Skocz do zawartości

Kapilara - obudowa do czujnika temperatury


mamdobreklapki

Rekomendowane odpowiedzi

Zakupiłem takie oto czujniki temperatury:

http://sklep.avt.pl/uklad-scalony-ds18b20-w-obudowie-wodoodpornej.html

 

Są już wbudowane w obudowę ze stali nierdzewnej. Interesuje mnie wbudowanie takigo czujnika w kadź. Coś na wzór obudowy Josefika http://www.wiki.piwo.org/Plik:Czujnik2.jpg

 

Macie pomysły jak założyć taki gwint na tę sondę.. czy w jakiś inny sposób umocować to w kadzi? 

Myślałem nad taką kapilarą http://allegro.pl/oslona-czujnika-200mm-kapilara-1-2-i5112085042.html niestety jest mosiężna i (chyba) znacznie by zwiększyła bezwładność pomiaru temperatury, a zależy mi na niej/

Edytowane przez mamdobreklapki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widać tych Twoich czujników..

Możesz kupić korek GW np.1/4" z KO wywiercić w nim dziurę i wspawać kapliarę, z tym że musi mieć ktoś pojecie o spawaniu, do tego wspawać nypel pod dany gwint i jest git (lepszą ale i droższą opcją ok 25-30 zł) jest znalezienie małego złącza spożywczego np DN 10 i w sposób analogiczny jw. zrobić.

Jak nie chcesz spawać, to weź tą z linka + nakrętka, uszczelka itp., bezwładności wielkiej bym się nie obawiał, najwyżej czujnik owiń folią spożywczą aby pasowało do ścianek..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EDIT: nie działa link, ale zbliżone do tego co załączałeś wcześniej

W takim razie musisz znaleźć coś skręcanego, lutowanie KO nie jest łatwe i tanie..

Kwestia zrobienie dziury w kotle czy gdzie tam planujesz, + nakrętka i uszczelnienie, oraz materiał z czego to będzie.

Dobierając osłonę czujnika miej na uwadze aby jej fi wewnątrz było zbliżone do średnicy Twojego czujnika- najwyżej rozwiercisz osłonę trochę

Edytowane przez danielson83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zdaję sobie sprawę że to nie jest tańsze rozwiązanie, ale czy to nie jest już gotowym rozwiązaniem?

Zgadza się, gotowe i z nierdzewki, tylko trzeba albo wspawać mufę albo skręcić.

Sonda nie ma kołnierza aby się wsparło, można ewentualnie kontrować dwoma nakrętkami tylko gwint trochę krótki.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiony czujnik ma bardzo delikatną obudowę. Będzie podatny na uszkodzenia mechaniczne. Radzę jednak zastosować osłonę zewnętrzną. Jeżeli obawiasz się strasznego wpływu miedzi, zawsze można ją pocynować. Bezwładność takiego czujnika w stosunku do bezwładności obiektu (kotła z kilkudziesięcioma litrami wody) jest pomijalna. Zmniejszyć ją można poprzez dodanie pasty termoprzewodzącej pomiędzy osłoną a czujnikiem. Możliwa jest też jej kompensacja w algorytmie regulatora.

Miękkie lutowanie stali KO a także stali do miedzi czy mosiądzu to nic skomplikowanego (szczególnie tak cienkich ścianek). Oczyścić miejsce lutowania drobnym papierem ściernym, jako topnika użyć kwasu fosforowego, jako narzędzia lutownicy elektrycznej (nie wolno stosować palnika). Pobielić obydwa łączone elementy. Połączyć mechanicznie (najlepiej, gdy pasowanie jest ciasne, na wcisk) i podgrzać do rozpuszczenia cyny. Zostawić do ostygnięcia. Oczyścić i umyć. Pewnym problemem może być to, że właściwy czujnik jest już w środku łuzy. Temperatura lutowania mu a nawet bardziej żywicy zastosowanej do uszczelniemia, nie sprzyja. Próbę jednak można podjąć.

Niektóre pokazane wkręcane osłony nie mają kołnierza i może być problem z ich uszczelnieniem.

Edytowane przez cemik1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli obawiasz się strasznego wpływu miedzi, zawsze można ją pocynować.

Pomyliłem się, chodziło mi o mosiądz (poprawiłem pierwszy post)

 

Dzięki cemik1, Twoja uwaga o lutowaniu bardzo mi się przydała bo posiadam właśnie tylko lutownice elektryczną.

