec 7 Posted April 15, 2013 (edited) @longmen, w takim wykonaniu jak na zdjęciach wszystkie graty + sterownik kosztowały mnie w granicach 2000 PLN. Pewnie można trochę taniej. Do tego trzeba dorzucić robociznę. Ze wszystkim nie zmieściłem się w 3000 PLN , ale myślę że jak bym robił drugi raz, to bym tej sumy nie przekroczył. @bnp, jutro się zabieram za izolowanie, dziś podczas rozruchu zagotowanie wody trwało baaaaardzo długo Edited April 15, 2013 by lech.zywiec Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kamilo 36 1 Items Posted April 15, 2013 piękny - gwoli ciekawości ile kosztuje zrobienie takiego cacka z materiałami i robocizną ? jeżeli to nie tajemnica oczywiście.... dołączam się do pytania... ps. punkt dla Ciebie... Quote Share this post Link to post Share on other sites
bnp 179 Posted April 15, 2013 lechu miałeś, jak gadaliśmy ustawione 2 kW na grzałce to nic dziwnego. Ja mam 3 kW a Ty 4 kW więc się nie martw. Będzie dobrze. szacuję ze przy nieizolowanym kegu i rurkach cyrkulacyjnych masz straty koło 25 % . Jak zaizolujesz to będą max 10 %. Mimo małej powierzchni rurek od pompy ( cyrkulacyjnych) są tam olbrzymie straty ciepła. Tylko się nie zdziw po 2 miesiącach i kilku/ kilkunastu warkach jak przyjdzie rachunek za prąd Quote Share this post Link to post Share on other sites
lech.zywiec 7 Posted April 16, 2013 Wiem, wiem. Mam drugi podobny kociołek z grzałkami 2x2KW z tym, że dobrze ocieplony i zagrzanie 40 litrów wody, trwa w nim do godziny. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cemik1 42 Posted April 17, 2013 Ja też swój (kolejny z tej serii) odebrałem od spawacza. Teraz jestem na wyjeździe, ale w maju powinienem go też uruchomić. Nabyłem drogą kupna nawet taką samą pralkową pompę. Wygląda na bardziej odporną na zanieczyszczenia niż solarowa. Czy będziesz stosował jakiś specjalny sposób uzdatniania/oczyszczania jej plastiku? Quote Share this post Link to post Share on other sites
lech.zywiec 7 Posted April 17, 2013 Czy będziesz stosował jakiś specjalny sposób uzdatniania/oczyszczania jej plastiku? Faktycznie, brak atestu do spożywki na te pompki jest najsłabszym punktem całego układu. W ramach doczyszczenia sprzętu zrobiłem 1 gotowanie z OXY i jedno z kwaskiem cytrynowym i tu mi się pomysły skończyły. Masz jakieś propozycje? Quote Share this post Link to post Share on other sites
bnp 179 Posted April 17, 2013 Spokojnie Panowie. Nic się nie dzieje. ludzie stosują te pompy od dłuższego czasu i nic się nie dzieje. ma ją np Marian i Zbynekk. Ja dla przezorności nie stosuję cyrkulacji brzeczki podczas warzenia. Uznałem że za wysoka temp. dla pompy. można zastosować pompę od zmywarki ale możne być za silna. 1 Radzio reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
lech.zywiec 7 Posted May 21, 2013 Sprzęt rozdziewiczony, sprawdzony i jako tako poznany. Pierwsza warka Polskie Ale - miałem problem z zacieraniem, jak się później okazało przyczyny były dwie: za duża moc grzania i złe ześrutowanie słodu. Druga warka Witt. Zasyp 5kg słodu, 3 kg pszenicy, 1 kg owsa. Wbrew obawom żadnych problemów z zacieraniem i filtracją. Generalnie jestem bardzo zadowolony z tego systemu ze względu na łatwość obsługi i niewielkie wymiary. 1 Radzio reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
hexx 6 1 Items Posted May 24, 2013 Mam nadzieję, że nikt się nie pogniewa jak podepnę się do tematu. Przy budowie swojego kociołka wszyszedłem z trochę innych założeń i materiałów. Podstawą jest keg 50l, lecz do góry dnem, grzałki przepływowe 2szt po 1800W, środek z tanku po Coli 18L, z odciętą górą, łączenie na gwincie 3". Dolne sito będzie swobodnie spoczywać na dnie tanku, górne będzie zamocowane (jeszcze nie zdecydowałem się do końca w jaki sposób). Przetłaczać brzeczkę będzie pompa od zmywarki (dużo wydajniejsza od pralkowych) z wgrzanymi króćcami z gwintem.Jeśli się nie sprawdzi, mam zamiar zrobić pompę z nierdzewki, bazując na silniku od zmywarkowej. Do grzałek dospawane są nyple 1" i całość skręcona jest na gwintach, by niełączyć grzałek gumowym wężem jak w zmywarce. Czy założenia słuszne, zobaczymy jak ukończę projekt. Może dorzuciłby ktoś jakieś konstruktywne spostrzeżenia, sugeste, bądź krytykę. Link do zdjęć poniżej. https://picasaweb.google.com/fotymarcin/BaumeisterPoMojemu?