Jump to content
Jejski

Obsługa systemu Cornelius keg

Recommended Posts

Zakładam nowy temat, bo chciałbym w jednym miejscu usystematyzować informacje samego systemu, a nie kegatorów itp. Jestem zielony jak trawa na wiosnę :( , a za nie długo muszę uruchomić piwo z kija. Z czasem mam nadzieję że z tego tematu powstanie artykuł na WIKI i dlatego proszę o merytoryczne opinie i dużo fotek.

1 Zasady bezpieczeństwa przy ciśnieniu CO2

2 Butla/reduktor , regulacja ciśnienia, odczyty z manometru ...........

3 Keg , konserwacja/serwis , demontaż zaworów .........

4 Złączki i węże , rodzaje, zalecane wymiary ............

5 Kran , obsługa, konserwacja .........

6 Mycie/sterylizacja , środki chemiczne, postępowanie ..........

7 ?

 

Jeśli koleżanki i koledzy praktycy mogą się podzielić wiedzą to bardzo proszę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zakładam nowy temat, bo chciałbym w jednym miejscu usystematyzować informacje samego systemu, a nie kegatorów itp. Jestem zielony jak trawa na wiosnę :) , a za nie długo muszę uruchomić piwo z kija. Z czasem mam nadzieję że z tego tematu powstanie artykuł na WIKI i dlatego proszę o merytoryczne opinie i dużo fotek.

1 Zasady bezpieczeństwa przy ciśnieniu CO2

2 Butla/reduktor , regulacja ciśnienia, odczyty z manometru ...........

3 Keg , konserwacja/serwis , demontaż zaworów .........

4 Złączki i węże , rodzaje, zalecane wymiary ............

5 Kran , obsługa, konserwacja .........

6 Mycie/sterylizacja , środki chemiczne, postępowanie ..........

7 ?

 

Jeśli koleżanki i koledzy praktycy mogą się podzielić wiedzą to bardzo proszę.

1. Starać się utrzymywać butle w temperaturze poniżej 35°C. Pomimo bardzo solidnego wykonania butli zachować ostrożność typową dla pojemników ciśnieniowych, w butli jest max 50-60 barów więc ciśnienie nie jest aż tak wysokie. Konieczny zawór bezpieczeństwa w reduktorze, jak i w kegu, oraz okresowa kontrola ich działania (w przypadku tego w kegu trzeba patrzeć czy nie zalepił się piwem, nie przykrywać go i czasem umyć).

 

2. Ciśnienie regulujemy śrubą za pomocą śrubokrętu kontrując nakrętką (wystarczy bardzo delikatnie ręką). Co do nastawy ciśnienia zależy ono od temperatury piwa i nagazowania piwa używamy kalkulatora lub dowolnego innego, wynik można przeliczyć na bary za pomocą googla wpisując np 7.3 psi (1 bar = 100 000 Pa czyli 7.3 psi ~ 0,5 bara). Oczywiście podłączając po prostu ciśnienie takie jak docelowe piwo będzie się długo gazować, dlatego w tym celu można dać ciśnienie np 2 bary i potrząchać kegiem w celu szybszego nagazowania, a potem zredukować ciśnienie do docelowego.

 

3. Co do mycia kega na

są filmy instruktażowe, które wyczerpują temat. Powiem od siebie że takie totalne mycie jest zalecana za peirwszym razem, a potem wystarcza płukanie + OXI, pirosiarczyn czy to co kto ma pod ręka. Kolejne dokładne mysia są zaleca przy cichej w kegu, chmieleniu w kegu oraz piw mętnych z dużą ilością osadu. Kegi na rynku różnią się od siebie, oraz od tych na amerykańskich filmach. Zawory można odkręcić kluczem płaskim lub specjalnym nasadowym. Ja odkręcam kluczem nastawnym. Czasem powinno się nasmarować uszczelki wazeliną spożywczą.

