Jump to content

dolac wody czy zostawic ?? 16°Blg


Stan
 Share

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sorki nie pomyslalem :/ pierwsza warka wiedz wybacz hehe

 

Drożdże górnej fermentacji Safale S-04

Chmiel goryczkowy Marynka 25g

Chmiel aromatyczny Lubelski 25g

Słód pilzneński - 3 kg

Słód pale ale Weyermann? - 0,5 kg

Słód wiedeński Weyermann? - 0,5 kg

Słód monachijski Strzegom - 0,5 kg

Słód monachijski typ II Weyermann? - 0,5 kg

nizej w innym poscie mam foto i nie wiem czy to przelom czy takie metne aczkolwiek teraz jest strasznie szare i ciemne

Link to comment
Share on other sites

Albo może: jakie piwo chciałbyś uzyskać. Pomiędzy 16°Blg a 12°Blg jest różnica jak pomiędzy koźlakiem a pilsem. :/

A ile ew. wody dolać? Chyba już gdzieś to pisałem: wystarczy zwykła proporcja:

masz 18,7 (co za dokładność) 16°Blg

chcesz mieć X - o 12°Blg

X=16/12*18,7 = ok 25l

Czyli musisz dolać ok 6l.

 

Edit: dopiero teraz przeczytałem przepis. Ja bym trochę rozcieńczył. Bo 25g marynki (załóżmy 8% a-k) to da Ci ok 50IBU - oj... gorzkie będzie... No chyba, że takie było założenie.

Edited by Stasiek
Link to comment
Share on other sites

dzieki za pomoc a co do rodzaju piwa to pewnie jasne pelne i dobre mam nadzieje :/

a co do planow no to te w granicach 12°Blg

Wiesz... 16°Blg i 50IBU, to może być ciekawe doświadczenie, ale może nie na pierwszą warkę. :)

Proponuję rozcieńczyć do 13°Blg (do ok 23l). Będzie "pełniejsze" a i goryczka będzie na rozsądnym poziomie.

 

No i gratulacje z okazji pierwszej warki! :/

Link to comment
Share on other sites

zastanawialem sie nad 13.6blg - 22l lub 13blg - 23l

nie wiem czy taka roznica cos da ale bym stawial na 13blg bo po zlaniu starczy na rowne 40 x0.5 :/ ---lubie dokladnosc hehe

40x0,5 = 20l. Dlaczego zakładasz, że aż 3l przepadną? Trochę mi Twoje posty zaczynają podpadać :/

Link to comment
Share on other sites

No nie wiem, nie chcę robić awantury czy coś. Podobno zaczynasz, a zastanawiasz się między: 13.6blg - 22l i 13blg - 23l. I z góry stwierdzasz, że w drugim przypadku będziesz miał 3l odpadów (ja nigdy tyle nie miałem, a jestem początkującym). Cały ten wątek (od początku, który był jaki był) wydaje się być taką próbą zadrwienia...

Link to comment
Share on other sites

niby czego lub z kogo ?? pytam bo nie wiem i pisze co o tym sadze to chyba zrozumiale i licze ze ktos mi wskaze czy dorze mysle czy zle

Powiem Ci tak: Też czasem lubię zastosować coś w stylu "prowokacji". Jednak staram się to robić troszkę w inny sposób - tzn. nie robiąc z siebie kretyna, wolę prowokacje robione na sposób inteligentny. Plusy takiej prowokacji są takie, że jest gro osób, które to zrozumie - się uśmiechnie. Prowokacje robione na durnia niosą to ryzyko, że większość może Cię wziąć za durnia...

Link to comment
Share on other sites

no na moje 1 pytanie pomogl mi w odp. Stasiek

na 2 nie otrzymalem jeszcze zadnych sugesti a co do prowokaci i kto na kogo wychodzi

to zastanow sie na kogo ty wyszedles i przeczytaj temat postu bo twoje sa nie na temat - bez urazu ale takie mi napewno nie pomoga w warzeniu piwa

Link to comment
Share on other sites

no na moje 1 pytanie pomogl mi w odp. Stasiek

na 2 nie otrzymalem jeszcze zadnych sugesti a co do prowokaci i kto na kogo wychodzi

to zastanow sie na kogo ty wyszedles i przeczytaj temat postu bo twoje sa nie na temat - bez urazu ale takie mi napewno nie pomoga w warzeniu piwa

Sorry...

 

Pozdrawiam :/

Edited by Jacki
Link to comment
Share on other sites

jak nie umiesz to nie pomagaj

temat zamkniety

Myślę, że najlepszą formą pomocy bedzie to, by miec swiadomość tego, że 16 °Blg mówi nam ile % warki stanowią cukry.

Przy czym 1litr=1kg.

 

16°Blg 0,16*18,7kg=3kg cukrów

 

13°Blg 0,13*X= 3 kg

X=3kg/0,13

X= 23kg

Edited by 13Robert
Link to comment
Share on other sites

Przy czym 1litr=1kg.

 

16°Blg 0,16*18,7kg=3kg cukrów

 

13°Blg 0,13*X= 3 kg

X=3kg/0,13

X= 23kg

Właściwie to ja podałem ten sam wzór ;)

masz 18,7 (co za dokładność) 16°Blg

chcesz mieć X - o 12°Blg

X=16/12*18,7 = ok 25l

Czyli musisz dolać ok 6l.

Ale jedna rzecz:

Przy czym 1litr=1kg.

Tak, powyższe wzory są przy tym założeniu, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że przy brzeczce nie jest to prawdą.

1litr to przy 12blg ok 1,048kg

1litr przy 24blg warzy już 1,1kg

Link to comment
Share on other sites

Tylko po co pisać że 1litr=1,05kg gdy ktos ma problem z podstawowym oszacowaniem przyszłej objetości?

 

Mój opis jest lepszy, bo daje mozliwość podstawowego zrozumienia co i po co mierzymy, jak również -po zrozumieniu- swobodnego oszacowywania w druga stronę: obliczenia brakującego cukru.

A wydaje mi się to ważne, bo gdyby wyszła za cienka brzęczka, to mozna dosypać brakujących kilkadziesiąt dekagram bez wpływu na smak piwa.

Link to comment
Share on other sites

dzieki wszystkim za pomoc

rozcienczyłem do 13blg i mam 23l a warzylem tak słód do wody 66stopni i wyrównałem do 62 trzymalem 30 min i potem pomału podnośiłem do 72 zajeło to 30 min i na 72 trzymałem 30 min pużniej szybko podgrzałem do 79 i wyłączyłem ostudziłem w wannie z zimną wodą i lodem przelałem na pieluche nad wiadrem i tak sciekalo przez całą noc.Rano przepłukałem 8l wody o tem.80stopni przecedziłem i wycisnolem recznie co do kropli póżniej gotowanie z chmielem 1h "pomine jaki i kiedy mało ważne" znów ostudziłem "pierwsze studzenie mi sie pokickało ale pewnie nie ma to żadnej różnicy że szybciej ostudziłem " potem przecedziłem aby wyjąc chmiel no i studziłem w oknie do 20 stopni i bylo 16blg dodałem drożdży i potem wody aby atrzymac 13blg i dzis piana ma jakies 4 cm widac z boku a ciepłe ma 31stopni "norma?"

i to tyle jak robiłem :lol: dodam ze jedzie w pokoju równo lekko kwasny zapach

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.