Jump to content
Gwynbleidd

CraftBeerPi - sieciowy sterownik browaru

Recommended Posts

Super, ale po co tak? Planuje użyć grzałek o łącznej mocy 3kW. Sterowanie mocą grzałek z maliny będzie na poziomie 2% czyli przy jednej grzałce 1kW jest to moc 20W, przy 3 grzałkach 60W Zrozumiałem że rozpatrujemy sterowanie kotła na warki minimum 20l (tego się spodziewam po mocy grzałek 3x1kW) a nie termostatu do akwarium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, markus383 napisał:

Planuję zamontować grzałkę 3x1kW w kociołku. Czy powinienem zakupić 3 przekaźniki SSR, czy 1 przekaźnik? Za pomocą trzech będę mógł sterować oddzielnie trzema grzałkami, ale czy to jest konieczne?

Co prawda nie mam tego sterownika co Ty, ale zasada jest raczej ta sama. Składając swoją 'samoróbkę' kociołka skontaktowałem się z firmą Pamel. Swój podwójny zestaw grzałek steruje przez regulator mocy oraz pojedynczy przekaźnik SSR. Mam podwójna grzałkę w jednej oprawce. Jak się jedna spali to i tak cały zestaw do wymiany. Dlatego przy takich konstrukcjach warto, by grzałki były równo obciążane. Wtedy zużycie jest takie same i najczęściej dłużej posłużą. Również jest wtedy mniejsza gęstość oddawanej energii. Takie wytłumaczenie dostałem od Pamela.

Co do SSR, używam taniego FOTEK dołączonego do mojego sterownika Rex C100, ma obciążalność do 40A, jak do tej pory daje radę z grzałką 3.4kW. Tego samego typu przekaźnika używam też w wędzarni 2.5kW również daje radę. Dla pewności kupiłem na zapas, bo nawet na forum przeczytałem, że są awaryjne. Może trafiłem w dobre sztuki, może temu że mają duży zapas, może temu że użyłem dobrych radiatorów i pasty, może coś się poprawilo, mi działają bez zarzutów.

 

Oddzielny sterownik SSR na każdą grzałkę znacznie podniesie Ci koszty, również nieznacznie zwiększy awaryjność. A efekt będziesz miał ten sam jak przy jednym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla warek 20l, 3kw mocy to trochę dużo będzie spora bezwładność.

Zrobił bym na 2 SSR, 1000W i 2000W, do zacierania te 1000W będzie idealne do utrzymania temp.

A SSR polecam Hiszpańskie, kupiłem używane i działam już 2 lata.

Chińskich nie polecam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Pabllo_Lodz napisał:

Dla warek 20l, 3kw mocy to trochę dużo będzie spora bezwładność.

Ten sterownik o którym mowa w tytule działa również jako PID, więc ogarnie bezwładność po dostrojeniu. Obstawiam też, że ma sterowanie mocą czy to grupowo czy fazowo więc zapas mocy nie będzie stanowił problemu. Nawet mój chiński sterownik ogarniał bezwładność grzałki 3.4kW podczas testów.

Większa moc przydaje się podczas doprowadzania do wrzenia oraz do temperatury pierwszej przerwy. Zawsze to trochę szybciej. Też staram się nie przekraczać prędkości podczas podgrzewania zacieru/filtratu 1 stopia na minutę, czyli tak jak podają książki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używam craftbeerypi3 z garnkiem GF, mam grzałkę 2000W.

Robię warki do fermentatora 25 - 26L, więc gotuje prawie 30L na maxa.

A i tak przy zacieraniu zdarza mu się podbić temp. o ok. 1.5 stopnia od zadanej temp.

Dla tego Ja bym podzielił te 3KW na 1Kw i 2KW, w craftbeerypi3 ustawił jako osobne grzałki i do grzania wody używał obu,

a po dojściu do zadanej temp. zacierał jedną 1Kw.

U mnie craftberrypi steruje pompą, grzałką w GF i grzałką w wiadrze z wodą do wysładzania.

Tak, jak pisałem nawet można Śliwki czy co tam kto lubi robić w automacie na zadaną temp. na szczycie głowicy.

