Jump to content
kopyr

Otwieramy browar! czynności w UC - dyskusja

Recommended Posts

Był niedawno 'prosiak' z paskudnym avatarem. Podobnie piszesz.

A między nimi jeszcze z dwóch kloników było ;) ale widzę że Administracja czujna.

Edited by kantor

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Krotko mowiac powtorze zeby nie pytac na forum tylko isc do swojego urzednika. Urzednik lokalny ma swoja wizje i wykladnie co powoduje ze jednym jest latwiej a drugim trudniej, niestety.

 

I to sie tyczy wielu spraw przy zakladaniu browaru poczawszy od srodowiska po sanepid.

 

Oczywiście najlepsza opcja, ale też warto mieć jakieś wyobrażenie. Czasem urzędnicy w ogóle nie mają pojęcia jak browar potraktować, bo np. od 10 lat nie mieli w swoim rejonie żadnego browaru. 

 

Zgadza się! Trzeba wiedzieć co się chce zrobić i umieć to przedstawić tak, aby druga strona wiedziała jak do tego podejść.

 

Owszem można iść z własnymi pomysłami i je forsować, ale czasem można natrafić na mur (nie do przejścia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczerze nie mam głowy, by wałkować temat ponownie, ale jeśli ktoś przeszedł ścieżkę i ma jakieś uwagi do tematu to zapraszam do rozmowy. Można na PW. Poradnik jest po to by służyć wszystkim. Rozwijajmy go wspólnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla zainteresowanych przywołuję rozporządzenie pozwalające uniknąć DUŚ: 

 

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 25 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na

środowisko1)

 

[...]

 

pkt 99 otrzymuje brzmienie: „99) browary lub słodownie, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 50 t na rok;”

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie wiekszej. 

 

przeszedlem tym trybem. nalezy pamietac ze decyzja o uwarunkowaniach srodowiskowych jest wtorna wobec decyzji Wydzialu Architektury o zmianie sposobu uzytkowania budynku. Co oznacza, ze do momenty kiedy znow nie wystapimy do WA o jakas zgode (np pozwolenie na budowe) to nie bedzie nas dotyczyla. 

 

Czyli deklarujemy mniej niz 50 i jest spokoj do momentu kiedy np nie bedziemy rozbudowywac budynku. 

Oczywiscie lokalnie moze byc inaczej i moga byc urzednicy ktorzy podwaza taka deklaracje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepiej zacząć załatwiać pozwolenie na budowę (czy tam WZ), a równolegle  wystąpić o DUŚ - nic to nie kosztuje, nie tracimy czasu, a przydać się może.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy pozwoleniu na budowe Wydzial Architektury obligatoryjnie poprosi o decyzje srodowiskowa bo sama decyzja srodowiskowa nie jest samodzielnym trybem administracyjnym a czescia wiekszych postepowan adm czyli decyzji o pozwoleniu na budowe albo zagosopodarowania terenu. Samodzielna sciezka administracyjna dla decyzji srodowiskowej jako taka nie istnieje.

Edited by Lodzermensch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witajcie,

Trochę nie w temacie. Posiadacie może jakaś publikację na temat HACCP w browarze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepiej zacząć załatwiać pozwolenie na budowę (czy tam WZ), a równolegle wystąpić o DUŚ - nic to nie kosztuje, nie tracimy czasu, a przydać się może.

Do WZ decyzja nie jest potrzebna, to jest proteza na brak planu zagospodarowania. Za to do zatwierdzenia projektu - jak najbardziej.

 

W sumie oceniam to jako jedną z przyjemniejszych rzeczy do załatwienia, wszyscy są mili i pomocni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co wiem to nie dostaniesz pozwolenia na budowę bez decyzji środowiskowej, albo ja nie pojmuję Waszego toku myślenia i realizacji :)

 

A pkt 99 rozporządzenia klasyfikującego mówi wyraźnie, że nie mniejszej, czyli jak coś jest większe od nie mniejszego, to jest klasyfikowane jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myśmy dostali bez decyzji środowiskowej. 

Pozwolenie na budowę bez decyzji środowskowej? Dziwna sprawa. Pierwsze słyszę, żeby to było możliwe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasadniczo to nic się nie zmieni. Po prostu obsługę podatku realizuje Centrum Rozliczeń w IC Kraków.

Edited by e-prezes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostatnio przeczytałem taką interpretację: 
IPTPP3/443A-69/14-2/BJ
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
 
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako firma Wnioskodawca wykonuje tylko czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca nie posiada składu podatkowego.
 
