Jump to content
damian_zg

Termometr DS18B20 - zasilanie

Recommended Posts

Witam,

Zamierzam kupić zestaw:

- czujnik temperatury DS18B20:  http://allegro.pl/czujnik-temperatury-ds18b20-wodoodprony-przewod-1m-i5506778284.html

- termometr panelowy dla DS18B20: http://allegro.pl/termometr-panelowy-dla-ds18b20-0-56-czerwony-i6137166963.html

Ponieważ nie jestem dobry w elektronice, zastanawiam się nad zasilaniem tego termometru. Jakie i ile baterii oraz jaki koszyk dostępny u tego sprzedawcy zasili bez problemu ten termometr?

Link do koszyków: http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=5172864&order=d&string=Koszyk&search_scope=userItems-5172864&bmatch=s0-hou-1-4-0812

Share this post


Link to post
Share on other sites

W specyfikacji tego termometru masz wypisane zasilanie napięciem stałym 12V. Jeśli nie chcesz zasilać z zasilacza sieciowego 12V i na pewno muszą to być baterie, to potrzebujesz dwóch koszyków 4xAA ("Koszyk na baterie 4szt AA paluszek") i łączysz je szeregowo. Każdy z nich jest na 4 baterie AA (1,5V każda więc razem koszyk daje 6V) więc po podłączeniu dwóch szeregowo będziesz miał 12V. Nie wiem tylko jaki prąd jest potrzebny do zasilania tego termometru panelowego, co przekłada się na żywotność baterii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja używam u siebie baterii 9V.

W swoich termometrach używam zarówno zasilacza 12V 1A jak i baterii 9V.

Panowie, czy chodzi o taką baterię:

2cc3228cce3bb.jpg

Czy używacie koszyka jak poniżej, czy łączycie w inny sposób?

42a2c02a64233.jpg

Termometr działa bez problemu, mimo że w specyfikacji jest napisane, że wymaga 12V?

 

Ten tańszy ma już oryginalnie zarobioną końcówkę. Wystarczy że ją obetnę i zlutuję kabelki na płytce?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja używam u siebie baterii 9V.

W swoich termometrach używam zarówno zasilacza 12V 1A jak i baterii 9V.

Panowie, czy chodzi o taką baterię:

2cc3228cce3bb.jpg

Czy używacie koszyka jak poniżej, czy łączycie w inny sposób?

42a2c02a64233.jpg

Termometr działa bez problemu, mimo że w specyfikacji jest napisane, że wymaga 12V?

 

Ten tańszy ma już oryginalnie zarobioną końcówkę. Wystarczy że ją obetnę i zlutuję kabelki na płytce?

 

1. Tak, o taką baterię 9V chodzi.

2. Może być koszyk albo sam klips, co wolisz.

3. Nie wiem czy działa bez problemu na 9V, jest szansa.

4. Wystarczy, że obetniesz wtyk o zlutujesz kabelki (+ do +, - do -) na płytce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3. Nie wiem czy działa bez problemu na 9V, jest szansa.
4. Wystarczy, że obetniesz wtyk o zlutujesz kabelki (+ do +, - do -) na płytce.

3. Co ciekawe sprzedawca na Allegro zapewniał mnie, że jeden koszyk na 4 baterie AA będzie ok. Stąd moje wątpliwości i pytanie na forum. Część osób twierdzi że bateria 9V wystarczy - więc może specyfikacja tego termometru jest źle napisana?

4. Po obcięciu skąd będę wiedział, który to "+" a który "-". Podejrzewam, że rozróżnię kolorami, ale czy zawsze mają one takie same kolory?

Edited by damian_zg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

3. Nie wiem czy działa bez problemu na 9V, jest szansa.
4. Wystarczy, że obetniesz wtyk o zlutujesz kabelki (+ do +, - do -) na płytce.

3. Co ciekawe sprzedawca na Allegro zapewniał mnie, że jeden koszyk na 4 baterie AA będzie ok. Stąd moje wątpliwości i pytanie na forum. Część osób twierdzi że bateria 9V wystarczy - więc może specyfikacja tego termometru jest źle napisana?

4. Po obcięciu skąd będę wiedział, który to "+" a który "-". Podejrzewam, że rozróżnię kolorami, ale czy zawsze mają one takie same kolory?

 

3. Wszystko zależy od konstrukcji urządzenia, może poprawnie działać i na 6V i na 9V - na pewno będzie dobrze przy 12V :)

4. Tu może być kłopot, przydałby się miernik napięcia. Z kolorami przewodów bywa niestety różnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

czerwony to plus czarny to minus , na jednym ze zdjęci z aukcji wyraźnie widać jak jest podłączone zasilanie i jak jest oznaczone

Share this post


Link to post
Share on other sites

czerwony to plus czarny to minus , na jednym ze zdjęci z aukcji wyraźnie widać jak jest podłączone zasilanie i jak jest oznaczone

Nie generalizowałbym, że zawsze czerwony to plus. Tak co prawda być powinno, ale nie zawsze tak jest. Pytanie też dotyczyło zasilacza za 2,50pln, który ma biały przewód i po odcięciu końcówki nie wiadomo optycznie który to plus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie generalizowałbym, że zawsze czerwony to plus. Tak co prawda być powinno, ale nie zawsze tak jest. Pytanie też dotyczyło zasilacza za 2,50pln, który ma biały przewód i po odcięciu końcówki nie wiadomo optycznie który to plus.