 

 

 

 

Edited by Pabllo_Lodz
Literówka

Share this post


Link to post
Share on other sites

W automatycznych garnkach słód leży stabilnie w koszu i nigdy nie mamy pewności że pompowana brzeczka będzie przepływała równomiernie i obmywała każde ziarenko młóta. To, że w jednym miejscu takiego gara temperatura jest o 1,5 stopnia wyższa, przy jednopunktowym jej pomiarze (i na tej podstawie sterowaniu) nie znaczy że w innym miejscu nie będzie o 3* wyższa lub niższa. W większości garów sonda temperaturowa jest zamocowany w dolnej - najchłodniejszej części gara. W kotłach automatycznych ważniejsze jest odpowiednie rozmieszczenie kilku czujników temperatury i wymuszenie równomiernego przepływu brzeczki przez całą objętość kosza zasypowego niż 1 czy 2kW nadwyżki mocy grzałki. Pamiętać też trzeba że piwowarstwo to nie apteka i te drobne niepowtarzalne rozbieżności w technologii domowego piwowarstwa powodują, że przy każdym warzeniu na podstawie tej samej receptury otrzymujemy brzeczkę o trochę innych właściwościach. Skutkuje to tym, że za każdym razem smak piwa jest pewną niespodzianką - i to w piwowarstwie domowym jest piękne.

Mój kolega przerobił CB3 w ten sposób, że zainstalował dodatkowe 2 czujniki temperatury i za kranikiem zamontował trójnik oraz dwie pompki sterowane maliną. Jedna pompka tłoczy brzeczkę na wierzch kosza a druga dostarcza ją do zraszacza znajdującego się mniej więcej w jego połowie. Twierdzi że wydajność i powtarzalność piwa mu wzrosła. Ja mu wierzę.         

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlatego w profesjonalnych instalacjach używa się różnego kształtu mieszadeł, żeby złoże cały czas było "w ruchu". W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie aby coś takiego sobie zbudować samemu i zmodyfikować cały proces, na bazie silnikow od wycieraczek, zraszaczy itp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z Tobą całkowicie. Mam CB i mam też garnek z mieszadłem napędzanym silnikiem z wycieraczek. CB stosuję do prostych piw, ale gdy trzeba zrobić koźlaka, portera, mocniejsze belgijskie lub zacierać z dekokcją to sięgam po kocioł z mieszadłem. Jest niezastąpiony przy produkcji niektórych gatunków piw. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem Rpi 4 1gb, przekaźnik, zasilanie itp, ale ja na razie nie o tym. Pierwsze odpalenie i już problem:

Craftbeerpi nie startuje :P startowanie, sprawdzanie statusu itp nic nie dawało. Uruchomienie ręczne runserver.py waliło błędami.

Dowiedziałem się że brakujące moduły można łatwo pobrać i mi się to udało. Stanąłem na braku modułu ext :(

 

  Cytat

HALLO
Traceback (most recent call last):
  File "runserver.py", line 4, in <module>
    from brewapp import app, socketio
  File "/home/pi/craftbeerpi/brewapp/__init__.py", line 74, in <module>
    from .base.views import base
  File "/home/pi/craftbeerpi/brewapp/base/__init__.py", line 21, in <module>
    import admin
  File "/home/pi/craftbeerpi/brewapp/base/admin.py", line 5, in <module>
    from flask_superadmin import Admin, model
  File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/flask_superadmin/__init__.py", line 2, in <module>
    from model import ModelAdmin
  File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/flask_superadmin/model/__init__.py", line 1, in <module>
    from .base import ModelAdmin, AdminModelConverter
  File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/flask_superadmin/model/base.py", line 9, in <module>
    from flask_superadmin.form import (BaseForm, ChosenSelectWidget, FileField,
  File "/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/flask_superadmin/form.py", line 4, in <module>
    from flask.ext import wtf
ImportError: No module named ext

 

Próba pobrania daje taki wynik:

 

  Cytat

pi@raspberrypi:~/craftbeerpi $ sudo pip install ext
Looking in indexes: https://pypi.org/simple, https://www.piwheels.org/simple
Collecting ext
  Could not find a version that satisfies the requirement ext (from versions: )
No matching distribution found for ext


Jakiś protip?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem na etapie składania sprzętu i w związku z tym mam pytanie. 

