Skocz do zawartości

ArdBir - instrukcja na podstawie mojej płytki (v.1.3 - 02.03.2017)


Rekomendowane odpowiedzi

Znalazłem zapiski z ustawieniami wyliczonymi wspomnianą aplikacją: P=1.32, I=618.81, D=54.18. Wyliczenia robione były dla grzałki 3500W, jeśli masz podobną możesz spróbować tych ustawień. Więcej nie będę mógł pomóc, ponieważ nie używam Ardbira, Arduino służy u mnie jako element wykonawczy w sterowniku BrewPi. Powodzenia

 

Wysłane z mojego A0001 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez adamski_68
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Pytanie techniczne co do budowy sterownika. Jakie i czy ma znaczenie jak podłącze SSR do grzałki? Wiem że powinno być połączenie- zero bezpośrednio do grzałki, liniowe przez przekaźnik i do grzałki. Ale co w przypadku kiedy np w gniazdku mamy inaczej podłączone( odwrotnie)? Analogicznie w sterowniku tam gdzie ma być minus będzie szła faza? Oczywiście mogę sprawdzić w gniazdkach u siebie jak idzie połączenie ale w przypadku gniazdek podwójnych i tak połączenie jest po lini (jedno gniazdko zawsze ma odwróconą polaryzację)  To samo pytanie odnośnie podłączenia do sterownika  AC/DC który będzie służył jako zasilanie arduino ( czy ma znaczenie gdzie linia a gdzie minus)?

Edytowane przez czarnydlk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Pytanie techniczne co do budowy sterownika. Jakie i czy ma znaczenie jak podłącze SSR do grzałki? Wiem że powinno być połączenie- zero bezpośrednio do grzałki, liniowe przez przekaźnik i do grzałki. Ale co w przypadku kiedy np w gniazdku mamy inaczej podłączone( odwrotnie)? Analogicznie w sterowniku tam gdzie ma być minus będzie szła faza? Oczywiście mogę sprawdzić w gniazdkach u siebie jak idzie połączenie ale w przypadku gniazdek podwójnych i tak połączenie jest po lini (jedno gniazdko zawsze ma odwróconą polaryzację)  To samo pytanie odnośnie podłączenia do sterownika  AC/DC który będzie służył jako zasilanie arduino ( czy ma znaczenie gdzie linia a gdzie minus)?

1. Ja u siebie podłączam do gniazdka, aby przewód fazowy był podłączony do przekaźnika. Co za problem sprawdzić próbnikiem fazy (tzw. neonówką). ? Już za 2 zł można kupić.

2. "Analogicznie w sterowniku tam gdzie ma być minus będzie szła faza?" Nie rozumie o co chodzi. Sterownik z Arduino zasilany jest prądem stałym 12V. Musisz kupić zasilacz, np. taki: http://electropark.pl/moduly-zasilania/12109-modul-zasilacza-stabilizowanego-lm7812-12v-2a.html , albo w obudowie http://electropark.pl/zasilacze-przemyslowe/7743-zasilacz-przemyslowy-12v-1-25a-15w.html.

3. Zależy jaką masz płytkę. Jeżeli jest zabezpieczona przed odwrotną polaryzacją, to sterownik po prostu nie odpali, a jeżeli nie jest, to możesz go spalić.

Edytowane przez quattro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Witam,

Pytanie techniczne co do budowy sterownika. Jakie i czy ma znaczenie jak podłącze SSR do grzałki? Wiem że powinno być połączenie- zero bezpośrednio do grzałki, liniowe przez przekaźnik i do grzałki. Ale co w przypadku kiedy np w gniazdku mamy inaczej podłączone( odwrotnie)? Analogicznie w sterowniku tam gdzie ma być minus będzie szła faza? Oczywiście mogę sprawdzić w gniazdkach u siebie jak idzie połączenie ale w przypadku gniazdek podwójnych i tak połączenie jest po lini (jedno gniazdko zawsze ma odwróconą polaryzację)  To samo pytanie odnośnie podłączenia do sterownika  AC/DC który będzie służył jako zasilanie arduino ( czy ma znaczenie gdzie linia a gdzie minus)?

1. Ja u siebie podłączam do gniazdka, aby przewód fazowy był podłączony do przekaźnika. Co za problem sprawdzić próbnikiem fazy (tzw. neonówką). ? Już za 2 zł można kupić.

2. "Analogicznie w sterowniku tam gdzie ma być minus będzie szła faza?" Nie rozumie o co chodzi. Sterownik z Arduino zasilany jest prądem stałym 12V. Musisz kupić zasilacz, np. taki: http://electropark.pl/moduly-zasilania/12109-modul-zasilacza-stabilizowanego-lm7812-12v-2a.html , albo w obudowie http://electropark.pl/zasilacze-przemyslowe/7743-zasilacz-przemyslowy-12v-1-25a-15w.html.

