Jump to content
bart3q

Rdzewienie nierdzewki po spawaniu

Recommended Posts

Cześć. Buduję swoją kadź warzelną z kega, i przy okazji różne rzeczy spawam.

Łączyłem elementy ze stali 316 i 304, używałem TIGA w osłonie argonu, i drutu z 316 lub 308.

Elementy przed spawaniem, jak po po spawaniu, obrabiałem narzędziami, które miały kontakt ze zwykłą stalą, lub nawet były z niej zrobione.

Całość trawiłem antoxem kilka - kilkanaście minut, następnie obficie spłukałem wodą.

Dzisiaj zauważyłem, że część elementów podrdzewiało. Czy może to być spowodowane zbyt mocnym wytrawieniem? Co teraz zrobić?

Edited by bart3q

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

obrabiałem narzędziami, które miały kontakt ze zwykłą stalą, lub nawet były z niej zrobione.

 

tu jest pies pogrzebany, obrabiałem duuuużo stali nierdzewnej i to jest absolutnie podstawowy błąd. Można próbować zeszlifować drobniutkim papierkiem  powierzchnie korodujące lub wysłać do pasywacji w kąpieli, może powinno pomóc, choć też czasem potrafią rude plamy wyskakiwać, jak w kąpieli będzie świeży kwas, to powinno być OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Całość trawiłem antoxem kilka - kilkanaście minut, następnie obficie spłukałem wodą. Dzisiaj zauważyłem, że część elementów podrdzewiało. Czy może to być spowodowane zbyt mocnym wytrawieniem? Co teraz zrobić?

 

E tam. Kilkanaście minut to nie za długo ani za mocno. Ja jak za długo nie spłukuję antoxu to stal zmienia kolor na jaśniejszy ale na pewno nie rdzewieje.

Obstawiam jak poprzednik. To wina drobin zwykłej stali, która rdzewieje. 

Edited by ASadam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sęk w tym, że nie tylko powierzchnie obrabiane stalą czarną rdzewieją, a też takie, które nie miały z nią nic do czynienia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obróbka i spawanie stali kwasoodpornej podobnie jak produkcja piwa lubi warunki sterylne ,czyli takie w których nie ma kontaktu ze stalą czarną . Musimy zwrócić uwagę ,aby używać tarcz do szlifowania przeznaczonych do ss ,elementy spawane ss położyć najlepiej na desce , sklejce. Po spawaniu przeszczotkować  szczotką mosiężną ( nie stalową ) , element po spawaniu trawić tak jak było wspomniane powyżej np Antoxem , neutralizować warstwę kwasu białum żelem Antox ( jest to zwykłe wapno ) , a później pasywowac ,ąby wytworzyc warstwe ochronną przeciw korozji . Taki proces powinien zapewnic nam brak nalotów rdzawych . 

Proces trawienia i pasywacji dobrze opisany jest pod linkiem: http://www.stalenierdzewne.pl/sites/default/files/SSN_EI_Wytrawianie_I_Pasywacja_Stali_Nierdzewnej_2004.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie w zakładzie w dziale spawania kwasówki nie ma prawa znaleźć się kawałek czarnej, nawet młotek mamy z kwasówki. Stoły do spawania z kwasówki, co do trawienia to nakładamy Antox na 1,5h potem myjemy wodą i szczotkujemy szczotką drucianą wykonaną uwaga! z kwasówki :) Dużo też spawamy mig, drutem kwasoodpornym i też nic nie rdzewieje.

 

Znajdź mnie na FB: Browar Wesoły Amor

Share this post


Link to post
Share on other sites

A po spawaniu trawiłeś?

 

Jak w pierwszym poście

 

 

 

Całość trawiłem antoxem kilka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbuję jeszcze raz to dokładnie wyczyścić, następnie zasmaruje antoxem na pół godziny, wypłuczę dobrze wodą, rozrobię trochę wapna z wodą i na kilka minut pokryję te miejsca wapnem. Później wypłuczę, i zobaczę, co się będzie działo. Muszę się zorientować, jakim środkiem się pasywuje.

(z tego co widzę kwas cytrynowy może dać radę, mam go pod ręką akurat sporo)

Co do używania narzędzi ze stali czarnej - w jednej firmie, która robi nierdzewne elementy poinformowali mnie, że używają normalnych np. wierteł, ale później trawią antoxem i nie ma problemu. Z tego co czytałem, antox powinien usunąć te drobinki  stali czarnej podczas trawienia.

Rdzewieje mi w różnych miejscach. Niektóre były szlifowane, niektóre tylko spawane, a niektóre w ogóle nie dotykane (np gwint wspawanej śruby lub wnętrze rurki). Myślałem, że to może od niedokładnie wypłukanego antoxu.

@@gary1966 Jaki koszt takiej polerki?

Edited by bart3q

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Girus, płaszcz jest, keg DIN w Euro, widać wyraźnie na pierwszym zdjęciu. 

Mieszadło, a la "parasol" w trakcie tworzenia na motoreduktorze, mocowane będzie na złączu SMS104 z lewej strony kociołka. 
GAR z zasady, uniwersalny ma być    :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.