Będę miał do podłączenia trzy grzałki po 1kW. Czy mogę podpiąć przekaźniki od grzalek do złączy GPIO22, GPIO05 I GPIO06? 

Czy sondę temperatury podłączyć pod zielone gniazda na przeciwko niebieskich (gnd, +5, data)? 

Jak zasilić płytkę? Jest odosobniony gniazdo +12 power. Czy poprzez kolejny przekaznik podłączyć je do 230v?

tmp-cam-1157804244066293056.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekażniki możesz podpiąć jak mówisz, a jak bedziesz uzywal wszystkch grzalek na raz to mozesz i 3 przekazniki pod jedno wyjscie lub 2 grzalki pod jedno i 3 pod drugie.

Tam, czujniki temperatury podłączasz pod zielone gniazda.

O zasilanie to nie wiem czy pytasz serio? Przecież jak byk widać to wejście o które pytasz, +12POWER, nie rozumiem jak można poprzez przekaźnik podłączyć tą płytkę pod 230V? (No i pod żadnym pozorem nie podłączaj jej oczywiście pod 230V!!!). Ogólnie jeżeli po prostu pytasz bo akurat jesteś mocno roztargniony to ok, ale jeżeli całkiem serio to może lepiej poprosić kogoś z jakimś większym doświadczeniem w elektronice/elektryce? Będzie na pewno bezpieczniej dla Ciebie, o ile z 12V to możesz jedynie popalić malinę a sobie krzywdy nie zrobisz to z 230V już żartów nie ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 16.11.2017 o 22:33, Gwynbleidd napisał:

Jeżeli posiadamy płytkę rozszerzenia do Raspberry wtedy podłączamy zasilanie pod odpowiedni port

 

Witaj.

Dzięki za odpowiedzi :)

Stąd moje pytanie odnośnie zasilenia płytki. Nie bardzo rozumiem i zacytowaną myśl i zacząłem domyślać się, że to może chodzić o te odosobnione gniazdko. Mógłbyś mi "łopatologicznie" wyjaśnić jak mogę tą płytkę zasilić? Pomyślałem właśnie o kolejnym przekaźniku i podłączeniu do niego, w jakiś sposób, płytki, aby obniżyć napięcie w porównaniu do tego z gniazdka (230V) :)

Z tego co doczytałem to powinienem pod to gniazdko podłączyć np. ładowarkę od telefonu? Ewentualnie mógłbyś mi napisać jak można zasilić Raspberry aby nie tworzyć zbędnych połączeń? Wcześniej myślałem, że koniecznie muszę podłączyć do gniazdka ładowarką do telefonu, później wpadł mi do głowy pomysł z poprzedniego posta, ale z tego co przeczytałem w Twojej wypowiedzi jest to pomysł słaby. Mógłbyś mi to rozpisać ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli się mylę proszę poprawcie mnie. Płytkę zasilacz zasilaczem 12v 3A. Płytka natomiast ma już przetwornice 12V na 5 V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie do końca. Przetwornica zanim podłaczysz płytkę Raspberry powinienes wyregulować. Możesz pod nią podpiąc inne napięcie wejsciowe, ale na wyjsciu potencjometrem trzeba ustawić 5V. Nie ma też 100% pewności, że przetwonica jest prawidłowo wyregulowana pod wejsciowe 12V. Dlatego lepiej najpierw zmierzyć i się upewnic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś tam sobie powoli kolekcjonuje do zrobienia gotowego sprzętu i teraz tak: 

-Z zasilacza od pc przerobionego tak że mam wyjścia bananowe na 3,3 / 5 / 12v zasilić chce silnik wycieraczek i małą pompę. 

 Zasilać raspberry pi bezpośrednio z tego 5v czy dać jakiś tep down na 5v 3a?