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNX6nLmboMbn-wE&feat=directlink Będę się starał dorzucać zdjęcia wraz z postępem prac. 3 Kamilo, Andre356 and CZEJEN reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kamilo 36 1 Items Posted May 24, 2013 Nikt się nie pogniewa! Jeszcze punkt dla Ciebie za fotki. Quote Share this post Link to post Share on other sites
shayboos 22 Posted May 24, 2013 Ciekawy pomysł i fajne wykonanie. Czekam na kolejne fotki jak już wszystko będzie poskładane i w trybie warzelniczym Quote Share this post Link to post Share on other sites
hexx 6 1 Items Posted May 25, 2013 Mam pytanie do kolegów posiadających już klony baumeistra, jaki macie sterownik? Zastanawiam się nad tym od Boleckiego, ale może jest jakieś tańsze, bądź praktyczniejsze rozwiązanie? Rozważałem też budowę czegoś na atmedze, ale nigdy nie bawiłem się w programowanie mikroprocesorów i trochę szkoda mi wolnego czasu (którego mam niewiele) na takie eksperymenty. Pisałem też do Sunrivera, który już taki projekt budował, ale nie był pewny czy posiada jeszcze dokumentację i temat się urwał. Co do uruchamiania wszelkich urządzeń do warzenia piwa, z tego co wiem od technologa od instalacji browarniczych, warto każde nowe urządzenie, bądź instalację przepłukać dokładnie ok 5% kwasem azotowym w celu pasywacji. Warunkiem jest to by była wykonana ze stali KO lub plastików odpornych na działanie kwasów. Z tego co wiem, to PP jest jednym z takich plastików, a z niego jest wykonana większość pomp pralkowych jak i zmywarkowych. W razie wątpliwości rodzaj plastiku powinien być wytłoczony na korpusie pompy. Zastanawiam się także nad wyposarzeniem swojego kociołka w whirpool. W tym celu środek jest obniżony względem dna, by miał się gdzie formować stożek osadów. Zamierzam dołożyć w dnie kolejny króciec np 3/4" zakończony kolanem skierowanym na stałe w jedną stronę. Po wystudzeniu brzeczki i wyciągnięcu chłodnicy (nie zamierzam jej montować na stałe), odciąłbym zaworem środkowy wlot i puścił strumień z pompy na ten dodatkowy, zakończony kolanem, by robił prąd wirowy. Po odłączeniu pompy i ustabilizowaniu się stożka osadu, zrzucałbym go (osad) zaworem już bez użycia pompy przez środkowy wlot. Myślę, że będzie to bardziej jasne, ak się zabiorę za montaż dolnej części. Oczywiście dorzucę zdjęcia o czym poinformuję w tym wątku. Prosiłbym o jakiekolwiek sugestie, czy takie rozwiązanie ma sens, czy może nie komplikować sprawy tym whirlpoolem. Zasugerowałem się torchę tym, że profesjonalnie korzysta się z tego rozwiązania, także coś w tym musi być. Nie widziałem jeszcze na ile w praktyce jest to skuteczne, ale to tylko kwestia czasu. Na dniach odpalamy w pracy warzelnię 10Hl, wyposażoną w whirlpool. Póki co czekam na sugestie bardziej doświadczonych kolegów. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bnp 179 Posted May 25, 2013 co do sterownika to masz 3 opcje zbudować sobie samemu ( ja pośrednio sobie tak zrobiłem ) http://www.piwo.org/topic/8300-sterownik-do-warzenia-i-zacierania-piwa-bnp/ -kupić u bolka -kupić w firmie pamel temat w whirlpoolem to dobry pomysł, u mnie po wychłodzeniu cyrkuluję pompą na zaworze spustowym a później zlewam z nad osadu ale twój pomysł jest lepszy pytanko: masz już sita ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MMP 1 Posted May 25, 2013 whirlpool: Nie mam jeszcze, ale zastanawiam się nad rurką wkręconą do dolnego otworu kotła. Będzie wystawała kilka cm nad dno. Chłodzenie trochę trwa i myślę, że wszystkie osady opadną poniżej rurki. Wcześniej miałem garnek z kranikiem i wyglądało, że osady były poniżej kranika. