Jump to content
NewportRobert

Budowa domowej warzelni - schemat

Recommended Posts

Strach przed gazem jest lekko irracjonalny (kochane nasze RTV i prasa, gaz=wybuch...). Trzeba tylko znać właściwości medium, wtedy gaz w butlach jest naprawdę bezpieczny. Prądem (lub beznyną - w przpadku strachu przed LPG w samochodzie) można sobie równie duże lub większe kuku zrobić i czasem nawet o to łatwiej niż w przypadku gazu. Prund (grzałki zanurzone w cieczy niebędącej czystą wodą, gołe metalowe obudowy, elektronika która zawsze może dostać jakimś przepięciem i zawieść) w rękach nieelektryka też jest niebezpieczny. Dla LPG (propan i/albo butan) ograniczeniem jest dom z instalacją gazu ziemnego (wtedy musimy korzstać z metanu) albo warzelnia poniżej gruntu (piwnica, półpodziemny garaż typowy dla zabudowy miejskiej jednorodzinnej), bo LPG nie można uzywac w budynkach podłączonych do instalacji z metanem i tam gdzie się może gromadzić (jest cięższy od powietrza).

Edited by c64club

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, c64club napisał:

Strach przed gazem jest lekko irracjonalny (kochane nasze RTV i prasa, gaz=wybuch...). Trzeba tylko znać właściwości medium, wtedy gaz w butlach jest naprawdę bezpieczny. Prądem (lub beznyną - w przpadku strachu przed LPG w samochodzie) można sobie równie duże lub większe kuku zrobić i czasem nawet o to łatwiej niż w przypadku gazu. Prund (grzałki zanurzone w cieczy niebędącej czystą wodą, gołe metalowe obudowy, elektronika która zawsze może dostać jakimś przepięciem i zawieść) w rękach nieelektryka też jest niebezpieczny. Dla LPG (propan i/albo butan) ograniczeniem jest dom z instalacją gazu ziemnego albo warzelnia poniżej gruntu (piwnica, półpodziemny garaż typowy dla zabudowy miejskiej jednorodzinnej), bo LPG nie można uzywac w budynkach podłączonych do instalacji z metanem i tam gdzie się może gromadzić (jest cięższy od powietrza).

To nie żaden strach, tak jak wyżej pisałem aktualnie działam na taborecie gazowym z podłączoną butlą. Tylko, że działam na tarasie. Sprzęt który chcę złożyć ma zająć miejsce w garażu, który jest poniżej gruntu no i w domu jest instalacja gazu ziemnego. Dodatkowo przy gazie jest dodatkowe urządzenie do sterowania, raczej tego nie zaprogramujesz no i butla się skończy trzeba lecieć po kolejną. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciągnąć metan do garażu to rzeczywiście kłopot, jeśli nie masz instalacji w garażu. Kucie, gazownik itp. Nie zazdraszczam. Dodatkowe urządzenie do sterowania - nie bardzo. Zamiast grzałki, do wyjścia sterownika podłączasz elektrozawór gazu.

Edited by c64club

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, c64club napisał:

Ciągnąć metan do garażu to rzeczywiście kłopot, jeśli nie masz instalacji w garażu. Kucie, gazownik itp. Nie zazdraszczam. Dodatkowe urządzenie do sterowania - nie bardzo. Zamiast grzałki, do wyjścia sterownika podłączasz elektrozawór gazu.

Instalacja jest w garażu bo w kotłowni obok jest piec na gaz :)

W dalszym ciągu zostaję póki co przy opcji na prąd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakbym miał rurkę z gazem za ścianą, to bym się nawet nie zastanawiał, ale ok. Niezależnie od źródła ciepła, dobra izolacja się przyda.

 

Skoro masz sterownik, który włącza lub wyłącza pompy, możesz równie dobrze każde z wyjść "pompa n" wykorzystać do zasilenia pompy wspólnej dla obiegów i otwarcia elektrozaworów, co w sumie dałoby "obieg n". Chyba nie ma potrzeby odpalania na raz 2-3 obiegów. No chyba że chciałbyś mieć wszystkie zbiorniki na jednym poziomie i jednocześnie kończyć wysładzanie wodą i przepompowywać brzeczkę przednią do kadzi warzelnej, w której już wstępnie grzejąc chciałbyś uruchomić obieg zamknięty. Przy Twoim schemacie poprawionym, wystarczy jedna pompa. Policz czy para elektrozaworów nie wyjdzie taniej niż ileś pomp. Powinno. Najprostsza pompa do żywności z magnetycznym wirnikiem i glowicą nierdzewną (a nie z pralki) to po przedwczorajszym kursie dolara 238 zł - właśnie czekam na przesyłkę.

