Skocz do zawartości

zasilacz do silnika wycieraczek


goldi_WRO

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj podłączyłem prosty regulator napięcia aby sterować obrotami silnika wycieraczek. 

 

 

 

Igorek,

szukam własnie takiego regulatora, możesz powiedzieć gdzie można takie coś kupić? Albo sam mogę takie coś zrobić? 

Byłem dziś w sklepie z duperelkami elektronicznymi i Pan mnie zmartwił że taki regulator to droga sprawa i że w sumie to na prąd stały to już dawno nie widział takiego regulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Igorek,

szukam własnie takiego regulatora, możesz powiedzieć gdzie można takie coś kupić? Albo sam mogę takie coś zrobić? 

Byłem dziś w sklepie z duperelkami elektronicznymi i Pan mnie zmartwił że taki regulator to droga sprawa i że w sumie to na prąd stały to już dawno nie widział takiego regulatora.

 

Możesz użyć ściemniacza np takiego

http://allegro.pl/makel-9101-sciemniacz-obrotowy-600w-regulator-230v-i6033986675.html

 

Lub już na 12v takiego (jego nie próbowałem ale powinno działać)

http://allegro.pl/sciemniacz-kontroler-manual-tasm-led-12v-8a-96w-2y-i6872008226.html

 

Dodam że podpinałem do tego pierwszego czyli najtańszy ściemniacz na allegro do puszki, i jest jednym słowem do dupy. Działa ale tak dziwnie. Wg mnie lepszym rozwiązaniem będzie ten na 12V.

 

Ogólnie szukaj regulatora napięcia. Jeżeli chcesz dać między zasilaczem a silnikiem musi być DC, a jak przed zasilaczem to AC. Ważne aby zasilacz nie był impulsowy ponieważ może to nie działać (a nawet chyba na pewno)

Edytowane przez lgorek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak się on ma do tego napięcia startowego które będzie na pewno ponad 12A ? 

To nie jest zasilacz gdzie elektronika nad wszystkim czuwa, taki skok to regulator spokojnie wytrzyma gorzej jakby miało tak pracować przez kilka minut. 

 

Na filmiku jest coś takiego jak na tej aukcji tylko że sam to sobie lutowałęm :)

http://allegro.pl/regulator-napiecia-2000w-2kw-230v-ac-sciemniacz-i6829245427.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kupiłem taki sterownik.

https://www.aliexpress.com/item/1pc-Universal-DC10-60V-PWM-HHO-RC-Motor-Speed-Regulator-Controller-Switch-20A/32664061139.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.TUZZtU . Regulatora jeszcze nie sprawdzałem w boju.

A do zasilania silnika od wycieraczek używam transformatora 12v, mostka Gretza 25A (układ bez kondensatora) zabezpieczone bezpiecznikiem po stronie pierwotnej transformatora.

Układ prosty i niezawodny - polecam każdemu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Igorek,

szukam własnie takiego regulatora, możesz powiedzieć gdzie można takie coś kupić? Albo sam mogę takie coś zrobić? 

Byłem dziś w sklepie z duperelkami elektronicznymi i Pan mnie zmartwił że taki regulator to droga sprawa i że w sumie to na prąd stały to już dawno nie widział takiego regulatora.

 

Możesz użyć ściemniacza np takiego

http://allegro.pl/makel-9101-sciemniacz-obrotowy-600w-regulator-230v-i6033986675.html

 

Lub już na 12v takiego (jego nie próbowałem ale powinno działać)

http://allegro.pl/sciemniacz-kontroler-manual-tasm-led-12v-8a-96w-2y-i6872008226.html

 

Dodam że podpinałem do tego pierwszego czyli najtańszy ściemniacz na allegro do puszki, i jest jednym słowem do dupy. Działa ale tak dziwnie. Wg mnie lepszym rozwiązaniem będzie ten na 12V.

 

Ogólnie szukaj regulatora napięcia. Jeżeli chcesz dać między zasilaczem a silnikiem musi być DC, a jak przed zasilaczem to AC. Ważne aby zasilacz nie był impulsowy ponieważ może to nie działać (a nawet chyba na pewno)

 

 

 

kupiłem http://allegro.pl/sciemniacz-kontroler-manual-tasm-led-12v-8a-96w-2y-i6872008226.htmlwytrzymał pół godziny :)

potrzeba coś mocniejszego:)

 

 

Tak się zastanawiam.. mam zamontowany dwufazowy przełącznik jako główny włącznik, może taniej i bezpieczniej będzie zamontować jakiś opornik czy coś takiego żeby powiedzmy obroty zmniejszyły się o połowę? Miałbym w tedy pełną moc 12V na pierwszej opcji i powiedzmy 7V na drugiej. Nie jestem elektronikiem, nie znam się na tym.. Myślicie że takie coś by działało? 

Edytowane przez goldi_WRO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam.. mam zamontowany dwufazowy przełącznik jako główny włącznik, może taniej i bezpieczniej będzie zamontować jakiś opornik czy coś takiego żeby powiedzmy obroty zmniejszyły się o połowę? Miałbym w tedy pełną moc 12V na pierwszej opcji i powiedzmy 7V na drugiej. Nie jestem elektronikiem, nie znam się na tym.. Myślicie że takie coś by działało? 

 

 

Hej, co do opornika to raczej słaby pomysł, musiałbyś mieć kilka i to takich raczej większych, które byłby by w stanie odprowadzić łącznie kilkadziesiąt watów.