jeżeli coś robimy z elektroniką to na pewno musimy mieć jakiś miernik nawet ten najprostszy i wtedy łatwo sprawdzić polaryzacje przewodów

 

damian_zg   jeżeli  nie znasz się na elektronice to możne poszukaj jakiegoś kolegę co ci to poskłada do kupy i coś doradzi bo szkoda żebyś wydał pieniądze i to popsuł

Edited by gigo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

damian_zg jeżelinie znasz się na elektronice to możne poszukaj jakiegoś kolegę co ci to poskłada do kupy i coś doradzi bo szkoda żebyś wydał pieniądze i to popsuł

Lutownicę potrafię obsługiwać, więc powinienem ogarnąć tym bardziej że układ nie jest skomplikowany - raptem 5 kabelków do wlutowania. Z zasilacza sieciowego zrezygnuję, bo czasami będę potrzebował mierzyć temperaturę w miejscu gdzie nie ma kontaktu (np. w piwnicy). Pozostaje więc kwestia dobrania zasilania z baterii. Mimo, że w specyfikacji jest napisane, że wymagane zasilanie 12V - to z wypowiedzi kilku osób wynika, że bateria 9V też daje radę, więc dokupię najtańszy klips pod taką baterię. Raczej nie powinienem nic popsuć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy 9V na pewno zadziała więc śmiało możesz podłączyć ,a jeżeli coś kumasz z elektroniki to dasz sobie rade i poskładasz to wszystko bo to nie jest skomplikowane.

Co do zasiania z baterii to zainwestuj w ogniwa li-jon   plus moduł ładownia dostępny u tego samego sprzedawcy co termometr i masz bardzo dobre źródło zasilania  

Edited by gigo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mam podobny termometr (ta sama obudowa, tez wyświetlacz led) i na 9V nie działa.

A prądu ma dość na ten cały szpej? Każdy element coś bierze.

 

Podłączyłem 6 "świeżych" baterii AA i nie działało, podłączyłem zasilacz i było ok. Nie drążyłem, bo miałem zasilacz pod ręką i bez problemu mogę go używać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy 9V na pewno zadziała więc śmiało możesz podłączyć ,a jeżeli coś kumasz z elektroniki to dasz sobie rade i poskładasz to wszystko bo to nie jest skomplikowane.

 

 

Termometr ten ma diodę na wejściu napięcia, więc odwrotne podłączenie zasilania go nie uszkodzi.

Zamówiłem już koszyk pod baterię 9V, a pojawiają się głosy, że może jednak nie pójść. Mam pytanie techniczne - czy po przyłożeniu do płytki kabelków od wyświetlacza i baterii i bez lutowania jestem w stanie sprawdzić czy napięcie jest wystarczające? Nie chciałbym najpierw lutować, a później wylutowywać - gdyby nie działało...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta płytka jest dość mala ,wiec nie wiem czy dasz rade tak sobie przytknąć te kabelki   ale możesz popróbować .

Rzeczywiście na płytce jest jakaś dioda zabezpieczająca przed złym podłączeniem więc jak pomylisz polaryzację to nic nie powinno się stać.

A   co do napięcia zasilanie to jak podłączysz to będziesz wiedział czy zdziała bo jedne układy startują przy niższym napięci  niż znamionowym a inne muszą mieć takie jak wymyślił producent

Edited by gigo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

będziesz wiedział czy zdziała bo jedne układy startują przy niższym napięciniż znamionowym a inne muszą mieć takie jak wymyślił producent

Ponieważ tu akurat producent wymyślił, że na płytce jest stabilizator napięcia (układ N06B) do 5v to praktycznie wystarczy zasilić tą płytkę dowolnym napięciem w granicach od 6 do powiedzmy 12V. Ponieważ wyświetlacz jest na diodach LED to problemem raczej jest wydolność prądowa źródła zasilania. Każdy ze świecących segmentów wyświetlacza potrzebuje ok. 5-10mA prądu co w sumie na 2 cyfry nie jest mało, zwłaszcza dla baterii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ponieważ wyświetlacz jest na diodach LED to problemem raczej jest wydolność prądowa źródła zasilania. Każdy ze świecących segmentów wyświetlacza potrzebuje ok. 5-10mA prądu co w sumie na 2 cyfry nie jest mało, zwłaszcza dla baterii.

Wyświetlacz pracuje w multipleksie, więc jednocześnie świeci się tylko jeden lub kilka segmentów. Mój termometr na 18B20 z czterema cyframi przy 9V zasilaniu pobiera 18-20 mA, więc bateria 9V powinna wytrzymać około 10 godzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponieważ tu akurat producent wymyślił, że na płytce jest stabilizator napięcia (układ N06B) do 5v to praktycznie wystarczy zasilić tą płytkę dowolnym napięciem w granicach od 6 do powiedzmy 12V.

 

Należy pamiętać o Dropout'cie stabilizatora i o spadku napięcia na diodzie. Mimo wszystko na 9V pójdzie na 100%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...