Jump to content
sledzik1984

Odfermentowanie IPA 15 Blg

Recommended Posts

Cześć!

 

Jako, że to mój pierwszy post na tym forum - serdecznie wszystkich witam!

 

Od razu przejdę do tego co mnie mocno trapi..

 

Moja druga warka - padło na IPA 15 Blg z Homebrewing. Po chmieleniu wyszło mi 15 litrów brzeczki 15 BLG. Trochę mało ale co tam.. Nie to jest problemem. Zacieranie wg. instrukcji (14 litrów do 72 C, wsypane 5kg słodu pilzneńskiego, 0,2 kg monachijskiego i 0,2 Carared. 65 C przez 40 minut. Podgrzanie do 72 - potem 40minut, podgrzanie do 75 C - potem 5 minut)

 

Wystudzona brzeczka trafiła do fermentatora, drożdże US-05 poddałem rehydracji (110 ml przegotowanej wody, 20 st C) - one oczywiście również szybko trafiły do fermentatora.. Jakieś 0,5 litra odlałem sobie do słoika do testu FFT, dodałem do tego resztkę drożdży po czym postawiłem słoik przy kaloryferze.

 

Fermentator stoi sobie w kuchni - cały czas równo 21 stopni.

 

Po 4 dniach brzeczka w słoiku miała 5 BLG. Po 7 tak samo. Czyli pewnie niżej nie zejdzie.

 

Dziś - po 8 dniach przelewałem brzeczkę z fermentacji burzliwej na cichą do drugiego fermentatora - brzeczka ma 5 BLG.

 

I tu rodzi się pytanie... czy nie powinna zejść bardziej? Planuję zostawić na cichej jakieś 8-10 dni i dopiero butelkować jednak tu rodzi się pytanie... nie wygeneruję sobie 30 granatów? Żona mnie zje jak zaczną mi butelki wybuchać...

 

Z góry dzięki za pomoc

Piotrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie to może tak być, że już skończyły. Przynajmniej u mnie US-05 nigdy jakoś bardzo głęboko nie schodziły. Z testem się zgadza, czyli pewnie koniec, ale potrzymaj jeszcze na cichej może jeszcze coś na deser sobie zostawiły ;)

Bardziej mnie ciekawi dlaczego uzyskałeś 15l brzeczki 15 Blg? zestaw był na 15 czy na 20l?

Edited by BuDeX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli w fermentatorze masz tyle samo co w słoiku to jest ok - w końcu po to robisz ten test. Być może zacierałeś na słodko, może termometr trochę zaniża, ale więcej zejść nie powinny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak na US-05 to dużo za dużo. Do słoika dałeś resztkę drożdży a trzeba było dać np. piekarskie i zobaczyć jak zejdą.

U mnie z uwodnienia przy zacieraniu jednotemperaturowym z 16°Blg schodziły do 3,5, temperatura zacierania około 66°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak na US-05 to dużo za dużo. Do słoika dałeś resztkę drożdży a trzeba było dać np. piekarskie i zobaczyć jak zejdą.

U mnie z uwodnienia przy zacieraniu jednotemperaturowym z 16°Blg schodziły do 3,5, temperatura zacierania około 66°C.

Nie rozumiem, jakie znaczenie ma do ilu zejdzie próbka na drożdżach piekarskich, skoro w fermentatorze są drożdże US-05, a nie piekarskie. Próba FFT powinna być robiona na takich samych drożdżach, jak fermentacja główna. Tobie piwo zeszło do 3,5°Blg przy zacieraniu jednotemperaturowym w 66°C, ale nie wiadomo jak kolego zacierał, w sensie czy ma dobry termometr.

Edited by olo333

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie wiadomo jak kolego zacierał

???

65 C przez 40 minut. Podgrzanie do 72 - potem 40minut, podgrzanie do 75 C - potem 5 minut

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra przecież to nie sprawa, żebyśmy się sprzeczal. Mi zawsze US-05 schodziły dość zdecydowanie choć nie są wyjątkowo żarłoczne. Ale powinny zejść niżej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zestaw surowców był na 20 litrów jednak podczas chmielenia sporo odparowało... A jako, że to moja druga warka to nie wpadłem na to, że można przecież dolać wody... Co prawda nie bardzo mam pojęcie jakie BLG wyszło by po dodaniu 5 litrów wody ale może tak trzeba było zrobić?

 

Termometr jaki posiadam wyprodukowała firma Alles France, tak samo Areometr (wyskalowany na 16 stopni C - w takiej temperaturze robię nim pomiary).

 

Zastanawiam się nad zakupem termometru z Ikea ale spotkałem się z opiniami, że nie lubi spotkań z cieczami i sam nie wiem czy wydawać na niego pieniądze..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi kiedyś takiego milk stouta:

http://www.piwo.org/topic/3614-browar-parnik/page__st__20#entry94354

odfermentowały do 6,5°Blg. Piwo się nie przegazowało, jak się później okazało, miałem właśnie problemy z termometrem (żółty Alla France). Pocieszający jest fakt, że FFT ma u ciebie dokładnie taką samą wartość, jak reszta piwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze, że nie dolałeś wody bo by Ci wyszło jakieś 12-13blg, które już ciężko byłoby nazwać IPA. Raczej kwestia wydajności. Mi pierwszego piwa wyszło też chyba z 16 litrów z receptury na 20, potem będzie lepiej.