Chyba bym wykorzystał do obudowy rurki miedzianej (miękkiej?) O długości ok 15-20cm - w ten sposób odczytana wartość. O średnicy takiej żeby sonda weszła na styk. temperatury będzie jużw pewnym stopniu uśredniona.

Myślę, że jedynym problemem może być nagwintowanie tej rurki (nie wiem jak to się robi w ogóle) i dobranie nakrętek z odpowiedniego materiału.

 

 

 

Bezwładność takiego czujnika w stosunku do bezwładności obiektu (kotła z kilkudziesięcioma litrami wody) jest pomijalna.

  

Czym lepsze mieszanie tym mniejsza bezwładność cieczy. (Czy nie.. ?)

Edytowane przez mamdobreklapki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym lepsze mieszanie, tym mniejsze różnice temeratur w poszczególnych warstwach wsadu. Na bezwładność cieplną nie wpływa to wcale. Nagwintować można zwykłą narzynką. Z dwy stron nakrętki z kwasiaka i podkładki a jako uszczelnienie podkładki z miękkiego silikonu. Nie można przesadzać z dokręcaniem. bo bardzo łatwo zerwać miedziany gwint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nagwintowaną rurkę (bez kołnierza) chcemy zamontować szczelnie na przelot przez ściankę zbiornika, to nakrętki muszą być z dwóch  stron. Można próbować zaoszczędzić kilka groszy i dać podkładkę i uszczelkę tylko z jednej strony ale pewniejsze jest danie par, od wewnątrz i na zewnątrz. Lepiej będzie uszczelnione, ułozą się podkładki i uszczelki. Szczególnie gdy rurka jest miękka i nie możemy jej zbyt mocno dokręcić a ściana zbiornika nie jest prostopadła do rurki (promień). Mniej więcej takie rozwiązanie. Tu jest trzecia nakrętka do zakontrowania, ale nei jest niezbędnie konieczna. https://imageshack.com/i/7hkoniecprj

W tym konkretnym przypadku przemyślałbym jednak danie pomiaru od góry. Odpada wtedy problem dokładnego uszczelnienia i pewnego połączenia mechanicznego. Drugim w kolejności sposobem jest lutowanie. Aby jednak połączenie było pewne warto je wzmocnić. Mozna to osiągnąć dodając pierścień z drutu bezpośrednio przy lutowanej ściance https://imageshack.com/i/jjtr3aaj albo lepiej wykonać jakby przetłoczenie https://imageshack.com/i/1522533067j stosując widoczne narzędzia (w przypadku wiertła dajemu lewe obroty) i wiertarkę (najpierw mniejszy otwór a potem mocujemy w wiertarce przykładowe narzędzia i robimy kołnierz). Tak podparta rurka będzie pewniej osadzona mechanicznie w ściance. Gwintowanie miedzi i nakrętki byłyby u mnie na ostatnim miejscu.

Widzę, że są problemy ze zdjęciami. Umieściłem je dość dawno na serwerze. Po południu postaram się je odnaleźć i wkleić wprost.

post-3187-0-78845800-1425017731_thumb.jpg

post-3187-0-27114700-1425017750_thumb.jpg

post-3187-0-46642600-1425017777_thumb.jpg

Edytowane przez cemik1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym lepsze mieszanie, tym mniejsze różnice temeratur w poszczególnych warstwach wsadu. Na bezwładność cieplną nie wpływa to wcale. Nagwintować można zwykłą narzynką. Z dwy stron nakrętki z kwasiaka i podkładki a jako uszczelnienie podkładki z miękkiego silikonu. Nie można przesadzać z dokręcaniem. bo bardzo łatwo zerwać miedziany gwint.

Oczywiście zgadzam się jeśli mówimy o wielkości fizycznej, ale w przypadku pomiaru temp w ośrodku mieszanym idealnie (homogenicznym) to bezwładność cieczy (wielkość fizyczna) nie ma znaczenia. W przypadku grzania: temperatura wzrośnie do żądanej, ja wyłączam grzałkę i jest ok. W przypadku sporej bezwładności sondy medium będzie miało dużo wyższą temp gdy termometr pokaże konkretną temp. To było w gwoli ścisłości. 

 

Nakrętki z kwasówki są ogólnodostępne? Zastosuje dwie. Opłaca się kupić taką narzynkę? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nakrętki z kwasiaka kupuję w sklepie sprzedającym śruby kwasoodporne. Pewnie do znalezienia w każdym mieście. Narzynki do jednej rurki bym nie kupował. Tym bardziej, że potrzebna jeszcze pokrętka. Taniej będzie udać się do warsztatu. No chyba, że to inwestycja w sprzęt do majsterkowania.

