Skocz do zawartości

Budowa domowej warzelni - schemat


Rekomendowane odpowiedzi

Lodówki/czy innego kartonu wyłożonego styropianem i "zasilanego" butelkami z lodem, używa się do obniżenia temperatury fermentacji. Nie mówimy o chłodzeniu brzeczki po warzeniu.

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 68
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Pytanie do osób, które podobne systemy budowały. Nurtuje mnie jedna rzecz, chodzi o umiejscowienie zaworów. We wszystkich chyba systemach jakie ktoś wrzucał na forum widziałem zawory zamontowane u dołu kega/garnka ale z boku. Ja w moim projekcie przewidziałem zawory(oczywiście w spawanych wcześniej mufach) centralnie na środku w dnie. I tu właśnie pojawia się moje pytanie czy o czymś nie pomyślałem co wyklucza taki montaż? Nie widzę żadnych przeszkód dla takiego montażu a przy mojej konstrukcji stelaża(zlewanie grawitacyjne) nawet będzie bardziej poręczne.

Jeśli jest coś co dyskwalifikuje taki montaż to będę wdzięczny za informacje :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie chciałbym postawić takiej beczki na zaworze, zestawiając ją pustą ze stelaża, trochę to nieporęczne. Pusty keg da się zdjąc i myć jak garnek. W przypadku wielkich kadzi w browarze, też bym wspawywał zawór u dołu stożka. Jeśli powód jest inny, dołączam się do pytania sir Roberta z Newport.

 

Edit: w systemach grzanych palnikiem, zawór w dnie byłby oczywistym błędem :)

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, c64club napisał:

Osobiście nie chciałbym postawić takiej beczki na zaworze, zestawiając ją pustą ze stelaża, trochę to nieporęczne. Pusty keg da się zdjąc i myć jak garnek. W przypadku wielkich kadzi w browarze, też bym wspawywał zawór u dołu stożka. Jeśli powód jest inny, dołączam się do pytania sir Roberta z Newport.

O tym ewentualnym kłopocie przy myciu zupełnie nie pomyślałem, racja. Ale mimo wszystko uważam, że w moim przypadku lepsze będą zawory w dnie - bez pompy przy zbiorniku z wodą ciężko byłoby całą wodę "wyciągnąć" zlewaniem grawitacyjnym mając zawór z boku, mając w dnie nie ma najmniejszego problemu. To samo przy kadzi warzelnej gdzie również planowałem zlewanie grawitacyjne do wymiennika ciepła. Przy zaciernej chyba wprowadzę zmianę i faktycznie dam od boku zawór - najwięcej mycia będzie to raz a dwa, że i tak będzie tam pompa. Do pozostałych dorobię prostą podstawkę do mycia. 

 

4 godziny temu, c64club napisał:

Edit: w systemach grzanych palnikiem, zawór w dnie byłby oczywistym błędem :)

No właśnie to jedyna rzecz o jakiej myślałem ale, że praktycznie od razu odrzuciłem w moim projekcie grzanie gazem to nie brałem tego pod uwagę. 


Kolejna kwestia nad jaką się zastanawiam to czy jest jakikolwiek sposób aby FD wkładać/wyjmować bez odkręcania/luzowania grzałek? Orientuje się ktoś nad jakimś sposobem. Zakładam użycie w warzelnej takich dwóch grzałek typu M wygiętych http://www.grzalkielektryczne.pl/grzalka-do-warzenia-piwa-1750w-230v
I tu przy FD zauważyłem pierwszą chyba faktyczną przewagę grzania gazem.

Edytowane przez NewportRobert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można przerobić kega zostawiając górę jako dno, a z zaworu wymontować wszystkie flaki, rurkę itp i zaspawać go. Będzie gwintowany korek na dnie stozka, niezaleznie od zaworow roboczych. Odcięte dno albo wykorzystać na pokrywę (ale wtedy trzea dospawać brzeg) albo lepiej na FD jeśli sam się decydujesz nacinać. Wtedy tylko trzeba obcinać z boku a nie z góry, zaś uchwyto-podstawki nie ma co żałować, lepiej dospawać uszy niż wygrzebywać brud spomiędzy blach zespawanych na zakładkę, centymetr od krawędzi kadzi. Pokrywe zrobilbym wtedy z blachy. Przestrzeń między dnem a FD przy zestawie gaz+pompa, nie powinna nawet wprowadzać karmelu podczas dogrzewania, bo przednia brzeczka może krążyć dosyć szybko. Jedynie kamień będzie na dnie a nie na grzałkach.

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, zielony07 napisał:

U mnie jest tak, że po odkręceniu nakrętki  (palcami) wyciąga się fd bez wysiłku. Fd w jednym kawałku.

Jak chcesz to zrobię fotkę.