 

Mi ostatnio AIPA na tych drożdżach zeszło z 15 do 2 blg, ale zacierałem dużo wytrawniej niż Ty. Jak FFT zeszło też do tylu to ja bym potrzymał jeszcze z tydzień minimum na tej cichej i rozlewał, raczej będzie ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nastawiłem taką samą warkę, ale trochę krótsze zacierania w 64 i 72°C - po trzydzieści minut. Drożdże US-05 rehydratowane i dodane do namnożenia bo 0,5 litra brzeczki (na ok. 12h); po dodaniu do fermentatora ruszyły po ok. 2 godzinach i ciężko pracowały przez trzy dni, a potem zaczęły się obijać. Burzliwa skończyła się po dniach dziesięciu, ale w temperaturze 15°C. Zeszło z 15,5 do 3Blg. W weekend zleje na cichą, bo będzie chwila czasu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termometr jaki posiadam wyprodukowała firma Alles France

Porównaj sobie wskazania z innym termometrem, ja się po 2 miesiącach warzenia zorientowałem że termometr z Alla France zaniża mi wskazania o ok. 2 stopnie w zakresie ok. 6-70 stopni. W pokojowych temperaturach wskazuje poprawnie, im cieplej tym większy błąd - przy wrzącej wodzie wskazuje 95 stopni, podczas gdy termometr z Ikei wskazuje 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termometr jaki posiadam wyprodukowała firma Alles France

Porównaj sobie wskazania z innym termometrem, ja się po 2 miesiącach warzenia zorientowałem że termometr z Alla France zaniża mi wskazania o ok. 2 stopnie w zakresie ok. 6-70 stopni. W pokojowych temperaturach wskazuje poprawnie, im cieplej tym większy błąd - przy wrzącej wodzie wskazuje 95 stopni, podczas gdy termometr z Ikei wskazuje 100.

 

No i mój też tak wskazuje :> Dokładnie 95 stopni w czajniku z gotującą wodą... Jadę jutro do Ikei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie w czasie zacierania termometr w różnych miejscach gara zaciernego zwykle pokazuje różne temperatury, które potrafią się różnić nawet o 4~5°C. Sprawdzone trzema różnymi termometrami: przemysłowym rtęciowym, przemysłowym platynowym Pt-100 i podręcznym z elektronicznym wyświetlaczem.

 

Podczas pierwszego zacierania byłem tym mocno zdziwiony, teraz biorę pod uwagę tylko temperaturę odczytaną po dość porządnym wymieszaniu.

Edited by vojtol

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie w czasie zacierania termometr w różnych miejscach gara zaciernego zwykle pokazuje różne temperatury, które potrafią się różnić nawet o 4~5°C.

To jest normalne, w środku nad źródłem ciepła będzie wyższa temperatura, przy ścianie gara gdzie straty większe - niższa.

Aby utrzymać w miarę równomierną temperaturę trzeba zacier mieszać albo budować inne systemy utrzymujące stałą temp. np herms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest normalne, w środku nad źródłem ciepła będzie wyższa temperatura, przy ścianie gara gdzie straty większe - niższa.

Aby utrzymać w miarę równomierną temperaturę trzeba zacier mieszać albo budować inne systemy utrzymujące stałą temp. np herms.

 

Ale czy wiedział o tym sledzik1984 kiedy zacierał? Co tu mówić o błędach termometrów, kiedy błędy samej metody pomiarowej mogą być znacznie większe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jadę jutro do Ikei...

Mam dwa z Ikei. Oba "wrą" w temp. 98stopni. Dla porównania mój Alla France "wrze" w 105.

Nie ma lekko :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jadę jutro do Ikei...

Mam dwa z Ikei. Oba "wrą" w temp. 98stopni. Dla porównania mój Alla France "wrze" w 105.

Nie ma lekko :).

Co więcej, to że "wrą' w temperaturze innej niż 100°C nie oznacza jeszcze, że źle pokazują w temperaturach nas najbardziej interesujących, czyli powiedzmy w zakresie 62-72°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby nie patrzeć temperatura wrzenia zależna jest od ciśnienia z tego co się w szkole uczyłem ;)

Zakładam, że u kogoś, kto ma wpisaną lokalizację Gdańsk, będzie ona bliska 100°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby nie patrzeć temperatura wrzenia zależna jest od ciśnienia z tego co się w szkole uczyłem ;)

Zakładam, że u kogoś, kto ma wpisaną lokalizację Gdańsk, będzie ona bliska 100°C.

no chyba że mamy głęboki niż :smilies:; na mojej wysokości (700m npm) nie dochodzę do takich wartości ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.