Jump to content
astamoth

rozbieżność przy pomiarach BLG brzeczki

Recommended Posts

cześć

 

Podczas robienia dwóch ostatnich warek, zaobserwowałem dziwne przekłamanie przy pomiarze BLG.

Wszystkie pomiary robię tym samym spławikiem a brzeczka ma temp około 25 stopni. Spławik w wodzie pokazuje zero.

 

I teraz tak, do zacierania użyłem 7kg słodu, wielkość warki 25l. Z BrewTarget wychodziło, że powinienem uzyskać około 16BLG.

Po filtracji dokonałem pomiaru i wszyło, że mam 13,5BLG. Samo zacieranie i wysładzanie przebiegło prawidłowo, więc mnie to zdziwiło ... myślałem, że może jakiś trefny słód.

No ale 13,5 też może być więc zacząłem gotowanie i potem chłodzenie. Podczas gotowania dolałem 3,5l wody i ostatecznie po chłodzeniu wyszło mi 24l brzeczki.

Ponownie dokonałem pomiaru gęstości i niespodzianka, wyszło 16,5 BLG. O co tutaj chodzi? Z ilości odparowanej wody mógłbym mieć jeden stopień więcej ale trzy?

Żeby było ciekawiej, to nie jest pojedynczy przypadek, bo w przedostatniej warce przed gotowaniem zmierzyłem 16BLG a po chłodzeniu 18,5BLG.

Jakieś pomysły?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

do zacierania użyłem 7kg słodu, wielkość warki 25l. Z BrewTarget wychodziło, że powinienem uzyskać około 16BLG.

Nie wiem jaką wydajność ustawiłeś w BT, ale u mnie przy ustawionej wydajności 80%, z 7kg zasypu wyszło 25l o ekstrakcie 19,3 blg. Coś mi tu nie gra...

Obstawiam błąd pomiaru. Może źle schłodzona brzeczka do pomiaru albo trefny spławik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Z ilości odparowanej wody mógłbym mieć jeden stopień więcej ale trzy?

Przy dobrym grzaniu bez problemu przez godzinę gotowania podbijesz o 3°Blg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja moją pierwszą warke 21,5 litra,gotowałem 1,5 godziny ,100% pilzneńskiego.W trakcjie warzenia,dolałem 1,5 litra wody,do fermentora trafiło 15 litrów. Odparowanie spore,wiec podbicie 3blg jak najbardziej możliwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

do zacierania użyłem 7kg słodu, wielkość warki 25l. Z BrewTarget wychodziło, że powinienem uzyskać około 16BLG.

Nie wiem jaką wydajność ustawiłeś w BT, ale u mnie przy ustawionej wydajności 80%, z 7kg zasypu wyszło 25l o ekstrakcie 19,3 blg. Coś mi tu nie gra...

Obstawiam błąd pomiaru. Może źle schłodzona brzeczka do pomiaru albo trefny spławik.

 

W BT jest ustawione 75% i taką faktycznie mam wydajność. 19BLG nijak nie wyjdzie bez odparowania części wody podczas gotowania. A jak już napisałem, wody odparowało nie więcej jak 1 litr, gdyż była uzupełniana na bieżąco.

Spławik jest sprawny, temp brzeczki każdorazowo sprawdzałem przed pomiarem. 

 

 

Z ilości odparowanej wody mógłbym mieć jeden stopień więcej ale trzy?

Przy dobrym grzaniu bez problemu przez godzinę gotowania podbijesz o 3°Blg.

 

Ja moją pierwszą warke 21,5 litra,gotowałem 1,5 godziny ,100% pilzneńskiego.W trakcjie warzenia,dolałem 1,5 litra wody,do fermentora trafiło 15 litrów. Odparowanie spore,wiec podbicie 3blg jak najbardziej możliwe.

Nigdzie nie napisałem, że jest to niemożliwe.

Napisałem, że podczas gotowania dolałem 3,5 litra wody, więc odparowanie nie było większe jak 1 litr. Przed gotowaniem troszkę ponad 25l, po gotowaniu 24l. Przy takiej różnicy nie da rady uzyskać wzrostu gęstości o 3BLG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spławik działa prawidłowo. To była pierwsza rzecz którą sprawdzałem.

 

Mam jedną teorię, pewnie naciąganą, ale co tam. Oba pomiary, które wyszły "zaniżone", wykonałem bezpośrednio po wyjęciu brzeczki z lodówki.