3. Zależy jaką masz płytkę. Jeżeli jest zabezpieczona przed odwrotną polaryzacją, to sterownik po prostu nie odpali, a jeżeli nie jest, to możesz go spalić.

 

Wszystko to rozumiem i nie stanowi to żadnego problemu dla mnie żeby sprawdzić gdzie idzie faza. Pytam tylko o aspekt czysto techniczny jeżeli chodzi o omyłkowe podłączenie. Możliwe że sterownik będę używał w różnych miejscach, pożyczę komuś itd i jakoś tak dziwne byłoby za każdym razem przed podłączeniem wszystkiego sprawdzać w gniazdku, czy w przedłużaczu gdzie idzie faza. Oglądałem sterowniki Pamela czy Boleckiego i tam nigdzie nie ma informacji o tym żeby sprawdzać gdzie w gniazdku idzie faza..... a chyba zasada działania jest taka sama jak tego opartego na ArdBir. Co do zasilania, to tak mam taki zasilacz w obudowie jak z drugiego linka. I teraz podłączając odwrotnie wtyczkę do gniazdka faza zamienia się z zerem to sam zasilacz później wyprowadzi odpowiednio plus i minus tak jak to powinien zrobić? P.s używając słowa sterownik mam na myśli całość a nie tylko samo arduino. Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz poczytać o prądzie stałym i zmiennym. W AC nie ważne jak podłączysz byle zamknąć obwód. W DC jest zawsze "minus i plus". Zasilacz przetwarza z AC na DC, podłączenie AC nie ma wpływu na wyjścia DC. Wszystkie urządzenia w domu by Ci się paliły przy podłączeniu wtyczki odwrotnie jakby było inaczej. TV, komputer, telefon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle to wiem. Chodziło mi właśnie o to jak zachowa się zasilacz. Jedynym problemem tutaj może być to czy przez przekaźnik ssr pójdzie faza czy pójdzie zero. Czy ma to większe znaczenie na np zużycie przekaźnika, jego przegrzewanie się, możliwości porażenia prądem? Dzięki za wszystkie odpowiedzi.
Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też długo się zastanawiałem nad rozwiązaniami pod malinę, ale chyba jednak zacznę od prostszego rozwiązania jakim jest nie wątpliwie ardbir. Jeszcze zostanie mi do zbudowania sterownik fermentacji i tutaj albo zrobię to na Twoim rozwiązaniu z tematu niżej albo na stc 1000+.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja przeszedłem na CraftBeerPI jednak lubiłem prostotę i działanie ArdBira i chyba jednak będę dalej z ArdBira korzystał.

Masz może płytki PCB do niego? Ostatnio czytałem o nim i projekt zaintrygował mnie.

Nie trzeba żadnej płytki tu masz opis i co jest potrzebne http://brewblog.pl/

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Piotr Rosiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ja przeszedłem na CraftBeerPI jednak lubiłem prostotę i działanie ArdBira i chyba jednak będę dalej z ArdBira korzystał.

Masz może płytki PCB do niego? Ostatnio czytałem o nim i projekt zaintrygował mnie.

Nie trzeba żadnej płytki tu masz opis i co jest potrzebne http://brewblog.pl/

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

 

Dzięki za link. Widziałem projekty, gdzie oprócz RPI było jeszcze Arduino i tam już są potrzebne płytki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

Ja przeszedłem na CraftBeerPI jednak lubiłem prostotę i działanie ArdBira i chyba jednak będę dalej z ArdBira korzystał.

Masz może płytki PCB do niego? Ostatnio czytałem o nim i projekt zaintrygował mnie.

Nie trzeba żadnej płytki tu masz opis i co jest potrzebne http://brewblog.pl/

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

 

Dzięki za link. Widziałem projekty, gdzie oprócz RPI było jeszcze Arduino i tam już są potrzebne płytki

Czyli chcesz płytkę do ardbira?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam płytki do CraftBeerPI

https://github.com/terragady/CraftBeerPi/blob/master/v3.1.png

https://github.com/terragady/CraftBeerPi/blob/master/v5.png

 

arduino tam nie ma, ten projekt uzywa tylko RPi. Może pomyliło Ci się z BrewPi gdzie jest i raspberry i arduino.

W CraftBeerPi można i bez płytki ale masz raspberry nie zabezpieczone przed niczym. Na płytce masz od razu moduł zasilający RPi, wtyki, tranzystory, diody itd.

