Jump to content
lewatywa8

Kociołek od podstaw

Recommended Posts

Witam, jak w temacie, z powodu obicia emalii w kociołku z lidla, zaczynam kupowac materiały na nowe 2 kociołki. średnica będzie jak w kociołku z lidla, natomiast wysokość około 50cm co da 45 L co w zupełności mi wystarczy.Chciałbym wieksze ale z racji kawalerki i 2 dzieci jest to raczej niemozliwe.Blacha bedzie o grubości 1mm 1000x 2000 cena 270zł. Zakupiłem drut ko do migomatu 56 zł ale czytajac po necie okazuje sie że nie będzie to wygladac jak po spawaniu Tig-iem. Pogadałem ze szwagrem który pracuje przy produkcji kanałów wentylacyjnych i zawalcuje kociołki oraz pospawa, a mi pozostana do pospawania Migiem rózne blaszki na nózki i uchwyty do sterownika itd. Chcę zastosować 2 grzałki po 1600w bądz jedna 2000w druga 1500w.Pytanie mam takie czy te grzałki http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera-grb-1600w-typ-u-i2504686262.html będą odpowiednie? i czy po nagrzaniu ich na sucho dam rade giąć je?Wiem że najlepiej jakby były w osłonie ze stali nierdzewnej ale na takie nie stać mnie, dlatego robie kociołki aby wyszło mnie to jak najtaniej . Najtańszy gar na allegro to 300 zł za 50L, a ja w cenie takich dwóch zmontuje swoje z grubszej blachy oraz z grzałkami i będa pod mój wymiar, jeszcze starczy na drut oraz argon do pózniejszych prac z migiem.Jak cos zacznie sie dziać z pracami to zamieszcze zdjęcia.Prosze o odpowiedz o te grzałki.

Edited by lewatywa8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blachę to bym proponował min. #2mm. Garnki maja cienką blachę, ale u góry mają rant i są tym samym stabilniejsze. Przy #1mm podnoszenie gara z 30-toma litrami może go deformować. Można by ew. pomysleć o wpsawaniu paska z grubszej blachy w górnej części - zrobi sie wtedy konstrukcja wzmacniająca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałem suche zastosowac , ale niewiem czy nie taniej wyjdzie grzac grzałkami które grzeja bezpośrednio płyn? chodzi mi o zużycie energii a predkośc grzania płynu.Własnie ogladam takie do parnika, brałem jeszcze pod uwage te od kuchenek elektrycznych , ale to wiecej pracy przy ich montazu czy izolacji jakies osłony, jeszcze się zobaczy.

Faktycznie cos trzeba bedzie wspawac na rant garnka,sugerowałem sie tym że takie garnki z allegro maja ścianke 0.7mm , z arkusza blachy duzo mi zostanie więc jak zaczniemy spawac to najwyżej dotnie sie pasek i dospawa .Zastanawiam sie czy nyple dac 1/2 cala aby przełozyc zawory z mych kociołków czy zastosowac 3/4?

Edited by lewatywa8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o zużycie energii to tak naprawde nie ma się czym ostatecznie przejmować.. niby dąży się do doskonałości... znacznym kosztem i komplikacją układu, a ostatecznie 2-3kWh więcej budżetu nie zawali. Lepiej jest mieć nadmiar mocy grzewczej, niż jej niedobór. Jeżeli by się jeszcze udało grzałki sterować np. PWM to wtedy pracują wszystkie z pełną i płynną regulacją mocy.. ale tu koszty w górę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłeś już blachę?Może lepiej trafić 2 kegi ,łącznie w podobnej cenie?

Ja właśnie myślę o kegu z suchą grzałką od spodu-tu mają dobre grzałki,dzwoniłem tam i nie ma problemu,żeby posłali już wygięte wg wzoru jakim się pośle mailem.

http://www.sklep.termek.pl/index.php?cat_id=97

Myślę,że do kega 30L dam dwie grzałki 2kW +1,5kW +mieszadło + regulator PID,chyba ,że styknie mi na SPZ10 Bolka :)