Edited by c64club

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, c64club napisał:

No chyba że chciałbyś mieć wszystkie zbiorniki na jednym poziomie i jednocześnie kończyć wysładzanie wodą i przepompowywać brzeczkę przednią do kadzi warzelnej, w której już wstępnie grzejąc chciałbyś uruchomić obieg zamknięty. Przy Twoim schemacie poprawionym, wystarczy jedna pompa. Policz czy para elektrozaworów nie wyjdzie taniej niż ileś pomp. Powinno. Najprostsza pompa do żywności z magnetycznym wirnikiem i glowicą nierdzewną (a nie z pralki) to po przedwczorajszym kursie dolara 238 zł - właśnie czekam na przesyłkę.

Na chwilę obecną plan jest taki: Zbiornik z wodą najwyżej, kadź zacierna i warzelna na tym samym poziomie. 

 

15 minut temu, c64club napisał:

Najprostsza pompa do żywności z magnetycznym wirnikiem i glowicą nierdzewną (a nie z pralki) to po przedwczorajszym kursie dolara 238 zł - właśnie czekam na przesyłkę.

Podrzucisz link lub chociaż model pompy? 

Tak to widzę aktualnie 

schematbrowaru.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pompa taka: https://www.aliexpress.com/item/304-stainless-head-Magnetic-Pump-15R-Homebrew-Food-Grade-High-Temperature-Resisting-140C-beer-Magnetic-Drive/32810354083.html

 

U mnie schemat (pomijając grzanie) wygląda tak:

Warzelnia.thumb.jpg.e0e7ab8d9a18cc96a59e079aecffb9a0.jpg

Otwarcie odpowiednich zaworów robi mi taki obieg jaki chcę. Mając n wyjść jednostanowych ze sterownika, mam n możliwych kombinacji obiegu. Nie muszę wcale mieć tylu wyjść ze sterownika ile mam zaworów i pomp, wystarczy parę przekaźników, wtedy nawet mając sterownik zaprogramowany do użycia n pomp, mogę to przerobić tak jak wyżej narysowane - jedna pompa i x zaworów - bez zmian w programie. W praktyce do użycia są kombinacje:

1. otwarte oba zawory przy kadzi zaciernej (zawracanie przy zacieraniu)

2. otwarty zawór z kotła do kadzi zaciernej (wysładzanie)

3. otwarty zawor przy dnie zaciernej i nad wlotem do warzelnej (przetaczanie do warzenia)

4. otwarte oba przy warzelnej (warzenie z obiegiem zamkniętym, chłodzenie)

5a. otwarty przy dnie warzelnej, zamontowany i otwarty zawór 4 (przetaczanie do fermentora na poziomie kadzi)

5b. zamontowany i otwarty zawór 5 (przelewanie do fermentora grawitacyjnie)

 

Dna kadzi planuję na poziomie minimum 50 cm, wtedy raczej montuję zawór 5. Co do mieszadła 3, to do przemyślenia gdyby obieg wymuszony przez pompę był za słaby do efektywnego chłodzenia.

Edited by c64club

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, c64club napisał:

Strach przed gazem jest lekko irracjonalny (kochane nasze RTV i prasa, gaz=wybuch...). Trzeba tylko znać właściwości medium, wtedy gaz w butlach jest naprawdę bezpieczny. Prądem (lub beznyną - w przpadku strachu przed LPG w samochodzie) można sobie równie duże lub większe kuku zrobić i czasem nawet o to łatwiej niż w przypadku gazu. Prund (grzałki zanurzone w cieczy niebędącej czystą wodą, gołe metalowe obudowy, elektronika która zawsze może dostać jakimś przepięciem i zawieść) w rękach nieelektryka też jest niebezpieczny. Dla LPG (propan i/albo butan) ograniczeniem jest dom z instalacją gazu ziemnego (wtedy musimy korzstać z metanu) albo warzelnia poniżej gruntu (piwnica, półpodziemny garaż typowy dla zabudowy miejskiej jednorodzinnej), bo LPG nie można uzywac w budynkach podłączonych do instalacji z metanem i tam gdzie się może gromadzić (jest cięższy od powietrza).

 

52 minuty temu, c64club napisał:

Jakbym miał rurkę z gazem za ścianą, to bym się nawet nie zastanawiał, ale ok. Niezależnie od źródła ciepła, dobra izolacja się przyda.

...

 

Chyba jednak nie do końca znamy to medium!

