Jump to content
Zukowiec

Budowa Mieszadło do kadzi zacierno-warzelnej

Recommended Posts

Witajcie, przymierzam się do budowy mieszadła do kadzi i zastanawiam się nad doborem regulatora obrotów PWM, a dokładniej jakie powinien mieć parametry (jaki amperaż), aby się nie spalił w połączeniu z silnikiem do wycieraczek i zasilaczem 350 W od PCta. Silnik ma dwa  biegi na 5 i 12 V. Z góry wielkie dzięki za pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak masz zasilacz z PC to możesz sobie zrbić coś podobnego co ja zrobiłem. nie potrzebujesz zadnego regulatora tylko przełączniki i jaką obudowe

 

dwa biegi silnika zasilane albo 5 albo 12V. w sumie otrzymasz 4 biegi

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe rewelacja,dobry patent. Potrzeba matką wynalazków :)  

Pytam się, ponieważ zamówiłem coś takiego (pochopnie, ale już nic nie zrobię, bo przesyłka już w drodze) i się zastanawiam czy da radę:

http://allegro.pl/regulator-obrotow-silnika-pwm-3a-dc-6v-12v-24v-28v-i6727033409.html?snapshot=MjAxOC0wMS0xOFQxMjo0ODoyNy43OTZaO2J1eWVyOzJjODgwNDIwNTAxMTU5NmViNWEwYWRiYzdiY2E2OTIxNDA5NmNlNzA5NjlhZTRlZDkwZTA2OWIwNWE2NjQyMTI%3D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podłączę się do tego wątku - też buduję właśnie mieszadło do swojego garnka zacierno-warzelnego. Chcę to mieszadło podłączyć naturalnie do silnika do wycieraczek, będę go zasilał poprzez PWM i zasilacz 12V, 5A. Nie jestem elektronikiem, coś tam kumam ale nie za dużo. Mam dwa pytania:

  - silnik do wycieraczek ma taką typową wtyczkę samochodową, z czterema kablami (czarny, żółty, niebieski i czerwony). Podejrzewam, że to pewnie jakieś uziemienie, i może dwa biegi (5V i 12V?) - ale nie ma co tego zgadywać. Czy ktoś może mi pomóc w identyfikacji tych kabli, jak je podłączyć?

  - niepokoi mnie kwestia uziemienia. Jak mam się upewnić, że uziemienie w silniku i w garnku jest takie samo? Bo po drodze, od zasilacza 12V DC mam tylko dwa kabelki, plus i minus, ziemi dalej nie ma. Kiedyś znalazłem jakiś tekst o tym, że jeżeli jest stałe napięcie między silnikiem do wycieraczek (czyli także i metalowym mieszadłem) a garnkiem, no to mamy elektrolizę brzeczki i trzeba coś przeciąć przy szczotkach. Chciałbym to zrozumieć, zanim to wszystko zmontuję, no i zrobię sobie elektrolizę.

 

Edited by Muchor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Większość silników wycieraczek ma minus wyprowadzony na obudowę. Trzeba rozebrać silnik, przeciąć przewód łączący odpowiednia szczotkę z obudowa, dolutowac do niej kabelek i wyprowadzić do podlaczenia.

Jeden kabelek masz na szybki bieg, drugi na wolny, trzeci na "-". Odpowiednio przełączając napiecie 5 i 12v między biegami, można uzyskać 4 prędkości mieszania.

W temacie budowy kadzi zaciernej jest dokladnie opisane, jak zmodyfikować silnik.

Można tez znalezc silnik, ktory ma wyprowadzone wszystkie podłączenia przewodami. Nie pamiętam na pewno, ale mozliwe, ze byl to silnik od Fiata Palio.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zaczynam coś rozumieć.... Czyli trzeba odizolować galwanicznie (poprzez odcięcie którejś ze szczotek od obudowy silnika) i minus przekazać odrębnym kabelkiem, różnym od tych czterech które są we wtyczce? A jak obczaić, na który z tych czterech powinno pójść +12V? Masz jakiś pomysł? Pewnie któryś kolor to oznacza, tylko nie wiek który.

Wysłane z mojego LEX820 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podejrzewam, ze jak rozbierzesz silnik, to sie wiele wątpliwości wyjaśni automatycznie. :)

Może być tak, że ten 4 pin jest od niczego. Może być też tak, że na dużym kole zębatym jest taka sprytna krańcówka, czyli obwód ze stykami, który ma w jednym miejscu przerwę. Po podaniu krótkiego sygnalu obwód sie zamyka kolo robi jeden obrót i obwód sie rozwiera. I ten czwarty pin jest od tego. Ale może być tak, że ta krańcówka tam jest, a ten pin nadal jest od niczego.