Nyple daj takie jak masz filtrator ,ja myślę o dodatkowym 1" tuż nad filtratorem,żeby można odbierać na dekokt,mieszadło wypcha bez problemu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blache kupie za 270 zł, troche jej zostanie abym mógł zrobić (nie wiem jak to nazwać) nakładke na góre w która wsadze rure harmonijke i parę odprowadze do wentylacji.Kociołki będa około 50l także za kegi pewnie ponad 300zł bym musiał zapłacić.Filtrowac będę jak dotychczas w fermentatorze ale w najblizszym czasie wypróbuje fałszywe dno z tacy nierdzewki, faktycznie wstawie chyba dodatkowy nypel na dekokt.Nie bardzo wiem jak działa regulator PID, ile to kosztuje itd,prosze wskazac jakąs aukcje czy cos podobnego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szukam regulatora temperatury, który pociagnie 2 grzałki o łącznej mocy 3000-3200W.Znalazłem dwa takie http://allegro.pl/show_item.php?item=2536810037 ten o mocy 20A ,oraz drugi http://allegro.pl/show_item.php?item=2545193104 16A.Jeden i drugi sprzedawca twierdzi że sa za słabe ale z wyliczeń wychodzi że jeden da rade 4600W pociagnąc ,drugi 3680W.Obecnie mam w kociołku z lidla taki http://allegro.pl/cyfrowy-elektroniczny-termostat-regulator-rtsz7v2-i2546135699.html który ma 10A i daje rade z grzałką 1800W.Myślałem juz aby zacierac jedna grzałką poprzez sterownik, a drugą załaczac przełacznikiem na czas gotowania ,ale że znalazłem te dwa regulatory 16 oraz 20 A , to myslałem że obie podłacze pod sterownik w szczególności pod ten mocniejszy. Niewiem czy ja zle licze czy sprzedawcy.Jeden z nich polecił mi reg PID plus czujnik przekaznik ssr radiator ale koszt wyszedł 400 zł.Budżet mam ograniczony bo ile mozna kobiecie wciskac że jeszcze tylko to jeszcze tylko to , także zakup sterownika PID odpada , prosze mi cos doradzic jak to wygląda z ta moca tych regulatorów .

Share this post


Link to post
Share on other sites

przecież sterownik nie musi załączać bezpośrednio grzałek tylko jakiś przekaźnik lub stycznik który dobieramy do mocy grzałek

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli pod regulator podłączyć cewkę przekaźnika którego styki mogą mieć obciążenie np. 20A i przez te styki podłączamy obwód grzałki wtedy styki regulatora obciąża tyko cewka przekaźnika która pobiera kilka mA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega mrblaha wszystko mi wyjaśnił, także sprawa załatwiona i koszta juz mniejsze, mam jeszcze pytanie, jeśli uzyje przekażnik od samochodu na 30A to nic sie niestanie jeśli przez jego styki popłynie 230V do zasilania grzałki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

samochodowy raczej nie najlepiej z cewka na 230V wtedy nie będzie potrzebne dodatkowe zasilanie do przekaźnika a jak nie ma przekaźnika to stycznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zasadzie mysle że starczy mocy z zasilacza który zasila mi mieszadło, a jak nie to mam jeszcze jeden dość mocny i dobrej marki z komputera który poszedł na czesci a została obudowa i zasilacz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne części zakupione, czekam na regulatory , kociołki częściowo pospawane, dzis ide zanieść nyple , c.d.n jak będę miał juz kociołki w domupost-4201-0-64219100-1345980917_thumb.jpgpost-4201-0-73953200-1345980932_thumb.jpg

Edited by lewatywa8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 1 kociołek przypadnie 1 rozłącznik 100A czyli taki włącznik, 1 es 16A, plus kontrolka fazy że mam napięcie, kolejny es 10A który załączy napiecie do zasilacza na mieszadło plus druga kontrolka fazy, a to cos w folii to sciemniacz led do regulacji obrotów mieszadła, ktos z forum takowy polecił a że sprzedawca od ssr takie miał to odrazu 2 wziałem.Dzis zaniosłem nyple do szwagra także może za tydzień kociołki odbiore(sa spawane w godzinach pracy wiec troche to trwa).Czekam jeszcze az jeden koleś sprzeda mi 2 regulatory PID, musze dokupic 2 silniczki na mieszadła, chciałem od poloneza gdyz mysle że polski silniczek jest mocny.Obecnie mam od matiza i skubaniec grzeje sie .Jak dostane kociołki to akurat będę miał urlop to prace pójda momentalnie, a narazie systematycznie dokupuje co potrzeba, w środe ostatni raz warze na kociołkach z lidla i potem wstawiam na giełde 2 szt.,na koniec wpisze ile co dokładnie kosztowało aby kazdy miał widok ile wyjda samemu robione kociołki, jedyna rzecz to spawania nie napisze bo mam za darmo,tyle na ta chwile.

Aha, róznicówki nie wciskam do rozdzielni gdyz mam taka w mieszkaniu , i działa na wszystkich gniazdkach wiec nie ma sensu zwiększac kosztów tej pracy.

Pomału sie robi...zdjęcie kiepskie...

post-4201-0-32110000-1346531276_thumb.jpeg

Edited by lewatywa8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nic niewytrawione, mam kawalerke z 2 dzieci , sa lekkie wstawiam je na szafe, po zatym w cenie blachy mam kopuły itd, a grzebac lubie :) te spawy które sa czarne to po środku solar, po to by spoina sie układała z drugiej strony blachy

Edited by lewatywa8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...