 

 

https://raw.githubusercontent.com/terragady/CraftBeerPi/master/v5.png

Edytowane przez Gwynbleidd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Sterownik poskładany! Pozostało podłączyć wszystkie elementy i testować. Planuję zrobić testy na wodzie i wiórach. Zamiast pompy podłącze mieszadło z regulacją obrotów tak aby można było je włączyć z poziomu programu oraz dodatkowy włącznik bezpośrednio z pominięciem programu. Mam niepotrzebny zasilacz z małego htpc (12v 5A) Myślę że spokojnie podoła. Lada dzień(tydzień) założę nowy temat z fotorelacją budowy całości. Jeszcze pozostało mi do zakupienia parę drobiazgów. Jeżeli możecie polecić jakąś obudowę będę wdzięczny. Na front zamierzam dać ten panel https://www.thingiverse.com/thing:1016737.

 

P.S pozostały mi gotowe płytki z Arduino i wgranym ardbir'em. Jakby ktoś był zainteresowany zapraszam: http://www.piwo.org/topic/24476-sprzedam-sterownik-ardbir-p%C5%82ytka-pcb-gotowa-do-pod%C5%82%C4%85czenia/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Mam niepotrzebny zasilacz z małego htpc (12v 5A) Myślę że spokojnie podoła. Lada dzień(tydzień) założę nowy temat z fotorelacją budowy całości. Jeszcze pozostało mi do zakupienia parę drobiazgów. Jeżeli możecie polecić jakąś obudowę będę wdzięczny. Na front zamierzam dać ten panel https://www.thingiverse.com/thing:1016737.

Wg mnie za słaby zasilacz. Szukaj czegoś co ma z 10A. Ja mam przerobionego ATX'a 450W i bez odpowiedniego regulatora PWM z soft-startem, zabezpieczenie przeciążeniowe wyłącza zasilacz przy rozruchu. 

Co do frontu, weź wersję z dwoma otworami z prawej strony na diody (plik all_in_one_Front_Panel)  ;) I jedna uwaga, zobacz z której strony przyciski membranowe mają wyprowadzenia przewodów. Panel ma otwory od góry przycisku, natomiast są przyciski, które mają od dołu i wtedy trzeba rzeźbić, albo od razu przerobić plik do druku 3D.

Co do kosztów, na uczelni wydrukowali mi ją za 10 zł :)

 

Co do obudowy, to ja wykorzystałem uniwersalną i wszystko w niej upchałem.

Edytowane przez quattro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

(...) Mam niepotrzebny zasilacz z małego htpc (12v 5A) Myślę że spokojnie podoła. Lada dzień(tydzień) założę nowy temat z fotorelacją budowy całości. Jeszcze pozostało mi do zakupienia parę drobiazgów. Jeżeli możecie polecić jakąś obudowę będę wdzięczny. Na front zamierzam dać ten panel https://www.thingiverse.com/thing:1016737.

Wg mnie za słaby zasilacz. Szukaj czegoś co ma z 10A. Ja mam przerobionego ATX'a 450W i bez odpowiedniego regulatora PWM z soft-startem, zabezpieczenie przeciążeniowe wyłącza zasilacz przy rozruchu. 

Co do frontu, weź wersję z dwoma otworami z prawej strony na diody (plik all_in_one_Front_Panel)  ;) I jedna uwaga, zobacz z której strony przyciski membranowe mają wyprowadzenia przewodów. Panel ma otwory od góry przycisku, natomiast są przyciski, które mają od dołu i wtedy trzeba rzeźbić, albo od razu przerobić plik do druku 3D.

Co do kosztów, na uczelni wydrukowali mi ją za 10 zł :)

 

 

Myślisz że nie da rady? Podejrzewam że największy problem będzie przy starcie (największy pobór prądu). Z tego co czytałem tak naprawdę te silniki nie pobierają za dużo prądu. W razie czego mam w obwodzie zasilacz ATX. Całość i tak będzie podpięta pod przekaźnik (tzn silnik) więc w zmianie zasilania nie będzie problemu nawet wq przypadku jak padnie zasilacz. Na polibudzie to drukowałeś? Mam zwykłe przyciski a nie membranę dlatego wybór padł na tą wersje frontu. Obudowa to z jakieś skrzynki elektrycznej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

(...) Mam niepotrzebny zasilacz z małego htpc (12v 5A) Myślę że spokojnie podoła. Lada dzień(tydzień) założę nowy temat z fotorelacją budowy całości. Jeszcze pozostało mi do zakupienia parę drobiazgów. Jeżeli możecie polecić jakąś obudowę będę wdzięczny. Na front zamierzam dać ten panel https://www.thingiverse.com/thing:1016737.

