Jump to content

Starter Brettanomyces

Ariwat
 Share

Recommended Posts

Witam. Wczoraj zakupiłem drodże WLP644 i pytanie brzmi, czy muszę jakoś specjalnie się z nimi obchodzic, jeżeli chodzi o stworzenie startera drożdżowego? Nawiasem mówiąc, po raz pierwszy robie starter drożdżowy, a z bretami mam pierwszy raz do czynienia.

• 3 weeks later...

U mnie to było 3 miesiące - 1 burzliwej i 2 cichej.

Minęło 11 dni i bretty przefermentowały piwo do 2 blg. Myslałem, że faktycznie są powolne i minie miesiąc zanim zejdzie tak nisko, no ale nie znam się. Ogólnie ciężko mi znaleźć jakiekolwiek informacje na temat Brett. B. Trois. Mam pytanie - czekać, aż zejdzie do 1 blg i butelkować, czy zostawić piwo na jeszcze przynajmniej miesiąc?

WLP644 są najszybszymi "dzikimi" drożdżami jakie stosowałem, przy wysokim natlenieniu (10-12ppm) temperaturze w granicach 22-24C i prawidłowo zrobionym starterze potrafią osiągnąć atenuację na poziomie 70%+ w jakieś 72h. Całość fermentacji piwa w zakresie 14-16blg zamyka się w 21-30 dniach.

Inne szczepy które stosowałem pracują zdecydowanie wolniej. Co do samej atenuacji, to w zależności czy zastosujemy je do fermentacji burzliwej (80-85%) czy "cichej" (85-90%+) może być różna.

Jak ja robiłem 100% brett to zeszło do -0,2°Blg (z 13°Blg), w przypadku brettów to bardzo polecam zrobić FFT i trzymać w mocno ciepłym (25-30°C) będzie wiadomo do ilu zejdą.

Edited by kantor

Chyba nie powinny zejść inaczej niż do 0blg z tolerancją, powiedzmy 0,5blg. Brzeczk miała 11blg, więc to nie jest piwo, które miało by fermentować długo, niedofermentować itp. Przy następnej zabawie z brettami zrobię FFT. Dziękuję wszystkim za pomoc :)

Chyba nie powinny zejść inaczej niż do 0blg z tolerancją, powiedzmy 0,5blg.

0blg z tolerancją 0,5blg to jest też -0,5blg :)

Ja bym trzymaj co najmniej 6 tygodni (w cieple), Ty oczywiście rób jak chcesz, to nie ja będę rozbrajał ewentualną skrzynkę grantów ;)