Choć gaz mam w pomieszczeniu, w którym warzę, nigdy go nie użyję. Powód? Wymagania dotyczące wentylacji są znacznie wyższe w przypadku grzania gazem, niż grzania prądem. Ze względu na olbrzymie wymagania wentylacyjne w przypadku grzania gazem (8,5 razy wyższe niż dla grzania prądem), bezpieczne warzenie w pomieszczeniach zamkniętych nie jest łatwe do osiągnięcia. Wymaga się tu ogromnej ilości wymian powietrza. Przykładowo dla palnika gazowego 80000 BTU (odpowiednik dla prądu 5,5 kW) wydajność wentylatora to ok. 4500 m3/h. To już wentylator z kanałami o średnicy ok. 40 cm. Nie dość, że to olbrzym, to jeszcze cena zaporowa. 

Wg mnie grzanie gazem w warunkach domowego browaru to tylko na wolnym powietrzu!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja u siebie mam taki potężny wentylator jako wyciąg spawalniczy, korzystam również przy warzeniu. Prywatny orkan sterowany guzikiem :) Cena nie jest taka straszna jakby się wydawało, a pozwala wywiać spaliny z 10 kW gazu i jeszcze nadmiar. Zapomniałem o nim napisać, bo dla mnie jest on częścią otoczenia i używam go odruchowo, tak jak otwarłbym okno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno da radę. Problem może być z tworzywem z jakiego wykonany jest korpus i wirnik. Stal nierdzewna (choćby najpopularniejsza "garnkowa" 304 vel 1.4301 vel 18/10) jest dużo łatwiejsza do utrzymania w czystości, trwała, nie będzie pochłaniała aromatów. O oddawaniu rozpuszczalników przy pracy na gorąco nie wspominając. Polietylen/polipropylen pół biedy. Najwyżej od chmielu wewnętrzne ścianki  nabiorą zapachu i po jakimś czasie będą nieco waniać zbutwiałą ściółką po ścince drzew iglastych , to nie powinno mieć wpływu na piwo. Polistyren (typowe tworzywo na różne odlewy) będzie puszczać styren do brzeczki. Kup kiedyś gorącą zupę w jednorazowym styropianowym pojemniku. Nawet na zimno po prostu śmierdzi jakbyś zasmażkę ze styropianu zrobił, nie dość że śmierdzi, to trujące. Uczestniczyłem w kursie, gdzie catering był pakowany w styropian i dowożony do stołówki. Jak nalali zupę od razu wrzącą z gara, to strach zjeść a grzech wylać.

Edited by c64club

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, c64club napisał:

Na pewno da radę. Problem może być z tworzywem z jakiego wykonany jest korpus i wirnik. Stal nierdzewna (choćby najpopularniejsza "garnkowa" 304 vel 1.4301 vel 18/10) jest dużo łatwiejsza do utrzymania w czystości, trwała, nie będzie pochłaniała aromatów. O oddawaniu rozpuszczalników przy pracy na gorąco nie wspominając. Polietylen/polipropylen pół biedy. Najwyżej od chmielu wewnętrzne ścianki  nabiorą zapachu i po jakimś czasie będą nieco waniać zbutwiałą ściółką po ścince drzew iglastych , to nie powinno mieć wpływu na piwo. Polistyren (typowe tworzywo na różne odlewy) będzie puszczać styren do brzeczki.

Jakieś Boschowskie pompy są z nierdzewki? Możesz coś polecić, co wiadomo będzie droższe niż z alie, ale do kupienia w Polsce? Jak widzę, nie znam się aż tak jak Ty więc gdybyś mnie nakierował będę wdzięczny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugim problemem w pompie do obiegu chłodzącego w aucie może być uszczelnienie wału napędzającego wirnik. Tu uzywane są gumy, które jeśli puszczą aromat do Borygo to wielkiej różnicy nie zrobi, a piwo to jednak napój. W podanej pompie "spożywczej" napęd jest magnetyczny, więc odpada wał i jego uszczelnienie.

 

Najtańsze pompy podobnej konstrukcji w Polsce, to około 2-3x cena z ali, a często to dokładnie ta sama pompa, którą ktoś sprowadził, zapłacił cło (lub nie, ale Ty kupując prywatnie od Chińczyka na 99,98% nie zapłacisz) i dowalił marżę, zazwyczaj nielichą. Za Boscha o podobnych właściwościach (jeśli robią) zapłacisz czterocyfrową sume.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, c64club napisał:

Drugim problemem w pompie do obiegu chłodzącego w aucie może być uszczelnienie wału napędzającego wirnik. Tu uzywane są gumy, które jeśli puszczą aromat do Borygo to wielkiej różnicy nie zrobi, a piwo to jednak napój. W podanej pompie "spożywczej" napęd jest magnetyczny, więc odpada wał i jego uszczelnienie.

