Jump to content

CraftBeerPi, jak wybudować układ sterowania?


Recommended Posts

Zamierzam zbudować układ sterowania do kotła warzelnego z wykorzystaniem CraftBeerPi.

Cały układ będzie się składał z grzałki 4500W 240V, sondy temperatury ds18b20, pompy 12V:

https://pl.aliexpress.com/item/4000009302154.html?spm=a2g0o.cart.0.0.6bad3c00j2P6su&mp=1

 

Znalazłem dosyć dokładny poradnik tutaj: https://leaningman.com/portfolio/brewery-controller-complete-guide/

jednak nie znam się na elektryce i potrzebuję pomocy odnośnie podłączenia. 


Wiem że pompę i grzałkę należy podłączyć przez przekaźnik SSR np. taki: https://abc-rc.pl/product-pol-7545-Modul-przekaznika-SSR-40DA-40A-380V-przekaznik-elektroniczny-uniw.html?gclid=Cj0KCQjwmcWDBhCOARIsALgJ2QdPQBe0BztbL32QdYMNmBEpTxIMRUoMVweiNLUywfx6oHhr9zGKuWQaAoLEEALw_wcB

nie wiem tylko jakich użyć przewodów do podłączenia zasilania z gniazdka jak i przewodników do RaspberryPi, grzałki, pompy oraz jak podłączyć rezystor do sondy. Najlepiej żeby było jak najmniej lutowania. 

Chciałbym żeby całość była zamknięta w kompaktowym pudełku do którego będę mógł podłączyć jeden przewód, który zasilałby grzałkę, pompę oraz jeśli to możliwe to i komputer. Sterować zamierzam z laptopa przez wi-fi. 

Z góry dzięki za pomoc :)

Link to post
Share on other sites

*Po pierwsze - grzałka będzie pobierać przy pełnej mocy 19,5A. Zdajesz sobie sprawę, że wyłącznik nadmiarowo prądowy B16, który zazwyczaj używa się na obwody gniazdek, będzie prawdopodobnie wyłączał obwód?

*Po drugie - nie można takiej grzałki która pobiera 19,5A podłączyć do normalnego gniazdka, ponieważ gniazdka domowe mają długotrwałe maksymalne obciążenie wynoszące 16A. 
 

Jeżeli chodzi o przewód to wystarczy 3x2,5mm^2. Jego maksymalne długotrwałe obciążenie wynosi ok. 30A.

 

Pompa, do której podałeś link jest zasilana napięciem 12VDC, a przekaźnik SSR, który podałeś jest przeznaczony do sterowania odbiornikami o napięciu 230VAC. Jeżeli wystarczy Ci bistabilne sterowanie pompą (On/Off) to użyj przekaźnika mechanicznego (są dostępne moduły). 
 

Do podłączenia raspberry Pi trzeba użyć zasilacza 5VDC/2,5A minimum. Z racji, że będziesz jeszcze miał pompę na 12VDC/0,7A to polecam wykorzystanie zasilacza do LED 12V min. 1A a najlepiej z 2A, bo wiadomo, że to wszystko chińszczyzna, więc lepiej mieć zapas mocy. 

 

Zasadnicze pytanie, posiadasz kupiony shield Craftbeerpi do Raspberry? Bez niego podłączenie się mocno skomplikuje bądź będzie duże ryzyko uszkodzenia urządzenia. Shield posiada wbudowane zabezpieczenia, żeby nie spalić raspberry. Shield posiada również przetwornice napięcia, więc nie potrzebujesz dwóch zasilaczy tylko jeden 12V z 3-5A.

 

Podłączenie czujnika dallas 18b20

 

 

 

 

 

86C85C31-71F9-43E1-A82C-CB8BEE40151E.jpeg
 

 

Edited by Eselchen
Link to post
Share on other sites
30 minut temu, Eselchen napisał:

*Po pierwsze - grzałka będzie pobierać przy pełnej mocy 19,5A. Zdajesz sobie sprawę, że wyłącznik nadmiarowo prądowy B16, który zazwyczaj używa się na obwody gniazdek, będzie prawdopodobnie wyłączał obwód?

*Po drugie - nie można takiej grzałki która pobiera 19,5A podłączyć do normalnego gniazdka, ponieważ gniazdka domowe mają długotrwałe maksymalne obciążenie wynoszące 16A. 

Jak to wyliczyłeś?

Link to post
Share on other sites
12 minut temu, Fearedse napisał:

@Eselchen dzięki za informację, niestety dysponuję tylko gniazdkami domowymi, czy to znaczy że muszę znaleść inną grzałkę? Jeśli chodzi o tego shielda to nie brałem go pod uwagę. 

Ja bym szukał słabszej grzałki, maks 3500W, co daje prąd trochę mniejszy niż 16A, żeby nie odciążać styków gniazdka na 100%. Powiedz jaki masz kocioł to może coś dopasujemy. 