Od biedy możesz użyć np. żarówki samochodowej (H4) połączonej szeregowo z silnikiem - taka żarówka ma dwa włókna i w zależności jak ich użyjesz (połączysz) to będziesz miał różną moc w silniku. Obroty jakie uzyskasz też zależą od samego silnika i jego obciążenia. Jak masz taką żarówkę wolną warto spróbować.

 

Osobiście raczej skłaniałbym się do regulatora PWM, istotne jest aby taki regulator miał diodę zabezpieczającą na wyjściu, ponieważ silnik jako urządzenie indukcyjne w momencie rozłączania będzie generował szpilki (wysokie napięcie), które mogą ubić tranzystory w regulatorze. Zobacz sobie tutaj:

https://allegro.pl/listing?string=regulator%20pwm%20silnika%2020a&order=m&bmatch=base-relevance-floki-5-nga-honest-uni-1-3-0803

 

Mając regulator PWM można się pokusić o zasilanie silnika z zasilacza ATX, można ograniczyć wtedy moc rozruchu i płynnie startować silnik.

Bo tak jak wcześniej wspomniano, silnik pobiera największy prąd w czasie rozruchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testowałem kilka regulatorów PWM.  Istotne jest na jakiej częstotliwości pracują. Trzeba wybrać taki co chodzi ponad 16 kHz.

Miałem taki wynalazek co chodził na 3 kHz, można było szału dostać, tak piszczał. Jak regulator jest ok, to fajnie to śmiga, regulator jest zimny, obroty ustawia się dowolne. U mnie zasila się to z transformatora (230/15V) plus prostownik mostkowy  i kondensator wygładzający.

Edytowane przez zielony07
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam. Odkopię  troche temat a mianowicie poszukuję zasilacza z regulatorem obrotów do silniczka wcieraczek (do mieszadła). Może ktoś podpowiedzieć jakie elementy kupić i wytłumaczyć lopatologicznie jak to podłżczyć ?

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie będzie za słaby ? Jeśli dobrze czytam opis to przy 4V masz max 5A a przy 24V masz 2.5A 

Mi kiedyś strzelił zasilacz 12V 10A i dopiero 18A wytrzymuje. 

 

Te silniczki wycieraczek przy starcie maja pik jak spawarki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do mieszadła mam zrobione zasilanie tak - transformator 12V 160W (bo taki miałem) + mostek 25A. To podpięte do silnika wycieraczek. Wykorzystuje tylko dwa biegi silnika i to mi wystarcza. Regulator leży w szafie i jakoś nie mam potrzeby aby modyfikować układ zasilania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość zasilaczy impulsowych ma problemy z silnikami. Polecam transformatorowy. Nie musi być stabilizowany, wystarczy stara ładowarka do akumulatorów samochodowych (pot. prostownik) i za nią taki układzik z potencjometrem i tranzystorem jak koledzy proponowali wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki radiator? Nie mowilem ze to ma byc uklad liniowy. Nawet mi do glowy nie wpadlo ze jeszcze takie pomysły pokutują. Sam uzywam PWM do takich rzeczy.

W latach 90 juz sie takiego uzywalo do wycieraczek, a potem do swiatel przednich w samochodach ze slabszymi alternatorami lub z pradnicami (starsze Maluchy) kiedy trzeba bylo caly dzien jezdzic na mijania. Uklad do wyboru 555 albo jakis CMOS ze Schmittem, tranzystor FET i potencjometr.

 

"Ukladzik z tranzystirem i potencjimetrem" juz byl pokazywany w tym temacie, chodzilo mi jedynie o zmiane zasilacza z impulsowego na prosty uklad z transformatorem. Dla amatora na pewno bedzie tanszy i latwiekszy do znalezienia niz porzadny zasilacz impulsowy wytrzymujacy takie silniki.

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Apropo silników do wycieraczek jeśli można pytanie... jakie obroty ustawiacie na swoich silnikach?

Chodzi o kierunek obrotów. Mam jakiś niemiecki silnik, nie wiem z jakiego auta i obroty patrząc

na kocioł z góry mam CCW (w lewo). Przy takim ustawieniu bieguny zasilania są poprawnie podłączone  

- minus do przewodu brązowego (trafia na obudowę również silnika), dwa przewody do obrotów

niższych i wyższych do plusa oczywiście. Niestety w takiej wersji siły działające na śmigło działają

na odkręcanie połączenia. Nie przydażyło mi się to, ale lepiej by było gdyby śmigło samo się dokręcało...

No ale wtedy trzeba odłączyć obudowę silnika, żeby zwarcia nie było.. Ja wybrałem połączenia oryginalne

i lewe obroty... Jak z tym u Was? Odkręciło się komuś śmigiełko przy lewych obrotach?

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

 

 

Po co odłączać obudowę? Jakie zwarcie? zamień biegunowośc na kablach i tyle...

15 minut temu, Rolnik Sam w Dolinie napisał:

 

No ale wtedy trzeba odłączyć obudowę silnika, żeby zwarcia nie było..

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak właśnie zrobiłem - podłączyłem elektrycznie _poprawnie_. Silnik pracuje i nie ma żadnych zwarć.

Ale w takim układzie przynajmniej mój silnik kręci się w lewo, czyli odkręca śmigło. Przynajmniej potencjalnie...

 

Na forum można znaleźć tutoriale jak zmodyfikować silnik, żeby nie było zwarcia przez + na obudowie...

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.