Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie :) . W końcu znalazłem trochę więcej czasu, żeby przelać na klawiaturę co nie co o swoich przygotowaniach do warzenia domowego piwka. Od razu założyłem, że nie będę się żonie w kuchni pałętał ;) tylko zaadoptuję sobie trochę wolnej przestrzeni w budynku gospodarczym. Prace ruszyły na początku kwietnia i myślałem, że góra dwa tygodnie i będzie po sprawie :) . Oczywiście plany-planami, a życie swoją drogą. Jako, że byłem zdany tylko na siebie i odrobinę wolnego czasu po pracy, pomieszczenie które ma być moim domowym browarkiem zostało ukończone z końcem czerwca.

Tak więc pomieszczenie już mam ?fotki poniżej- teraz tylko muszę nadać mu jakąś zgrabną nazwę i zaopatrzyć w sprzęt do produkcji piwka?? ale o tym w kolejnych postach??..

post-2894-0-05119100-1330684087_thumb.jpg

post-2894-0-31149900-1330684125_thumb.jpg

post-2894-0-29962800-1330684172_thumb.jpg

post-2894-0-39272300-1330684241_thumb.jpg

post-2894-0-87516900-1330684296_thumb.jpg

post-2894-0-25599300-1330684360_thumb.jpg

Edytowane przez kajtek99

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko pozazdrościć.Własne pomieszczenie dla piwowara to marzenie.Powodzenia w następnych etapach :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki panowie, będę się cieszył jeszcze bardziej jak wyjdzie z tego zamieszania jakieś pyszne piwko :)

 

Długo nie miałem koncepcji z czego zrobić sobie naczynia. Na początku miał to być przerobiony garnek emaliowany 30 litrowy lub coś a?la kociołek z Lidla. Jednak po obejrzeniu filmu z browaru josefika, postanowiłem pójść ?tą drogą? i zrobić podobną kadź zacierną na bazie kega 50 litrowego,natomiast jako gar do warzenia wykorzystać drugi keg. Nie będę się rozpisywał o walce z tą beczką i kombinowaniu jaki filtrator, grzałki mieszadło itp,itd. Efekt moich wypocin widoczny na zdjęciach, wszystko wykonane z nierdzewki. Do pełni szczęścia brakuje tylko sterownika - pewnie kolega Bolek zarobi na mnie kilka stówek w przyszłym tygodniu.

Moja kadź zacierna:

post-2894-0-01103900-1330684896_thumb.jpg

post-2894-0-80184700-1330684937_thumb.jpg

post-2894-0-31580600-1330684990_thumb.jpg

post-2894-0-18119500-1330685057_thumb.jpg

post-2894-0-24758000-1330685123_thumb.jpg

post-2894-0-89948200-1330685191_thumb.jpg

post-2894-0-87596100-1330685259_thumb.jpg

post-2894-0-07808900-1330685328_thumb.jpg

post-2894-0-66193800-1330685391_thumb.jpg

Edytowane przez elroy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzałki robione na zamówienie 2*2000W , długość jednej to ok 95cm- wiem że to trochę mało, ale..... zobaczymy, może nie będzie się przypalać. Filtrator wykonany z rurki kwasówki- było trochę roboty z nacinaniem i spora męczarnia z wygięciem ale myślę, że warto było i się sprawdzi. Całość pracuje bardzo dobrze, nic nie ociera. Próbę robiłem tylko z wodą, pierwsze zacieranie ciągle przede mną.....

post-2894-0-92726900-1330685593_thumb.jpg

post-2894-0-45634000-1330685646_thumb.jpg

post-2894-0-09451700-1330685707_thumb.jpg

post-2894-0-06995900-1330685774_thumb.jpg

post-2894-0-91338000-1330685841_thumb.jpg

Edytowane przez kajtek99

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Josefik- dzięki za ?wirtualnego kopniaka? i cenne podpowiedzi :)

misiuzeb- DZIĘKI za pierwszego plusika :)

 

Gar do warzenia- docelowo stanie na taborecie gazowym. Ze sprzętu brakuje mi już tylko chłodnicy zanurzeniowej i szukam jakiegoś prostego rozwiązania do wysładzania. Myślałem o jakimś szerokim naczyniu z wywierconymi otworami w dnie które postawię na kadzi......