Wnioskodawca produkuje piwo o kodzie CN 2203 00 10. Rozlicza podatek akcyzowy w systemie przedpłat. Kwotę przedpłaty akcyzy oblicza na podstawie planowanej szacunkowej ilości piwa gotowego przeznaczonego do sprzedaży. Do 25 dnia każdego miesiąca składa deklarację i rozlicza przedpłatę akcyzy od ilości piwa gotowego, jaka po cyklu produkcyjnym w rzeczywistości została przekazana na magazyn, do ostatniego legalizowanego zbiornika pomiarowego (wyszynku).
 
Nadwyżki przedpłat Wnioskodawca rozlicza w następnym miesiącu.
 
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
 
Jak należy obliczać podatek akcyzowy od piwa w systemie przedpłat podatku akcyzowego... Czy postępowanie Wnioskodawcy jest prawidłowe...
 
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek akcyzowy powinien być obliczany od wyrobu gotowego. Wnioskodawca deklaruje ilość piwa gotowego, jaki ma zamiar wyprodukować i wpłaca przedpłatę za planowaną ilość. Po wszystkich etapach produkcji Wnioskodawca otrzymuje rzeczywistą ilość piwa gotowego i rozlicza tą przedpłatę od tej ilości. Ewentualną nadwyżkę przedpłaty akcyzy Wnioskodawca wykazuje w deklaracji i przeznacza na następny miesiąc. Wnioskodawca uważa, że jest to logiczny i prawidłowy sposób obliczania i rozliczania podatku akcyzowego w systemie przedpłat.
 
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

 

 

Jak dobrze rozumiem, to w takim sposobie poboru opłaty wystarczy posiadać jeden zalegalizowany zbiornik i zgodnie z odczytami z tego zbiornika rozliczać akcyzę od ilości gotowego piwa do rozlewu. Większość właścicieli browarów pisało tutaj, że płaci zawyżoną akcyzę od wybitej brzeczki i nie uwzględnia strat powstałych podczas fermentacji.

 

Przy takim podejściu, to przedpłatę powinniśmy zrobić od planowanego do rozlania w danym miesiącu piwa. Jeżeli nic nie rozlewamy w danym miesiącu tylko warzymy i fermentujemy to logiczne byłoby, że nic nie płacimy. Musimy tylko mierzyć ekstrakt  początkowy wyprodukowanych warek. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapytanie zostało napisane dość fachowo, co daje podstawę do twierdzenia, że jest to w pewnym sensie krok zwrotny. Można się tym podpierać przy finalizacji otwierania browaru.

Edited by e-prezes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczerze nie mam głowy, by wałkować temat ponownie, ale jeśli ktoś przeszedł ścieżkę i ma jakieś uwagi do tematu to zapraszam do rozmowy. Można na PW. Poradnik jest po to by służyć wszystkim. Rozwijajmy go wspólnie.

 

Przejrzałem odnośniki do ustaw i zaaktualizowałem je. Sam tekst w znacznym stopniu pozostał niezmieniony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawym ujęcięm od strony praktycznej jest tekst na blogu Marcina Ostajewskiego. W jednym bym się nie zgodził. Naczelnik UC nie jest ostatnią instancją!! Ale rozumiem, że dla świętego spokoju większość przyjmuje ich decyzje jako ostateczne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy nie można po prostu kupić banderol na sprzedawane butelki, nakleić jej na kapsle i na szyjki podobnie, jak jest na winie, czy gorzałce i sprawy nie komplikować?

Nie, bo za mało urzędasów będzie miało coś do powiedzenia.

A może coś się zmieniło?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wiem, że to są drogie rzeczy, ale dla mikro browaru, bez linii rozlewniczej, bez zautomatyzowanego etykietowania, gdzie i tak każdą butelkę muszą przerobić ręcznie, to myślę, że większy problem by nie był(poza dodatkową czasochłonnością), tym bardziej, że forma banderoli i miejsce jej przyklejenia pozwala na dość sprawne oklejenie butelek. Wy  to już wyższa liga, inna skala działania jednak, zresztą, wpuścicie jednego kontraktowca czy dwóch i by się urządzenie sfinansowało ;) (żart oczywiści, nie mam pojęcia jak od strony finansowej wygląda browar, jakiego rzędu to są pieniądze,uwarzenie pod swoją marką czy też użyczenie sprzętu kontraktowi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...