Edited by Eselchen
Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Eselchen napisał:

*Po pierwsze - grzałka będzie pobierać przy pełnej mocy 19,5A. Zdajesz sobie sprawę, że wyłącznik nadmiarowo prądowy B16, który zazwyczaj używa się na obwody gniazdek, będzie prawdopodobnie wyłączał obwód?

*Po drugie - nie można takiej grzałki która pobiera 19,5A podłączyć do normalnego gniazdka, ponieważ gniazdka domowe mają długotrwałe maksymalne obciążenie wynoszące 16A. 
 

Jeżeli chodzi o przewód to wystarczy 3x2,5mm^2. Jego maksymalne długotrwałe obciążenie wynosi ok. 30A.

 

Pompa, do której podałeś link jest zasilana napięciem 12VDC, a przekaźnik SSR, który podałeś jest przeznaczony do sterowania odbiornikami o napięciu 230VAC. Jeżeli wystarczy Ci bistabilne sterowanie pompą (On/Off) to użyj przekaźnika mechanicznego (są dostępne moduły). 
 

Do podłączenia raspberry Pi trzeba użyć  zasilacza 12VDC/2,5A minimum. Z racji, że będziesz jeszcze miał pompę również na 12VDC/0,7A to polecam wykorzystanie zasilacza do LED min. 3,5A a najlepiej z 5A, bo wiadomo, że to wszystko chińszczyzna, więc lepiej mieć zapas mocy.

 

 

 

 

 

Najprawdziwsza prawda. Dodam ,że max. moc obciążena  gniazda 1f to 3750W. Przy przekaźnikach SSR stosuje się radiatory chlodzące a do wspomagania można dodać jeszcze wentylatorek z komputera (12V).

Link to post
Share on other sites

Zaprojektowałem kocioł warzelny który chce zbudować, jednak przed tym wolałem się dowiedzieć jak to wygląda ze sterowaniem i czy jest sens w ogóle zamawiać części. Pojemność 50l do BIAB z którego chce otrzymać ok 30l piwa.

Całość tak mniej więcej będzie zbudowana:

 

409081041_KociowarzelnyBIABczci.thumb.png.bccb7626529f00dcca536f394c3c832a.png

Link to post
Share on other sites

A warzenie należy uznać za obciążenie długotrwałe czy chwilowe? Gniazdo gniazdem można wymienić na przemysłowe ale co z przewodami? Te 20A to dosyć sporo jest chyba jeszcze kwestia przekroju przewodów? Jeśli instalacja wytrzyma to nie prościej dwie grzałki 2+2,5kW jak już konieczna jest taka moc?

 

Link to post
Share on other sites
13 minut temu, WojtekGaaD napisał:

A warzenie należy uznać za obciążenie długotrwałe czy chwilowe? Gniazdo gniazdem można wymienić na przemysłowe ale co z przewodami? Te 20A to dosyć sporo jest chyba jeszcze kwestia przekroju przewodów? Jeśli instalacja wytrzyma to nie prościej dwie grzałki 2+2,5kW jak już konieczna jest taka moc?

 

Jeżeli do gniazdka biegnie przewód 3x2,5mm^2 Cu to według tabel dostępnych w internecie powinno wytrzymać 20A. Kwestia jeszcze ile gniazdek i odbiorników jest podłączonych na tym obwodzie. 
 

Druga sprawa to zabezpieczenie nadprądowe na tym obwodzie w rozdzielnicy. Jeżeli zastosowano B16 to taka grzałka 20A spowoduje zadziałanie zabezpieczenia i rozłączenie obwodu, więc sama wymiana gniazda na przemysłowe niewiele pomoże.

 

Obciążenie chwilowe to np. rozruch silnika, który przy starcie pobiera dużo więcej prądu niż nominalnie. Przy podgrzewaniu wody z 20 stopni do 55 co trwa kilkanaście minut to zdecydowanie obciążenie długotrwałe.

 

Ja mam w swojej kadzi 50l grzałki 2x1750W od kolegi Sprawek i mam wrażenie, że dałyby radę spokojnie w kadzi 70l.

Edited by Eselchen
Link to post
Share on other sites

 Warzę w klonie Braumeister 50l z grzałką 2200W . Przyrost temperatury jest zadowalający. Grzanie z mocą 4000W może powodować przepalanie zawartych w brzecce cukrów wnosząc posmak karmelu co nie zawsze jest wskazane.

Link to post
Share on other sites

A więc, do wykonanie instalacji powinienem mieć taki przewód do zasilania YDYp 3x2,5: https://allegro.pl/oferta/przewod-kabel-ydyp-3x2-5-450-750-zo-telefonika-8608894345#

z zamontowaną wtyczką np taką: https://botland.com.pl/zlacza-sieciowe-230v/8173-wtyczka-wt-20-do-gniazdka-z-uziemieniem-biala-5902694000227.html

 

Przewód zasilanie muszę otworzyć i niebieskim przewodem połączyć z przekaźnikiem SSR z przymocowanym radiatoremhttps://abc-rc.pl/product-pol-7545-Modul-przekaznika-SSR-40DA-40A-380V-przekaznik-elektroniczny-uniw.html?gclid=Cj0KCQjwmcWDBhCOARIsALgJ2QdPQBe0BztbL32QdYMNmBEpTxIMRUoMVweiNLUywfx6oHhr9zGKuWQaAoLEEALw_wcB

a następnie z grzałką 2500W 240V. Reszta przewodów z zasilania idzie od razu do grzałki. Całość chciałbym odłączać od skrzynki np. za pomocą złącza PowerCon. 