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie powiem że żal mi dupę ściska na widok palnika plazmowego i swobodzie obróbki nierdzewki. Zamiast ponacinanej rurki proponuję fałszywe dno, bo lepiej się sprawuje i jest większa wydajność, a mając taki palnik to czysta przyjemność w wykonaniu. Za pierwszą zacieraną i niedokonaną warkę oczywiście należy się od wujka Jejskiego + :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

+Dzięki wujek :) za plusika :) . To fakt, że z plazmą tnie się nierdzewkę jak ciepłe masełko. Co do Twojego fałszywego dna, to w moim przypadku chyba było by trochę niewygodne. Do każdego mycia musiał bym odkręcać grzałki :) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
+Dzięki wujek :lol: za plusika :lol: . To fakt, że z plazmą tnie się nierdzewkę jak ciepłe masełko. Co do Twojego fałszywego dna, to w moim przypadku chyba było by trochę niewygodne. Do każdego mycia musiał bym odkręcać grzałki :mad: .

Wcale nie :P Możesz zrobić "łamane" dno, np na zawiasie. Wtedy do wyjmowania będzie Ci się składało w pół i ominie grzałki ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli szukasz prostego rozwiązania do wysładzania to nic prostszego niż to http://www.piwo.org/forum/showimage.php?pid=104645&filename=03062011462.jpg nie ma :lol: Zwykłe wiaderko,w dnie setki dziurek zrobionych igłą i działa wyśmienicie :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
+Dzięki wujek :lol: za plusika :lol: . To fakt' date=' że z plazmą tnie się nierdzewkę jak ciepłe masełko. Co do Twojego fałszywego dna, to w moim przypadku chyba było by trochę niewygodne. Do każdego mycia musiał bym odkręcać grzałki :mad: .[/quote']

Wcale nie :P Możesz zrobić "łamane" dno, np na zawiasie. Wtedy do wyjmowania będzie Ci się składało w pół i ominie grzałki ;)

A no właśnie, czajnik ze mnie ;) - nie załapałem po co są te zawiasy na zdjęciach Jejskiego :) , ale póki co, skoro już jest to najpierw przetestuję swój filtrator. Jak będzie lipa to pomyślę nad zmianą.

To Mariusz kiedy będziesz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam i życzę powodzenia.

 

Kadź warzelna powinna być większa od zaciernej, inaczej będziesz zmuszony do wykorzystywania tylko części możliwości kadzi zaciernej. Według mnie dobra jest proporcja, kadź zacierna na kegu 30 litrów a warzelna na kegu 50 litrów. W Twoim wypadku kadź warzelna jest mniejsza, myślę że warki powyżej 30 litrów będzie Ci ciężko na niej warzyć.

A tak poza tym gratuluję, dobrze to wygląda.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam po dłuższej przerwie. Trochę to trwało ale w KOŃCU!!! :D:D:D Pierwsze zacieranie już za mną- w niedzielę popełniłem swoją pierwszą warkę w procesie zacierania. Na pierwszy ogień poszło PALE ALE z receptury którą otrzymałem od "pepo" . Piłem jego wyrób i tak mi zasmakował, że postanowiłem spróbować:

warka nr 4 (właściwie powinno być, że pierwsza, pozostałe 3 były z konserw- ale czego się nie robi dla podgonienia statystyki ;))

skład:

słód Pale Ale- 7,5kg

słód Carahell- 0,45kg

 

zacieranie:

30litrów kranówki

65°C - 40min

72°C - 40min

78°C - 5min

 

filtracja i wysładzanie trwały ok 50 minut

 

chmielenie:

 

50g- challenger- 60min

35g- East Kent Goldings- 30min

20g- East Kent Goldings- 15min

15g- Citra- 15min

10g mchu irlandzkiego- 10min

 

13°Blg przed chmieleniem- ok 40-45l brzeczki

Po chmieleniu wyszło ok 43l brzeczki (dolałem 2 litry wody) - 12°Blg

 

Chłodzenie za pomocą chłodnicy zanurzeniowej do temp 25°C trwało ok 35min

 

Zadane drożdże to Safale S-04. Po przelaniu do fermentatorów wyszło 37litrów brzeczki.

 

Fermentacja burzliwa trwała 8 dni- zeszło do 3°Blg -przez dwa ostatnie dni nic się nie zmieniało, więc wczoraj(3 października) zlałem na cichą.