Tam w instrukcji z linku masz podane, ze trzeba odłączyć szczotkę od wolnego biegu. Oczywiście, w Twoim przypadku nie musi byc to prawda.

Oznaczenie, który pin jest do czego zazwyczaj najłatwiej zrobić empirycznie, metoda prób i błędów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korzystając z tego, że mam Ciebie jako doradcę, szybko rozebrałem silnik. Jak już wspomniałem, wtyczka do zasilania silnika ma 4 kable: czarny, żółty, niebieski i czerwony. Jak widać na pierwszym zdjęciu, czarny idzie do masy, żółty - cholera wie. Czerwony i niebieski idą do silnika. No to zdejmuję pokrywę od silnika i widzę, że oba kable dochodzą do szczotek. Natomiast trzecia szczotka jest połączona z obudową, zatem to jest masa. Podejrzewam zatem, że niebieski kabel (który idzie do szczotki odległej od tej uziemionej o 180 stopni) oznacza pełny bieg, natomiast ten czerwony kabel (podłączony do szczotki odległej od szczotki uziemionej o jakieś 120 stopni) to zapewne mniejsza prędkość obrotów.

Czyli ten żółty kabel, który idzie do mechanizmu olewam, niebieski zostawiam na plus 12V, czerwony też olewam, a szczotkę uziemioną odcinam od ziemi i podłączam tam minus od zasilacza. Ma to sens?

20200129_094110.jpg

20200129_094323.jpg

20200129_094337.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No więc przypuszczam, że:

Czerwony i niebieski to sa biegi silnika. Jesli podasz napięcie (plus) na jeden albo drugi, silnik będzie kręcił sie z rózną prędkością.

Masa czyli "minus" wyprowadzona jest na obudowę silnika. Trzeba ją od niej odłaczyć i dolutować kabelek, który podłaczysz potem do "minusa".

Żółty i czarny kabelek wchodzi w obudowę przekładni. Gdbyś ją rozkrecił, zauważyłbyś wewnątrz duże koło zębate z miedzianymi blaszkami, do których dotykaja miedziane konektory. To wszystko razem tworzy wspomnianą krańcówkę.

Jeśli nie chcesz rozbierać obudowy przekładni i robić porzadku z kabelkami tam, wystarczy wyprowadzony z silnika minus podłaczyć pod kabelek czarny, a żółtego w ogóle nie uzywać. Tak przypuszczam, poniewaz wydaje mi się, że kabelek czarny nie ma przerwania w krańcówce. Podejrzewam, że przerwa jest na plusie czyli kabelku Żółtym. Ale!!! Może się okazać, że tak nie jest, bo inżynierowie samochodowi lubia komplikowac proste rzeczy, zebys przypadkiem nie podłaczył czesci z innego samochodu. Jeżeli podłaczenie pod czarny kabelek tam gdzie go odkrecisz od obudowy sie nie powiedzie, czyli silnik wykona jeden obrót i stanie,  wystarczy odciąć czarny kabelek tuż przed wejsciem do obudowy przekładni i tutaj sie z nim zlutowac "minusem" wyprowadzonym z silnika. W ten sposób będziesz miał na wtyczce 3 interesujące nas kabelki:

Czarny = minus

Czerwony = 1 bieg

Niebieski = 2 bieg.

Który bieg jest szybki, który wolny to musisz sam sprawdzić, bo to też może nie być oczywiste.

 

Wtedy żółty kabelk wiemy że jest, ale zapominamy o jego istnieniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaraz, ale mnie nie interesują biegi, bo chcę sobie podłączyć (za zasilaczem, a przed silniczkiem) zwykły regulator PWM. O ile dobrze rozumiem, będę miał wtedy po prostu płynną regulację obrotów - tylko wtedy warto wykorzystać ten szybszy bieg (do sprawdzenia, ale podejrzewam że to ten niebieski kabelek). Zaletą jest to, że mogę wtedy odciąć czerwony od szczotki i przedłużyć go do tej drugiej szczotki, którą trzeba by odciąć od obudowy - i wtedy bym po prostu podawał +12V na niebieski i minus na czerwony. Wtedy i czarny, i żółty nas nie interesują. Tak by było okay?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko regulator PWM i masz obroty jakie chcesz

 1226550575_4kopia.jpg.14098ac74d9085bc2a03b9e0e4903162.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.