Jump to content

Fermentacja AIPA


miodek557
 Share

Recommended Posts

Cześć

Robię AIPA z homebrewing.

Skład:

Słód Pale Ale Weyermann 5,0kg

Słód Monachijski typ I Weyermann 0,7kg

Słód Cara Crystal 120EBC Brewferm 0,3kg

Chmiel Cascade 90g (3 dawki po 30g)

Chmiel Willamette 60g (2dawki po 30g)

Do tego drożdże górnej fermentacji Mangrove Jack's US WEST COAST M44

Od soboty jest na burzliwej w temperaturze 17st C. Niestety dzisiaj spojrzałem i temperatura mi spadła do ok 15.5 stC i tu jest moje pytanie zostawić w takiej temperaturze czy przenieś do cieplejszego miejsca? Niestety mam tylko do wybory miejsce z ok 21-22 stC. 

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, miodek557 napisał:

Cześć

Robię AIPA z homebrewing.

Skład:

Słód Pale Ale Weyermann 5,0kg

Słód Monachijski typ I Weyermann 0,7kg

Słód Cara Crystal 120EBC Brewferm 0,3kg

Chmiel Cascade 90g (3 dawki po 30g)

Chmiel Willamette 60g (2dawki po 30g)

Do tego drożdże górnej fermentacji Mangrove Jack's US WEST COAST M44

Od soboty jest na burzliwej w temperaturze 17st C. Niestety dzisiaj spojrzałem i temperatura mi spadła do ok 15.5 stC i tu jest moje pytanie zostawić w takiej temperaturze czy przenieś do cieplejszego miejsca? Niestety mam tylko do wybory miejsce z ok 21-22 stC. 

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam

jakie blg obecnie?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja bym potrzymał w tej temperaturze co najmniej tydzień, do 10 dni zanim przeniesiesz do ciepłego miejsca. W ten sposób drożdże większość cukrów Ci przejedzą w niskiej temperaturze, i dadzą czysty profil smakowy. A w 21 stopniach dojedzą, co mogą. Łącznie może trochę dłużej, ale smak może być od tego lepszy.

Wysłane z mojego LEX820 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam

Podobnie jak kolega zrobiłem  AIPA podobnie jak kolega na M44

fermentacja burzliwa miała trwac 7-10 dni temp. 20c w pomieszczeniu piwo ma 21c

dziś mija 10 dzień i burzliwa sie nie konczy trwa w najlepsze rurka bulka i pracuje

musze zlac na cicha i chmielic jeszcze na zimno.

i tu pytanie zlewac czy czekac do konca tej burzliwej?? a jak czekac to ile jeszcze ??

tzn.o ile dni moge przeciagnac ten czas 10 dni co byl pierwotnie planowany?

 

Link to comment
Share on other sites

16 BLG początkowo

obecnie nie mierzyłem (w myśl aby jak najmniej zaglądać i manipulować przy tym)

zastanawiam sie jak dlugo mozna przeciagac taka burzliwa??

np kolejne 10 dni?? na cichej chce dac jeszcze 30g chmielu i tak +/- 7 dni

🙂

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, michu7 napisał:

16 BLG początkowo

obecnie nie mierzyłem (w myśl aby jak najmniej zaglądać i manipulować przy tym)

zastanawiam sie jak dlugo mozna przeciagac taka burzliwa??

np kolejne 10 dni?? na cichej chce dac jeszcze 30g chmielu i tak +/- 7 dni

🙂

 

Lepiej dłużej niż zbyt krótko ;)

Jeśli koniecznie chcesz przelewać to dopiero wtedy, jak przez kilka dni nie spada blg. Ale można spokojnie chmielić w tym samym fermentorze, bez przelewania. 

Te 30g to na ile litrów? Chmielić lepiej krócej, tak 3-5 dni.

Link to comment
Share on other sites

Moje właśnie jest w butelkach i u mnie sytuacja wyglądała następująco:

Po 14 dniach miałem 5 BLG - temperatura fermentacji burzliwej  14-15stC i zlałem na cichą z chmieleniem

Po 7 dniach cichej miałem 4BLG - temperatura cichej 19stC

i Po tych 7 dniach cichej butelkowałem. Mam nadzieje że nie będą granaty :D

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, michu7 napisał:

obecnie nie mierzyłem

W takim razie nie wiesz na jakim fermentacja jest etapie.

Ja mając czas na warzenie tylko w weekendy zazwyczaj nastawiałem w soboty, po 1,5 tygodnia mierzyłem BLG, gdy nadchodziła kolejna sobota mierzyłem ponownie i albo rozlewałem albo zostawiałem na kolejny tydzień w zależności od wartości BLG.

Link to comment
Share on other sites

30 g na 22litry

zgadza sie nie wiem na jakim jest etapie fermentacja ale na oko widze

ze jeszcze trwa i trwa a czas juz sie skonczył.

dam jescze ze 2 dni tej burzliwej i potem na cicha

moze faktycznie tego chmielenia na zimno 4-5 dni max.

Link to comment
Share on other sites

Teraz, michu7 napisał:

ze jeszcze trwa i trwa a czas juz sie skonczył.

Czas się kończy wtedy kiedy drożdże skończą fermentować a nie "zgodnie z instrukcją". Cierpliwości. Jak zlejesz przedwcześnie możesz mieć problemy z prawidłowym dokończeniem fermentacji. Jak już fermentacja się zakończy do chmiel na zimno tak jak koledzy radzili 3-5 dni.

Link to comment
Share on other sites

5 blg  nizej nie zeszło

zabutelkowana AIPA

 

zgodnie z instrukcja ma być:

teraz 7dni w tem. pokojowej nastepnie 30 dni w tem. ponizej  10 stopni !

 

(pytanie czy te 30 dni moge trzymac tem. ok 15 stopni ??)

Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, michu7 napisał:

(pytanie czy te 30 dni moge trzymac tem. ok 15 stopni ??)

 

Możesz.I taka sugestia - nie ufaj ślepo instrukcji, traktuj ją bardziej jako wskazówki, a terminy (7 dni, 30 dni itp.) dostosowuj do tego, co obserwujesz w swoim piwie.

Edited by tortoise
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7 dni temperatura pokojowa teraz poszlo do piwnicy na lezakowanie do tem.15 stopni

jednak sie nie  powstrzymałem schlodzilem jedna butelke na probe :)

i powiem ze wyszło SUPER naprawde fajna goryczka fajny aromat

intesywne i kolor bardzo ciemny bursztyn a wlasciwie to brazowe jest.

czekam z niecierpliwoscia na koniec lezakowania min. 4 tygodnie przewiduje instrukcja.

ale oczywiscie sie nia nie sugeruje. :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.