 

Najtańsze pompy podobnej konstrukcji w Polsce, to około 2-3x cena z ali, a często to dokładnie ta sama pompa, którą ktoś sprowadził, zapłacił cło (lub nie, ale Ty kupując prywatnie od Chińczyka na 99,98% nie zapłacisz) i dowalił marżę, zazwyczaj nielichą. Za Boscha o podobnych właściwościach (jeśli robią) zapłacisz czterocyfrową sume.

 

16 minut temu, PiwoLab napisał:

Nie no, takiego to tylko udusić. Podaje się mu na tacy najlepszą (cena i możliwości) pompę MP-15R do naszych zastosowań, a Ten jakiś wynalazek boschowski bierze pod uwagę. Ręce opadają.

Dobra chłopaki, łapię. Dzięki za rozjaśnienie mi sprawy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, NewportRobert napisał:

Dokładnie tak, aktualnie działam na kupnej wodzie. Zarówno woda miejska jak i ze studni pozostawia wiele do życzenia i raczej dobre piwo by z tego nie wyszło. 

Kupna woda to takie robienie klienta w konia że co to za woda z jakich gór z jakiego   żródła co się okazuje była woda o nazwie artik  była produkowana w Tychach a na etykiecie  pisało że wydobywana z górskich żródeł.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, jac007 napisał:

Kupna woda to takie robienie klienta w konia że co to za woda z jakich gór z jakiego   żródła co się okazuje była woda o nazwie artik  była produkowana w Tychach a na etykiecie  pisało że wydobywana z górskich żródeł.

 

Być może tak ale w dalszym ciągu jest to o wiele lepsza woda do robienia piwa niż moja z kranu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez sie przymierzam do budowy 100l browaru domowego w systemie HERMS ale niestety jestem na etapie pozyskiwania informacji na temat jakiej srednicy rury i pompy zastsowac. W planach rowniez panelowy wymiennik ciepla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minut temu, tazy napisał:

Tez sie przymierzam do budowy 100l browaru domowego w systemie HERMS ale niestety jestem na etapie pozyskiwania informacji na temat jakiej srednicy rury i pompy zastsowac. W planach rowniez panelowy wymiennik ciepla.

Planujesz robić od razu fermentory? Myślałeś jak będziesz chłodził jeśli będą to zwykłe (większe) wiadra? 

Tak właśnie zdałem sobie sprawę, że do mojej lodówki nie wejdą większe wiadra od tych aktualnych standardowych na warki 20 litrowe. A jednak kontrole nad temperaturą muszę mieć. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, c64club napisał:

Buduj szafę wyłożoną styropianem. This is BROWAR!

Gerard-Butler-This-Is-Sparta.jpg.421a8c5011f1373a7c71876c8917097a.jpg

Bliżej mi do kupna większej lodówki :D 

 

W obecnej mógłbym maksymalnie wcisnąć beczkę 50l(http://ogrodnik24.pl/pl/p/BECZKA-50-L-PLASTIKOWA-NA-KAPUSTE-Z-ATESTEM-W-Wa/3475) czyli robić warki +- 40 litrowe. 

Ta beczka z załącznika ma 51 wysokości, lodówkę mierzyłem i mam wysokość 51,5/52 :naughty: Najwyżej będzie trzeba podszlifować trochę przykrywkę.
Brakuje wysokości 3/4 cm i na luzie wsadziłbym 60 litrowe...

Edited by NewportRobert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ocieplać, ocieplać, ocieplać. Nie mierzyłem tego zbyt dokładnie, ale po założeniu dobrej izolacji termicznej zyskałem godzinę.

Nawet gar do wody do wysładzania mam zaizolowany. Poza szybszym grzaniem jest jeszcze ten plus że da się wytrzymać w małym pomieszczeniu.

Naprawdę wielka różnica. Prądu też kapkę mniej wychodzi.

Całą maszynerię zbudowałem w oparciu o projekt @Asadama, ale najwięcej się napracował @lewatywa8.  Dzięki wielkie.

Jedyny błąd to chyba kadź warzelna 50l. Pasuje lepiej 70l, ale jak się robi warki 30l to nie ma sprawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bliżej mi do kupna większej lodówki  
 
W obecnej mógłbym maksymalnie wcisnąć beczkę 50l(http://ogrodnik24.pl/pl/p/BECZKA-50-L-PLASTIKOWA-NA-KAPUSTE-Z-ATESTEM-W-Wa/3475) czyli robić warki +- 40 litrowe. 

Ta beczka z załącznika ma 51 wysokości, lodówkę mierzyłem i mam wysokość 51,5/52 :naughty: Najwyżej będzie trzeba podszlifować trochę przykrywkę.
Brakuje wysokości 3/4 cm i na luzie wsadziłbym 60 litrowe...

A nie lepiej zastosowac plytowy wymiennik ciepla do chlodzenia brzeczki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...