Najpierw pobrałem z garnka trochę brzeczki, która miała około 60-65 stopni i wstawiłem do schłodzenia do lodówki. Po wyjęciu sprawdziłem termometrem, że brzeczka ma około 25 stopni i dokonałem pomiaru gęstości.

Nie wiem czy to może mieć jakikolwiek wpływ. Wszystkie inne pomiary wykonane podczas warzenia wskazały sensowne wyniki.

Następnym razem odstawię brzeczkę, żeby sama się schłodziła do temperatury pokojowej ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

może ciśnienie atmosferyczne się zmieniło :D

dziwna sprawa i myślę że sposób chłodzenia nie ma znaczenia

może tak, czy ilość brzeczki przed i po gotowaniu mierzyłeś w tym samym, może miarki mają rozbieżność i wcale nie było np. 25 tylko 26 czy 7 przed gotowaniem, a po gotowaniu jak było mierzone w innym to może zniżało i nie było 24 tylko 23?

tu litr,tam litr i dwa różnicy na końcu

Share this post


Link to post
Share on other sites

może ciśnienie atmosferyczne się zmieniło :D

dziwna sprawa i myślę że sposób chłodzenia nie ma znaczenia

może tak, czy ilość brzeczki przed i po gotowaniu mierzyłeś w tym samym, może miarki mają rozbieżność i wcale nie było np. 25 tylko 26 czy 7 przed gotowaniem, a po gotowaniu jak było mierzone w innym to może zniżało i nie było 24 tylko 23?

tu litr,tam litr i dwa różnicy na końcu

Mierzyłem w tym samym garnku przy użyciu wyskalowanej w litrach łyżki :)

 

Wg. BT wygotowanie 2 litrów dało by mi +1,2 BLG a my tu mówimy o różnicy 3 BLG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie wiem, wtedy dopiero zaczną się problemy... A czemu refraktometr pokazuje 12,3Blg a spławik 12,4Blg? A czemu na spławiku odfermentowało do 2 a refraktometr po korekcji daje 2,5? I takie tam. Tak jakby to było najważniejsze w piwowarstwie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odświeże delikatnie temat. Dziś warzyłem stouta owsianego,zestaw BA 13 blg.Wysładzałem do uzuskania 23L brzeczki,robie pomiar a tu suprajs,7blg:-)

Spodziewałem sie 10-11 stopni,zamieszałem raz jeszcze bardzo dokładnie,nastepny pomiar 11 blg.Jak sie okazuje,zamieszać to trzeba umić;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja przy kolejnej warce mam zamiar dobrze rozmieszać brzeczkę po wysładzaniu. Zobaczymy.

 

Swoją drogą, jeżeli wprawienie piwa w ruch wirowy przy zlewaniu nie wymieszało dokładnie brzeczki, to pewnie to samo się dzieje przy mieszaniu surowca do refermentacji ... chyba lepiej sobie pomóc łyżką ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktos może mi wyjaśnic jak to możliwe, że po ferementacji RISa 21blg balingomierz wskazuje 2,5 blg? W teksturze i smaku czuc wyraznie gestosc i slodycz. Nie chce mi sie wierzyć ze piwo odfermentowalo tak gleboko. Spalwik na pewno jest dobry bo przy warzeniu wskazuje wynik taki jak refraktometr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiar refraktometrem jest po przeliczeniu bardziej miarodajny, ale zastanawia mnie czemu na splawiku wychodzi taki pomiar. Z tego co mi se wydawalo to pomiar po fermentacji nie wymaga zadnego przeliczania. Chyba ze przy mocnych piwach jest inaczej?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z tego co mi se wydawalo to pomiar po fermentacji nie wymaga zadnego przeliczania.

tylko dla piw lekkich. Dla piw z większą zawartością alkoholu jeśli chcesz znać faktyczną gęstość końcową, trzeba by uwzględniać jednak korektę na alkohol.

Edited by Dr2

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wracając do mojego tematu. Wygląda na to, że brzeczka była niedokładnie wymieszana i dlatego wychodził zaniżony pomiar.

Wniosek taki, że jak ktoś miesza surowieć do refermentacji zlewając na niego piwo i dodatkowo już nie miesza, to prosi się o granaty.

Wprawienie piwa w ruch wirowy nie wymiesza dokładnie ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...