 

dobrze jest robić okresowe testy szczelności:

-szczelność węży i złączek: odpinamy wąż gazowy z kega, odkręcamy butle ustawiamy np 1 bar i zamykamy butlę. I sprawdzamy po jakim czasie zejdzie ciśnienie na manometrze butlowym. Ja zakładam ze jeśli ponad dzień nic się nie dzieje to jest szczelne.

-szczelność kega. Pompujemy keg do pewnego ciśnienia i odłączamy gaz. Jeśli następnego dnia jest takie samo keg jest szczelny.

-wąż piwny jest bardzo łatwo sprawdzić na szczelność - po podłączeniu ciśnienia w wypadku nieszczelności będziemy mieli wyciek piwa, łatwo to zauważyć.

-szczelność szybkozłączek. jeśli wykonaliśmy wszystkie ww czynności i nadal ucieka nam gaz to przyczyną nieszczelności jest najprawdopodobniej uszczelka na zaworach - należny ją wymienić (niedawno to robiłem :) )

 

4. wąż gazowy - może być zwykły zbrojony do gazów z supermarketu. Piwny polecam grubościenne węże z PE typowe do napojów. co do wymiarów długości nie wypowiadam się. Ja mam 7 mm wewnętrznej 12,7 mm zewnętrznej, odcinek około 1,5 metra miedzy kegiem a kranem. Kran oczywiście piwny z regulatorem przepływu.

 

5. zwilżony kufel pod kątem 45 stopni, zdławiamy przepływ tak aby nalać więcej piany niż piwa :(

 

6. opisałem w pkcie 3...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Starać się utrzymywać butle w temperaturze poniżej 35°C. Pomimo bardzo solidnego wykonania butli zachować ostrożność typową dla pojemników ciśnieniowych, w butli jest max 50-60 barów więc ciśnienie nie jest aż tak wysokie.............................

Wiktor chyba się pomyliłeś, 50-60 barów to prawie jak prasa hydrauliczna

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Starać się utrzymywać butle w temperaturze poniżej 35°C. Pomimo bardzo solidnego wykonania butli zachować ostrożność typową dla pojemników ciśnieniowych' date=' [b'] w butli jest max 50-60 barów[/b] więc ciśnienie nie jest aż tak wysokie

Wiktor chyba się pomyliłeś, 50-60 barów to prawie jak prasa hydrauliczna

bardziej mi chodziło o to że np w butli z tlenem ciśnienie jest 3 razy wyższe więc to jest stosunkowo nieduże. Chociaż z drugiej strony w butli z acetylenem jest 15 barów bo acetylen w dużych ciśnieniach rozkłada się wybuchowo na wodór i węgiel. Chodziło mi o to że jest to zbiornik średnio ciśnieniowy w stosunku do butli które normalnie są w obiegu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Starać się utrzymywać butle w temperaturze poniżej 35°C. Pomimo bardzo solidnego wykonania butli zachować ostrożność typową dla pojemników ciśnieniowych' date=' [b'] w butli jest max 50-60 barów[/b] więc ciśnienie nie jest aż tak wysokie

Wiktor chyba się pomyliłeś' date=' 50-60 barów to prawie jak prasa hydrauliczna[/quote']

bardziej mi chodziło o to że np w butli z tlenem ciśnienie jest 3 razy wyższe więc to jest stosunkowo nieduże. Chociaż z drugiej strony w butli z acetylenem jest 15 barów bo acetylen w dużych ciśnieniach rozkłada się wybuchowo na wodór i węgiel. Chodziło mi o to że jest to zbiornik średnio ciśnieniowy w stosunku do butli które normalnie są w obiegu.

Aż mnie zlał zimny pot jak przeczytałem o tym ciśnieniu i już chciałem zasuwać na dół celem wyrzucenia wszystkich butli :(

Edited by przemo70

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tez nie rozumiem. Nie wiem, mam zrobić zdjęcie manometru i próby ciśnienia z butli? :(

 

jako ciekawostka w gaśnicach śniegowych jest ciśnienie 70 barów, ale zbiorniki są testowane nawet przy 2-3 razy większym ciśnieniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Starać się utrzymywać butle w temperaturze poniżej 35°C. Pomimo bardzo solidnego wykonania butli zachować ostrożność typową dla pojemników ciśnieniowych' date=' [b'] w butli jest max 50-60 barów[/b] więc ciśnienie nie jest aż tak wysokie.............................