- Mam gołe pi bez tej dedykowanej płytki. Jakieś większe ryzyko jak zepne wszystko bezpośrednio do niego? (tzn parę szt. ds18b20, fotek 40a + 2x1750w od sprawka i kilka gratów na przekaźnikach 12v)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Stanczu napisał:

Mam gołe pi bez tej dedykowanej płytki. Jakieś większe ryzyko jak zepne wszystko bezpośrednio do niego? (tzn parę szt. ds18b20, fotek 40a + 2x1750w od sprawka i kilka gratów na przekaźnikach 12v)

W dniu 16.11.2017 o 22:33, Gwynbleidd napisał:

Polecane jest również odizolowanie Raspberry Pi od przekażników dodatkowym interfejsem nakładanym na mikro komputer (poprzez tranzystory). Z tego co pamiętam całkowity prąd jaki może być pobierany z wszystkich wyjść GPIO to 20-50mA a więc nie można podłączyć bezpośrednio wielu przekaźników.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, Stanczu napisał:

Coś tam sobie powoli kolekcjonuje do zrobienia gotowego sprzętu i teraz tak: 

-Z zasilacza od pc przerobionego tak że mam wyjścia bananowe na 3,3 / 5 / 12v zasilić chce silnik wycieraczek i małą pompę. 

 Zasilać raspberry pi bezpośrednio z tego 5v czy dać jakiś tep down na 5v 3a?

- Mam gołe pi bez tej dedykowanej płytki. Jakieś większe ryzyko jak zepne wszystko bezpośrednio do niego? (tzn parę szt. ds18b20, fotek 40a + 2x1750w od sprawka i kilka gratów na przekaźnikach 12v)

Mam  podłączone bez plytki od 3 lat, używam 3x ssr i mam podłączone 2000W, 1500W i pompa 10W.

SSR zimne po mimo że proces gotowania prowadzę na grzałce 2000W ustawionej na 60% mocy.

Za zasilacz robi mi ładowarka 2A do telefonu, podpięta bezpośrednio do raspberry pi..

 

Tak czy tak działa, jak masz kasę to kup płytkę.

 

 

 

 

Edited by Pabllo_Lodz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie rozchodzi się o $. Całość już tyle kosztowała że zakup płytki wydłuży czas budowy, a szkoda to dalej odwlekać.

@Kaniutek, dzięki ale czytałem pierwszy post wnikliwie i dopytuje ze względu na to "polecane jest", ale czy koniecznie?

@Pabllo_Lodz Dzięki. A jakieś info na zasilenie z PSU? Mam ładowarkę, ale to zawsze trochę uprości sprzęt bo zasilacz komputerowy i tak tam będzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że jeżeli zasilacz ma stabilne 5V to spokojnie da radę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam problem z sondą temperatury. Posiadam sondę DS18B20. 

Craftbeerpi instaluję tak jak jest w nagraniu na stronie: https://asciinema.org/a/du84msz9t56yqqg6j6qfjmvjd . W odpowiednim miejscu klikam Yes przy instalacji biblioteki 1-wire i przechodzę dalej. Wszystko idzie zgodnie z planem i gdy wchodzę do aplikacji poprzez przeglądarkę pojawia się problem. Klikam System - Hardware Settings - Sensor - Add - one_wire_sensor - rozwijam Sensor i jest pusto.

Sondę podpinam za pośrednictwem płytki/nakładki na Raspberry z Terragady. Podpinam ją i z rezystorem i bez rezystora, gdyż płytka ma wbudowany rezystor. Zasilam ją (płytkę i pośrednio Raspberry) zasilaczem 12V i 2,5A. Napięcie na płytce jest - zdjęcia dołączę z telefonu. 

Możecie mi podpowiedzieć co jest nie tak? Już powoli odechciewa mi się tego sprzętu.

tmp-cam-1919615958673045288.jpg

tmp-cam-7091703964915862300.jpg

tmp-cam-575545583901094125.jpg

tmp-cam-4684070425951103370.jpg

tmp-cam-2657653550337827782.jpg

Edited by markus383

Share this post


Link to post
Share on other sites

a dobrze podłączasz ten 1wire? I co to znaczy z rezystorem i bez? Nie wiem ktora wersje plytki masz ale mam nadzieje ze nie masz przylutowanego rezystora od spodu plytki tez?

Mozesz jeszcze zobaczyc czy w linuxie jest obsluga  1wire w opcjach oraz czy w CBPi masz 1Wire pod odpowiednim GPIO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie też na początku był problem i frustracja z wykrywanie czujnikow. Jeśli podlaczalem czujnik na włączonym zasilaniu plytki to nie wykrywalo czujnika. Musiałem restartowac maline i wtedy się czujnik pojawiał 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.