Skocz do zawartości
Karolus

Breewtarget, konwersja Brix/BLG, błąd w programie?

Rekomendowane odpowiedzi

wiem że browar to nie apteka, ale męczy mnie ciekawość :)

Od pewnego czasu posługuje się refraktometrem, do tej pory w myśl powyższej zasady wpisywałem w brewtargecie wskazania z refraktometru bez przeliczania brix/blg. 

Przy ostatnich dwóch warkach testuje beersmitha i.... sa spore rozbieżności np. dla  piwa startującego z 14, przy odczycie w czasie fermentacji 6,8, brewtarget podaje po przeliczeniu 4,4BLG, a Beersmith 2,3 (tak na wyczucie bardziej wierzę brewtargetowi), nawet jak do breetargeta wprowadziłem korektę wskazań refraktometra o 1.04 to i tak wynik był nadal sporo wyższy niż to co podaje beersmith. 

Skąd te różnice?

 

refraktometr oczywiście skalibrowany w wodzie.

 

 

Hmmmm pogrzebałem po różnych stronach i wygląda na to że w breewtargecie jest błąd przy wyliczaniu gęstości w BLG przy odczycie z refraktometru.
np 1,022 sg - > 7,265P (a powinno chyba 5,6)
1,008 sg -> 4,4P (a powinno być chyba 2,2)
ktoś może to potwierdzić u siebie??

używam brewtargeta 2.3.1 w wersji na linuxa, poniżej przykładowy zrzut, albo robię jakąś podstawową głupotę, albo jest błąd ;)

 

image.png.c3efce8b007d69276a35942051299fec.png

Edytowane przez Karolus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Karolus refraktrometr oraz balingometr mierzą dwie podobne choć różne rzeczy. Zerknij na ten artykuł w sekcję wort calibration. Lub tutaj. Zatem musisz wprwoadzić współczynnik korekcji. Najlepiej go wyznaczyć empirycznie, bo może być trochę inny dla Twojego urządzenia. Na początku można założyć że wynosi 1.04.

Brewtargeta używałem dawno temu i z tego co pamiętam wartości jakie wprowadzasz w sekcji refraktrometru powiny już uwzględniać ten przelicznik (dokumetnacja zdaje się to potwierdzać)

Refraktrometr to instrument mierzący załamanie. W piwie które fermentuje albo skończyło fermentacje pojawia się alkohol zakłamujący odczyt. Do zniewlowania błędnego odczytu stosuje się modele.

W programie Beersmith pamiętam, że ten współczynnik gdzieś musiałem ustawić. Może to jest problem różnych wskazań. One mogą delikatnie odbiegać od siebie na skutek użytych różnych modeli do przeliczenia. Oraz z tego, że samo piwo również nie jest czystym cukrem i różne substancje/drobinki mogą wpływać na współczynnik korekcji.

 

Zatem jeżeli Twój odczyt z refraktrometru wynosi 14 Brix, to uwzględniając współczynnik korekcji masz około 13.5P i tą wartość powineneś wprowadzić do brewtarget. Dla aktualnego plato również to powinenś uwzględnić. 

 

Wprowadziłem twoje dane do tego kalkulatora  tym kalkulatorem i są ok. Nie mam teraz pod ręką BS2, więc nie wiem jakie ma wskazania. Jak znajdę chwilę po powrocie do domu to zerkę. Będę szczery, zapomnę o tym :). Wwątpię ,by mocno odbiegały od siebie. Sprawdź jaki masz wprowadzony współczynnik korekcji w BS. Też pamiętaj, że w BS wprowadzasz bezpośredni odczyt, on sam sobie przelicza.

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wiem, wiem, wszystko co napisałeś jest oczywiste, ale spójrz na screen, dlaczego 1,022 SG przeliczone jest na 7,26P???

tego nie rozumiem.