Wiktor chyba się pomyliłeś, 50-60 barów to prawie jak prasa hydrauliczna

Nie ma tu mowy o pomyłce.

Maksymalne ciśnienie próbne dla butli CO2 w zależności od butli wynosi 190-225 bar.

Butle są nabijane pod ciśnieniem w granicach 10 bar, im większe ciśnienie tym szybciej się nabija.

CO2 w butli jest w postaci płynnej, tak jak w gaśnicach śniegowych, różnica polega na sposobie jego pobierania, gaśnice śniegowe mają rurkę pobierającą z dna, aby wyrzucać ciekły dwutlenek, który po rozprężeniu da śnieg, a butle do celów spożywczych i migomatów mają inny typ zaworu (z większą średnicą wylotową) i nie mają rurki, pobierając gazową postać CO2. Podanie na reduktor płynnego CO2 powoduje jego zamarzanie i w końcu uszkodzenie.

Butle wystarczy trzymać w zacienionym miejscu, lub okryte - zabezpieczone przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, mogących spowodować jej nagrzanie i wzrost ciśnienia wewnętrznego. W sprawnej butli, regularnie poddawanej przeglądom i badaniom dozoru technicznego (zbiornik butli CO2 jest zbiornikiem ciśnieniowym i podlega badaniom dozoru co 10 lat), nie istnieje żadne ryzyko eksploatacji, nawet jeśli by miało miejsce nagrzanie butli i wzrost ciśnienia, to na zaworze jest (bo zawór do butli CO2 musi mieć) zawór bezpieczeństwa, który opróżni nam zbiornik, zanim osiągniemy ciśnienie niebezpieczne. Wraz ze wzrostem temperatury ciśnienie (w temp. 20 st.C ok. 58bar) wzrasta do ok 70bar przy 30st.C, powyżej zwykle wyrzuca zawór bezpieczeństwa ustawiony najczęściej na 150-200bar czasami nawet 300.

Należy jeszcze dodać, żeby butle z wszelkimi gazami zabezpieczać przed przewróceniem. Przewrócenie butli może spowodować utrącenie zaworu, a gaz wydobywający się z niej w sposób niekontrolowany zamienia butlę i odtrącony zawór w pociski o napędzie odrzutowym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piwny polecam grubościenne węże z PE typowe do napojów. co do wymiarów długości nie wypowiadam się. Ja mam 7 mm wewnętrznej 12,7 mm zewnętrznej, odcinek około 1,5 metra miedzy kegiem a kranem.

Długość węża piwnego teoretycznie powinno się dobrać tak, żeby piwo wytraciło część ciśnienia zanim dojdzie do kranu. Jest funkcją średnicy, nagazowania piwa i różnicy poziomów.

 

Dla piwa przeciętnie nagazowanego i średnicy wew. 3/16 cala (ok. 5mm) długość węża powinna wynieść ok. 1.5m, w sieci można znaleźć wzory i kalkulatory do tego, niestety zwykle w niemetrycznych jednostkach:

 

http://www.brewersfriend.com/2009/07/18/getting-a-good-pour-kegged-beer-co2-line-length-and-pressure/

 

L = P( -(H x .5) ? 1 ) / R

 

Where:

L = length of beer line in feet

P = pressure set of regulator

H = total height from center of keg to faucet in feet

R = resistance of the line from the following table

1 = residual pressure remaining at faucet (this can be increased to 2 if you need to increase pressure to increase dispense rate)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sztuczne, szybkie nagazowanie piwa

 

Wyklarowane, zimne piwo przelać do kega, zostawić kilku cm poduszkę powietrza. Reduktor ustawić na 2 bary. Podłączyć szybkozłączkę z CO2. Poczekać aż ustali się ciśnienie. Sprawdzić szczelność pokrywy. Odłączyć szybkozłączkę. Odpuścić całkowicie ciśnienie poprzez zawór bezpieczeństwa. Czynność powtórzyć jeszcze 2 x. Tym sposobem pozbywamy się powietrza z kega.