Chyba trochę mi aerometr szwankuje- przy czystej wodzie wskazuje ok 0.5°Blg

 

Nie obyło się oczywiście bez kilku ZONKÓW :P . Tak jak co niektórzy sugerowali mam za mały gar do warzenie. Nie miałem pojęcia od jakiej ilości wody zaczynać zacieranie- teraz już będę mądrzejszy(albo tak mi się tylko wydaje ;)) Z tego co zacierałem wyszło by ok 53-55litrów a w kadzi zaciernej mam miejsca na wystartowanie z około 35 litrami wody, więc muszę szukać gara co najmniej 60 litrowego. Druga wpadka miał m-ce przy pierwszym sypaniu chmielu. Wsypałem za szybko i część wykipiała:( Coś tam uzupełniłem, ale bądź tu mądry i zgadnij ile........ Najwięcej problemów sprawiło mi filtrowanie do fermentatorów. Filtrator w garze warzelnym mam z oplotu ok 1m i ciągle się zapychał błotem z granulatu- zawsze tak jest???

 

Jednak te małe niepowodzenia to pikuś....sorki PAN pikuś. Najbardziej cieszy mnie fakt :D:D:D, że moja maszyneria do zacierania zadziałała IDEALNIE ;) Sterownik od bolka cyka jak talala, na grzałkach zero..powtarzam ZERO przypaleń!!! Zaraz może zrzucę kilka fotek................

Edytowane przez kajtek99

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciesze się, że mogłem wspomóc radą :)

Zdobyłeś cenne doświadczenie podczas pierwszego zacierania i kolejne pójdą już jak po maśle.

Co do zlewania do fermentatorów... to pozbył bym się tego nieszczęsnego oplotu w garze... a do kranika podłączył bym wężyk i zlewał na jakieś sitko...

Pewnie na łikendzie następne warzenie ?;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chyba mnie zmobilizowałeś do zmajstrowania sobie lepszego sprzętu niż mam obecnie :)

To cieszę się bardzo :) , jak pisałem wcześniej mnie natchną film z browaru josefika..... więc do dzieła, sprzęt spisuje się naprawdę świetnie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj postanowiłem powalczyć z KOLSch'em

 

warka nr 5 - Kolsch:

 

-8kg pilzneński

-1kg pszeniczny

 

35l kranówki

 

Zacieranie:

35°C- 30min

52°C- 10min

64°C- 45min

72°C- 15min

78°C- 5min

 

Filtracja- 10min

 

Wysładzanie- 28litrów- 25min

 

Gotowanie/Chmielenie:

25g PERLE- 60min

25g MAGNUM- 25min

30g LUBELSKI- 15min

 

chłodzenie do temp. 18°C - 1,5h

 

41 litrów brzeczki 12°Blg zadane drożdże MD- WYEAST 1007 German Ale w temp 18°C(ok godz. 14)

 

Trochę mi drożdże napędziły strachu :o wystartowały po 30 godzinach- za to teraz mam piękną kremową pianę na ok 1.5cm ;) Obecnie piwko fermentuje w 15-16°C

 

Kurcze, martwi mnie trochę słaba wydajność :)- jeżeli się nie mylę w obliczeniach wychodzi ok 56-57%. Ma ktoś jakiś pomysł co mogę poprawić dla zwiększenia wydajności???

Edytowane przez kajtek99

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a jak wysładzasz? ciągłe czy na raty?

'słabej' wydajności właśnie tu bym sie dopatrywał.... ewentualnie w szybkości filtracji.... 28minut.... ciut szybko jak na 40 litrów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie przy wysładzaniu ciągłym ile to by musiało optymalnie trwać.

Bo chyba mam ten sam problem co kolega.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wydajność wcale nie jest zła. Według BeerSmitha to prawie 72%

Co do wysładzania - ja wysładzam ciągle, nieraz w 15 min. mi zejdzie 25 litrów i nie zauważyłem spadku wydajności. Bardziej bym strzelał w zbyt grube śrutowanie (ew. pH).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Licząc po naszemu 57%. Pewnie gdyby to było 63 byłbyś bardziej zadowolony. Ja czasem szaleję i przy wysładzaniu nacinam młóto nożem (dość gęsto).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×