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bnp 179 Posted May 25, 2013 wszystko się zgadza bo tak tez jest i ummie ale kolega hexx jeżeli dobrze rozumiem chce usunąć osady podobnie jak to się robi w fermentatorze stożkowym to juz naprawdę pomysł ciekawy. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hexx 6 1 Items Posted May 25, 2013 Co do sit, na początek posłuży blacha perforowana, z kwasówki. Ciężko mi określić jej wymiary, bo zdobyczna od znajomego. Ma około 1mm grubości i oczka ok 1,5mm. Jeśli się nie spisze, dam sita z drugiego arkusza z otworami ok 3mm i jak w oryginale wstawię po jeszcze jednym drobniejszym przed każde z sit. Przyszłościowo zamierzam dać na laser dociąć z kwasówki z podłużnymi wąskimi szczelinami zamiast okrągłych otworów. Jak będę miał chwilę, pomierzę sówmiarką, jakiej szerokości są szczeliny w sicie kotła zaciernego w dużej warzelni. Jeśli montują takie seryjnie, to myślę, że będzie to najlepsze odniesienie, bo jak czytam na forach, to każdy podaje inne rozmiary szczelin w sicie jako najlepsze. Póki co postęp prac mizerny jak na fotkach. Czasu brakuje. Postaram się wstawić jeszcze fotkę tej blachy na sita, ale to nie w tej chwili. Co do pomysłu na osady, to jest bardziej jak w whirlpoolu. W fermentatorach, przez stożek zrzuca się tylko osady grawitacyjne, bez pola wirowego. Jak już ruszymy z browarem, to może zamieszczę fotki oryginalnego whirlpoola, z dużej warzelni. Póki co zostały nam drobne podłączenia i wszelkie odbiory (celny, Sanepid itd.). Po odbiorach dopiero będzie uruchomienie warzelni przez kogoś od producenta i myślę, że po tym będę mógł śmiało "opstrykać" jak to wygląda. Quote Share this post Link to post Share on other sites
elroy 729 1 Items Posted May 25, 2013 Jak już ruszymy z browarem, to może zamieszczę fotki oryginalnego whirlpoola, z dużej warzelni. Póki co zostały nam drobne podłączenia i wszelkie odbiory (celny, Sanepid itd.). Po odbiorach dopiero będzie uruchomienie warzelni przez kogoś od producenta i myślę, że po tym będę mógł śmiało "opstrykać" jak to wygląda. No pięknie Może wrzuć też jakieś info co do tej inwestycji w dziale http://www.piwo.org/forum/65-polskie-browary-rzemieslnicze/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
hexx 6 1 Items Posted May 25, 2013 Postaram się brata namówić, bo to w końcu jego inwestycja. Póki co czasu brakuje na wszystko. Quote Share this post Link to post Share on other sites
elroy 729 1 Items Posted May 25, 2013 Namów koniecznie Quote Share this post Link to post Share on other sites
hexx 6 1 Items Posted May 26, 2013 Materiał na moje sita Quote Share this post Link to post Share on other sites
pepe11 20 Posted May 26, 2013 (edited) Materiał na moje sita materiał na sita super ale musisz jeszcze dać od stony słodu gęstą siatkę max . 1mm oczko ( nie doczytałem całego tekstu ) ja mam sita główne oczko 3mm i siatkę ok 1mm , wydaje mi się że lepsza filracja bedzie w takiej opcji Edited May 26, 2013 by pepe11 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jejski 323 1 Items Posted May 26, 2013 W tym celu środek jest obniżony względem dna, by miał się gdzie formować stożek osadów. Prosiłbym o jakiekolwiek sugestie, czy takie rozwiązanie ma sens, czy może nie komplikować sprawy tym whirlpoolem. Zasugerowałem się torchę tym, że profesjonalnie korzysta się z tego rozwiązania, także coś w tym musi być. Jeśli masz obniżony środek (podobnie jak w kegu?) to zastosuj "druciaka" wg. mojego pomysłu. Odkręcasz zawór i spuszczasz klarowną brzeczkę. Co do sit, na początek posłuży blacha perforowana, z kwasówk Nie polecam blachy perforowanej. Lepiej ponacinać szczeliny w blasze. Młóto idealnie pasuje do okrągłych otworów Quote Share this post Link to post Share on other sites
Adam Krawczyk 0 1 Items Posted December 15, 2013 Mam pytanie czy pompa tez się wam przegrzewa czy zrobiliście jakieś chłodzenie. Mam pompę pralkową której tez uzywacie. Chciałbym aby pompa działała przez cały okres zacierania... Quote Share this post Link to post Share on other sites