Inne kalkulatory, podają dla tych samych danych ~ 2,1-2,2P, a tylko breewtarget 7,2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Sprawdziłem u siebie (też brewtarget 2.3.1 na linuksie) i liczy dokładnie tak samo. Wrzuciłem te dane do kalkulatora w brewersfriend i na homebrewmap (tutaj mają obie formuły - Terril i Novotny). Wychodzi na to, że generalnie wszystkie wyniki są podobne. Wiadomo, że każda formuła daje troszkę inny wynik, a nie wiemy z jakiej formuły korzysta brewtarget. 

 

W każdym razie - wychodzi na to, że wynik odczytu w brewtarget jest tylko w SG (nie przeliczony na plato). Bo ten wynik w plato to "prawdziwy ekstrakt" czyli wynik przeliczony po uwzględnieniu gęstości alkoholu. Zatem także inny niż ten, który pokazał by spławik (ten pokazuje ekstrakt pozorny w odfermentowanym piwie).

 

Zatem wyniki:

brewtarget: 1.022 (~5.5 Plato)

brewersfriend: 1.024 (~6 Plato)

homebrewmap: 1.019 (Terril, ~4.5 Plato), 1.023 (Novotny, ~5.5 Plato)

 

Dodatkowo przeliczony real extract:

brewtarget: 7.263 Plato

homebrewmap: 7.08 Plato

 

Tutaj piszą o tym czym jest "prawdziwy ekstrakt": https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

 

brewtarget-refract.png

brewersfriend-refract.png

homebrewmap-refract.png

Edytowane przez sihox

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmmmmmmm, rozumiem już dlaczego są różnice, (od teraz będę sobie przeliczał SG na BLG, żeby policzyć odfermentowanie), po prostu to inne parametry, ale... nie do końca rozumiem co to "real extract"?? :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie też nie wiem dlaczego podali prawdziwy ekstrakt w Plato, a przeliczonego pozornego już nie (tylko SG). Zwłaszcza, że zwykle posługujemy się ektraktem pozornym - czyli tym wskazywanym przez spławik lub właśnie przeliczonym ze wskazania refraktometru.

 

A prawdziwy ekstrakt to próba wyliczenia faktycznej zawartości cukrów w przefermentowanym piwie. Nawet w przypadku spławika alkohol zaburza odczyt (ma mniejszą gęstość od wody) i faktycznie odczytujemy ekstrakt pozorny. Ten prawidziwy ("real extract") będzie zatem wyższy. Ale tą wartością bym się w ogóle nie przejmował.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I wszystko jasne, szkoda że nie ma tego przeliczenia, ale ważne że już rozumiem o co chodzi.
Dziękuje bardzo za wyjaśnienie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@sihox ubiegłeś mnie z RE. W przypadku algorytmów/wzorów/metodologii używanych przez BrewTarget, to możemy sprawdzić w źródłach na GitHubie pod tym adresem. Link bezpośredni do algorytmów tutaj.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, Daniel() napisał:

@sihox ubiegłeś mnie z RE. 

;)

 

16 minut temu, Daniel() napisał:

W przypadku algorytmów/wzorów/metodologii używanych przez BrewTarget, to możemy sprawdzić w źródłach na GitHubie pod tym adresem. Link bezpośredni do algorytmów tutaj.

No właśnie widziałem ten kod ale jakoś konkretne liczby nic mi nie powiedziały ;)

 

Co do kalkulatorów to jednak zwykle korzystam z brewersfriend - elegancko opisują z jakich reguł / formuł korzystają i w jakim celu stosują pewne korekty / założenia / itp.

Edytowane przez sihox

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, sihox napisał:

;)

 

No właśnie widziałem ten kod ale jakoś konkretne liczby nic mi nie powiedziały ;)

 

Co do kalkulatorów to jednak zwykle korzystam z brewersfriend - elegancko opisują z jakich reguł / formuł korzystają i w jakim celu stosują pewne korekty / założenia / itp.

W komentarzach, bardzo skąpych zresztą, są odnośniki do BYO oraz wygasłej już domeny primetab.com. trzeba by było jakieś webarchive przeszukać, może jest kopia.

 

Również często korzystam z kalkulatorów od brewersfriend z tych samych względów :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×