Zmierzyłem stałe czasowe czujnika DS18B20. Dwa czujniki jeden bez osłony a drugi w miedzianej rurce 8mm (bez pasty) jednocześnie zanurzyłem w termosie z gorącą wodą (około 80 stopni). Otrzymałem stałą 10s dla nieosłoniętego czujnika i 20s dla czujnika w osłonie. Stała czasowa z definicji, to czas potrzebny do osiągnięcia 0,632 mierzonej temperatury. Do osiągnięcia na wyjściu 0,9 sygnału nieosłonięty czujnik potrzebował 20s a ten w rurce 56s.

Edytowane przez cemik1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wspawałem ten port  http://stalowkasklep.pl/wkrecany-port-termometru-p-683.html, rozwierciłem do 6mm i do tego idealnie pasuje sonda Pamela http://www.pamel.pl/sklep/prestashop/pl/czujniki-temperatury/11-sonda-nierdzewna-18-cala.html,

nic nie cieknie, jak coś mogę fotke wrzucić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czy ktoś myślał o osłonie czujnika temp. z ursusa?

http://allegro.pl/oslona-czujnika-temperatury-wody-ursus-c-360-i4940586180.html

 

Nigdzie nie mogę znaleźć jego długości ani średnicy wew.

 

 

Wydaje mi się że ta osłona ma zbyt grubą ściankę, przenikalność cieplna będzie zbyt słaba aby wskazać dokładną realną temperaturę.

 

Ostatnio zamówiłem gilzę czujnika temperatury o długości 8 cm którą wlutowałem w rozwierconą śrubę którą wkręca się w mufkę.

 

http://allegro.pl/oslona-gilza-czujnika-ds18b20-destylator-1szt-i5170335518.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostrzegam wiele kombinacji, a można temat rozwiązać bardzo prosto.

 

Każdy widział jak w elektrycznych urządzeniach pracujących na zewnątrz uszczelnienie przewody poprzez zgniecenie gumowej tulejki, która obciska przewód. Mamy gotowca z ebonitu wraz z nakrętkami.

 

O ile mi wiadomo, to można takie ustrojstwo kupić, abo zdobyć z odzysku. Na upartego, można na kapilarze obcisnąć gumkę do wycierania napisów wykonanych ołówkiem, gdyby nie było w oryginale gumki z odpowiednim otworem.

 

W załączeniu odręczny rysunek ilustrujący budowę.

Wystarczy wykonać otwór jak zewnętrzny wymiar uszczelniacza. Użyć dwóch gumowych podkładek, zakręcić, a na koniec włożyć kapilarę i uszczelnić przez skręcenie śruby zgniatającej gumę.

 

Bez spawania, lutowania itp.

post-11584-0-82872200-1428516517_thumb.jpg

Edytowane przez avicena
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś dwa tygodnie temu kupiłem taki port do termometru:

 

http://destylandia.istore.pl/pl/dlawik-1-6mm-nierdzewny-kwasoodporny-termometry.html

 

Wkręcana końcówka jest mosiężna i łatwa do rozwiercenia w domu na pożądaną średnicę, jak i do lutowania.

 

W komplecie jest mufa do wspawania. W przypadku braku możliwości spawalniczych, lub ze względu na materiał w jakim ma być zamontowana, można kupić (jak ja), przejściówkę 3/8 na 1/8 cala i nakrętkę:

 

http://destylandia.istore.pl/pl/nakretka-calowa-niska-nierdzewna-172mm-3-8-6-kat.html

http://destylandia.istore.pl/pl/redukcja-kwasoodporna-nierdzewna-3-8gz-1-8gw.html

 

Wywiercić w ściance otwór i skręcić redukcję stosując jakąś uszczelkę (w przypadku dania uszczelni na zewnątrz, wystarczy każda o odpowiedniej odporności termicznej) i gotowe.

 

Swoją drogą gilzy pod czujnik też tam można od razu kupić. A znowu te gilzy pasują prawie idealnie na wcisk do nypla 1/8 cala.

http://destylandia.istore.pl/pl/nypel-2-str-6k-kwasoodporny-nierdzewny-10mm-1-8.html

 

Więc i taką możliwość można rozważyć zamiast tego mosiężnego potru. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.