 

 

do połączenia  z raspberry takie przewody: https://botland.com.pl/przewody-polaczeniowe/3479-przewody-polaczeniowe-zensko-zenskie-60cm-40szt.html?gclid=CjwKCAjwvMqDBhB8EiwA2iSmPAQjwwoarOWWsw5MW9e5SnlLACrItmqIVffyy7C90C1hdAbtXYVTrRoCZ9EQAvD_BwE 

Sondę chciałbym móc odłączać od całej skrzynki, widziałem że można to zrobić mocując wtyk XLR do sondy a gniazdo w samej skrzynce. 

 

Do zasilania Raspberry jak i pompy zasilacz 12V 2A: https://www.perfektmarket.com.pl/zasilacz-led-desktop-12v-2a-24w-21-55?gclid=CjwKCAjwvMqDBhB8EiwA2iSmPMsAxyf9n4-4KuhfMlhLBHjM2ncaLAVNgU-sX85-ebP3eRbIXr6sbBoCYDIQAvD_BwE 

Jednak nie wiem jak go rozdwoić do podłączenia obu tych rzeczy. 

 

Ma to wszystko jakiś sens? Czy dalej nie do końca będzie to działało?

 

Link to post
Share on other sites

Nie używaj YDYp, jest to drut i do tego płaski. Używa się do wykonywania instalacji elektrycznej podtynkowej. Użyj linki OWY 3x2,5mm^2 lub podobny. Wtyczkę też kup porządną w gumie np. Legrand

 

8 godzin temu, Fearedse napisał:

Przewód zasilanie muszę otworzyć i niebieskim przewodem połączyć z przekaźnikiem SSR z przymocowanym radiatoremhttps://abc-rc.pl/product-pol-7545-Modul-przekaznika-SSR-40DA-40A-380V-przekaznik-elektroniczny-uniw.html?gclid=Cj0KCQjwmcWDBhCOARIsALgJ2QdPQBe0BztbL32QdYMNmBEpTxIMRUoMVweiNLUywfx6oHhr9zGKuWQaAoLEEALw_wcB

a następnie z grzałką 2500W 240V. Reszta przewodów z zasilania idzie od razu do grzałki. Całość chciałbym odłączać od skrzynki np. za pomocą złącza PowerCon. 

 

SSR ma sterować przewodem fazowym, a nie neutralnym. W działaniu nie robi to różnicy, ale dla bezpieczeństwa robi ogromną różnicę. Nie znam złącz PowerCon, ale z tego co widziałem na szybko to powinny się nadać. Ja w swoim kotle użyłem wtyczek do przyczep kempingowych, żeby odłączyć grzałki kotła od obudowy.

 

8 godzin temu, Fearedse napisał:

do połączenia  z raspberry takie przewody: https://botland.com.pl/przewody-polaczeniowe/3479-przewody-polaczeniowe-zensko-zenskie-60cm-40szt.html?gclid=CjwKCAjwvMqDBhB8EiwA2iSmPAQjwwoarOWWsw5MW9e5SnlLACrItmqIVffyy7C90C1hdAbtXYVTrRoCZ9EQAvD_BwE 

Sondę chciałbym móc odłączać od całej skrzynki, widziałem że można to zrobić mocując wtyk XLR do sondy a gniazdo w samej skrzynce. 

 

Przewody nadadzą się.

Do czujnika wykorzystaj takie wtyki i dedykowane gniazda, które montujesz w obudowie. Po włożeniu wtyczki do gniazda można je skręcić pierścieniem i uzyskuje się trwałe połączenie.

 

8 godzin temu, Fearedse napisał:

Do zasilania Raspberry jak i pompy zasilacz 12V 2A: https://www.perfektmarket.com.pl/zasilacz-led-desktop-12v-2a-24w-21-55?gclid=CjwKCAjwvMqDBhB8EiwA2iSmPMsAxyf9n4-4KuhfMlhLBHjM2ncaLAVNgU-sX85-ebP3eRbIXr6sbBoCYDIQAvD_BwE 

Jednak nie wiem jak go rozdwoić do podłączenia obu tych rzeczy. 

Rozumiem, że zasilacz DC 12V będzie w jakiejś obudowie? Lepszym rozwiązaniem będzie użycie zasilacza montażowego (i mocniejszego), np. taki. Ale ten co zaproponowałeś też się nada, tylko nie 2A a mocniejszy.

 

Musisz jeszcze kupić moduł przekaźnikowy do sterowania pompą. Do podłączenia pompy do obudowy użyj tych samych wtyczek co zaproponowałem Ci do czujnika temperatury. 

Edited by Eselchen
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.