 

Właściwe nagazowanie

Ustawić reduktor na 3-4 bara. Podłączyć szybkozłączkę gazową do kega. Keg położyć poziomo tak by króciec gazowy był na górze kega . Mieszać ok 3 min. Po tym czasie podłączyć kran i sprawdzić nagazowanie. Czynność powtarzać do odpowiedniego nagazowania. (średnio wystarczy 5-10 min mieszania)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odłączyć szybkozłączkę. Odpuścić całkowicie ciśnienie poprzez zawór bezpieczeństwa. Czynność powtórzyć jeszcze 2 x. Tym sposobem pozbywamy się powietrza z kega.

Słyszałem, że do wypchnięcia powietrza z kega trzeba podłaczyć szybkozłączkę pod zawór OUT, bo wtedy CO2 wchodzi od spodu. Ale mnie to jakoś nie wychodzi, piwo pryska, wchodzi w wąż gazowy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Słyszałem, że do wypchnięcia powietrza z kega trzeba podłaczyć szybkozłączkę pod zawór OUT, bo wtedy CO2 wchodzi od spodu. Ale mnie to jakoś nie wychodzi, piwo pryska, wchodzi w wąż gazowy...

oprócz tego w ten sposób można zniszczyć uszczelkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

opisałem sposób usunięcia powietrza znad tafli piwa. Usunięcie rozpuszczonego wymaga przewietrzenia piwa CO2 lub zastosowanie wit C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reduktor

Przed przykręceniem reduktora do butli należy sprawdzić czy na końcówce reduktora jest uszczelka!

Po dokręceniu do butli luzujemy śrubkę regulacji ciśnienia. Im bardziej wkręcona tym większe ciśnienie na wyjściu. Lepiej na starcie zacząć od minimalnego ciśnienia niż od maksa.

Szczerze mówiąc myślałem że jest odwrotnie, a wyjaśnił mi to ojciec z praktyki spawalniczej. Podobno butle z tlenem przy odkręcaniu potrafiły uszkodzić reduktor jeśli nie było ustawionego przepływu na minimum. Tato masz + :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę pechowo rozpocząłem przygodę z kegowaniem. Dopiero dotarł do mnie kran (nówczak, produkcji włoskiej) (sprzedający z allegro sobie zapomniał o aukcji, ale za to dostałem koszulkę Lecha :beer: i smycze - pewnie przedstawiciel :) )

Do rzeczy. Kran ma zakończenie 5/8" - jak mam przejść na wąską rurkę do szybkozłączki ? Są jakieś adaptery ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi o coś takiego?

Prościej będzie, jak zastosujesz zwykły króciec na wąż oraz nakrętkę.

Edited by darko

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja też w podobnym temacie. Jaki jest gwint na tym kranie i czy jest standardowy lub z jakimś nietypowym skokiem? Chcę go dokręcić do blachy i muszę mieć dwie nakrętki, ale nie wiem jakie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kran ma zakończenie 5/8" - jak mam przejść na wąską rurkę do szybkozłączki ? Są jakieś adaptery ?

Mam taki adapter jak zaznaczony zdjęciu. Dostałem go przy okazji zamówienia w IBC. Mogę Ci odstąpić.

dxiibk.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na kranie jest gwint 5/8" a wąż piwny to 3/8". Taka złączka kosztuje chyba 12zł. Osobiście u siebie wszystko mam na szybko złączkach. Dużo, dużo wygodniej. Dodatkowo ostatnio mam wpięty zaworek pomiędzy głowica a kranem :beer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...