Byłbym wdzięczny. Pewnie wszystko zależy od odległości pomiędzy FD a grzałkami żeby można było FD przechylić i wyciągnąć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zielony07 napisał:

Mówisz i masz. Fd ma z boku takie dwa szpindelki żeby było za co złapać. Keg din, nakrętka na śrubie która jest jednocześnie trzymaniem osi mieszadła.

 

IMG_20180823_162252.jpg

To sprawdzi się idealnie właśnie w kegi gdzie jest zwężenie na dole i FD może mieć mniejsza średnice niż grzałki. 

 

U mnie w garnku, który jest prosty ciężko będzie coś podobnego wymyślić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, zielony07 napisał:

Ja nie wymyśliłem i dlatego zamiast lekkiego garnka mam pancernego kega;). A warzelna oczywiście "na lekko".

Garnek zamówiłem póki co jeden, na próbę. Mogę jeszcze wszystko zmienić, przejść na kegi a garnek będzie pod zbiornik na wodę do wysładzania. Zdecydowałem się najpierw na garnki bo jakoś myślałem, że mniej roboty z nimi będzie. Ale jak widać z FD i grzałkami może być poważny problem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, zielony07 napisał:

to jeśli keg na warzelną - to EURO. Wygodniejszy w myciu i chyba ma mniejsze straty ciepła. ćwiczyłem to

Na warzelną chyba też w garnek pójdę, o kegu myślę tylko jeśli chodzi o zacierną i kwestię tego FD. 

Tak czy inaczej, keg czy garnek będę dodatkowo izolował. 

Edytowane przez NewportRobert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 17.08.2018 o 20:47, c64club napisał:

Warzelnia.thumb.jpg.e0e7ab8d9a18cc96a59e079aecffb9a0.jpg

Powyższy schemat nie zawiera grzania, więc można go wykorzystać do rozważań HERMS czy RIMS. Grzanie będzie bezwzględnie gazem, w dodatku chciałbym mieć system możliwie najbardziej manualny, tzn bez dedykowanego "piwnego" sterownika na razie. Z automatyki zostaną takie ficzery, że jak przekęcę kurek w prawo to palnik automatycznie zgasnie :). Większość moich warek będzie zacieranych na lenia na słodko, ale chciałbym mieć możliwość sterowania przerwami.

1. HERMS czyli z recyrkulacją brzeczki przedniej przez wymiennik ciepła (myślałem o osobnym urządzeniu, nie przez wężownicę w HLT) raczej nie nadaje się do sterowania ręcznego. Bezwładnośc kotła (HLT) jest jak na moje wyczucie za duża, żeby to bez impulsowego sterowania pompą ogarnąć, a ręczne sterowanie PWM pompy nie jest zabawne. 

2. RIMS (recyrkulacja przez przestrzeń bezpośrednio grzaną) byłby tu maksymalnie uproszczony. Palnik grzejący dno kadzi zaciernej (pogrubiać je?) i na tyle szybka cyrkulacja, żeby nie przyjarało wszystkiego, plus ręczna kontrola temperatury, względnie termostatem. Palnik 3 kW mam, pozostałoby założyć w miarę szybki z posiadanych termostatow i kupić elektrozawór gazu. Ma ktoś takiego RIMS-a?

 

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam
Pytanie w temacie to tu zapodam
Buduje browar z dwoch takich beczek jak na zdjeciu, pojemnosc pod rant 185litrow. Jestem na etapie poszukiwania grzalek, i mam zagwozdke, czy nie lepiej by bylo umiescic grzalki pod falszywym dnem, tak zeby nie mialy styku ze slodem? Mieszadlo oczywiscie tez bedzie, beczki oklejone mata piankowa 10mm itp itdfdbeb29e5fb5febab98e6559f2f6b3a5.jpg

Wysłane z mojego SGP621 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pieknosci, jeszcze z tym szlifowaniem.

 

Grzalki pod fd jak najbardziej, ale pamietaj ze na taka beczke potrzeba ladnych pare kW. Trzeba to upchac pod dnem i to musza byc grzalki o duzej powierzchni w stosunku do mocy, bo inaczej nawet w przeplywie mozesz przypalic brzeczke.

 

Ilu litrow nie jestes w stanie spuscic z dna tym kranem? Dosyc wysoko jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest drugi kran na srodku w dnie, ale dzisiaj wyszedl pewien problem, beczka nie jest idealnie okragla, wsensie na laczeniu jest jakies 1cm roznicy w srednicy, wiec ciezko bedzie tutaj ogarnac falszywe dno, chyba zostaje wezyk z oplotu, ale wymyslilem ze jednak grzanie wody bedzie sie odbywalo przeplywowo

Wysłane z mojego SGP621 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.