Wg mnie za słaby zasilacz. Szukaj czegoś co ma z 10A. Ja mam przerobionego ATX'a 450W i bez odpowiedniego regulatora PWM z soft-startem, zabezpieczenie przeciążeniowe wyłącza zasilacz przy rozruchu. 

Co do frontu, weź wersję z dwoma otworami z prawej strony na diody (plik all_in_one_Front_Panel)  ;) I jedna uwaga, zobacz z której strony przyciski membranowe mają wyprowadzenia przewodów. Panel ma otwory od góry przycisku, natomiast są przyciski, które mają od dołu i wtedy trzeba rzeźbić, albo od razu przerobić plik do druku 3D.

Co do kosztów, na uczelni wydrukowali mi ją za 10 zł :)

 

 

Myślisz że nie da rady? Podejrzewam że największy problem będzie przy starcie (największy pobór prądu). Z tego co czytałem tak naprawdę te silniki nie pobierają za dużo prądu. W razie czego mam w obwodzie zasilacz ATX. Całość i tak będzie podpięta pod przekaźnik (tzn silnik) więc w zmianie zasilania nie będzie problemu nawet wq przypadku jak padnie zasilacz. Na polibudzie to drukowałeś? Mam zwykłe przyciski a nie membranę dlatego wybór padł na tą wersje frontu. Obudowa to z jakieś skrzynki elektrycznej?

 

Bez obciążenia pobiera ok. 3-4A. Jak będziesz mieszał zacier to wzrośnie. Ja akurat używam ATX'a do silnika i do ardbira, więc nie mogę sobie pozwolić na wyłączenie zasilacza :P

Widzę, że jesteś z okolić Wrocławia. Jak chcesz to na priv mogę dać Ci namiar do gościa, co mi drukował.

Chodzi mi o takie obudowy: http://electropark.pl/466-obudowy-z-panelem

Edytowane przez quattro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

(...) Mam niepotrzebny zasilacz z małego htpc (12v 5A) Myślę że spokojnie podoła. Lada dzień(tydzień) założę nowy temat z fotorelacją budowy całości. Jeszcze pozostało mi do zakupienia parę drobiazgów. Jeżeli możecie polecić jakąś obudowę będę wdzięczny. Na front zamierzam dać ten panel https://www.thingiverse.com/thing:1016737.

Wg mnie za słaby zasilacz. Szukaj czegoś co ma z 10A. Ja mam przerobionego ATX'a 450W i bez odpowiedniego regulatora PWM z soft-startem, zabezpieczenie przeciążeniowe wyłącza zasilacz przy rozruchu. 

Co do frontu, weź wersję z dwoma otworami z prawej strony na diody (plik all_in_one_Front_Panel)  ;) I jedna uwaga, zobacz z której strony przyciski membranowe mają wyprowadzenia przewodów. Panel ma otwory od góry przycisku, natomiast są przyciski, które mają od dołu i wtedy trzeba rzeźbić, albo od razu przerobić plik do druku 3D.

Co do kosztów, na uczelni wydrukowali mi ją za 10 zł :)

 

 

Myślisz że nie da rady? Podejrzewam że największy problem będzie przy starcie (największy pobór prądu). Z tego co czytałem tak naprawdę te silniki nie pobierają za dużo prądu. W razie czego mam w obwodzie zasilacz ATX. Całość i tak będzie podpięta pod przekaźnik (tzn silnik) więc w zmianie zasilania nie będzie problemu nawet wq przypadku jak padnie zasilacz. Na polibudzie to drukowałeś? Mam zwykłe przyciski a nie membranę dlatego wybór padł na tą wersje frontu. Obudowa to z jakieś skrzynki elektrycznej?

 

Bez obciążenia pobiera ok. 3-4A. Jak będziesz mieszał zacier to wzrośnie. Ja akurat używam ATX'a do silnika i do ardbira, więc nie mogę sobie pozwolić na wyłączenie zasilacza :P

Widzę, że jesteś z okolić Wrocławia. Jak chcesz to na priv mogę dać Ci namiar do gościa, co mi drukował.

Chodzi mi o takie obudowy: http://electropark.pl/466-obudowy-z-panelem

 

 

czyli pozostanie mi atx albo inny mocniejszy zasilacz. Nic nie szkodzi :) jest także w obwodzie więc nie będzie problemu. Dzięki i poproszę te namiary. Pewnie odezwę się do niego za jakiś czas bo na wszystko brak czasu :D obudowa to tylko design więc pewnie będę dopieszczał na końcu, ale nie ukrywam że jak będzie możliwość to skorzystam z pomocy tym bardziej że jest na miejscu we Wrocławiu. W okolicy na 3dhub znalazłem tylko z Nysy. Koszt ok 20 zł więc też bez tragedii.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.