Jump to content

Weryfikacja zestawu startowego.


emil_psk
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich. Są to moje początki z robieniem piwa domoego. Co nieco już poczytałem ale wiem że doświadczenie przychodzi z czasem. Prosze o pomoc w doborze sprzetu startowego. Chce uniknąć dodatkowych kosztów tak że jeśli jest coś zbędne lub można zastąpić je czymś lepszym prosze o wasze opinie. Z góry dziekuje za pomoc.

 

Łyga piwowarska

Jodowy wskaźnik skrobi 40g

Siateczka do gotowania chmielu

Fermentor 31,5L z rurką fermentacyjną

Fermentor 31,5L z rurką i kranikiem

Kapslownica GRETA

Zaworek grawitacyjny

Sterylizator do butelek

Chemipro OXI 1kg

Areometr piwowarski - 3 skale

Uszczelka do kranika 1 szt

Klips do syfonu

Filtrator z oplotu

Domowe warzenie piwa ksiazka

Reduktor osadów

Termometr piwowarski -20 do +110°C

Fermentis W-34/70

Danstar Nottingham

Mauribrew Lager

Polskie Jasne 12°BLG

Polskie Jasne - z ekstraktów

Lager Wiedeński 13°BLG

Link to comment
Share on other sites

Ja bym zrezygnował z:

siateczki do gotowania chmielu (lepiej sypać granulat bezpośrednio do brzeczki, później filtrować przez pończochę)

sterylizatora - wlewam trochę roztworu nadwęglanu sodu do butelki, zatykam palcem, trzącham i przelewam do następnej butelki (szkoda by mi było 59zł)

reduktora osadów

kapslownice Greta zastąpił Eterną lub stołową

potrzebne jeszcze będą wężyki, ja używam silikonowego do filtracji i wysładzania i igielitowego (kupuję w Castoramie albo innym budowlanym) do dekantacji itd.

czytałem że te łygi plastikowe przy większych, gęściejszych zasypach potrafią się wyginać, ja używam dużej łyżki drewnianej kupionej w Auchan za jakieś grosze.

Edited by watson
Link to comment
Share on other sites

Według mojej skromnej wiedzy to:kup eternę zamiast grety,

zrezygnuj z książki<na piwo.org masz wszystko czego potrzebujesz>wiem bo sam mam ta ksiażkę,

wymień chempiro na piro lub nadwęglan<szkoda przepłacać>

Link to comment
Share on other sites

Ja zamiast nadwęglanu/piro wziałbym StarSan.

W zestawie zabrakło chyba kapsli.

Nie rezygnuj ze sterylizatora - super sprawa, jak chcesz przyoszczędzić zrób sam filtrator z oplotu.

IMHO nie ma co się bawić w ekstrakty zacieraj od razu!

Link to comment
Share on other sites

Witam wszystkich. Są to moje początki z robieniem piwa domoego. Co nieco już poczytałem ale wiem że doświadczenie przychodzi z czasem. Prosze o pomoc w doborze sprzetu startowego. Chce uniknąć dodatkowych kosztów tak że jeśli jest coś zbędne lub można zastąpić je czymś lepszym prosze o wasze opinie. Z góry dziekuje za pomoc.

 

Łyga piwowarska

Jodowy wskaźnik skrobi 40g

Siateczka do gotowania chmielu

Fermentor 31,5L z rurką fermentacyjną

Fermentor 31,5L z rurką i kranikiem

Kapslownica GRETA

Zaworek grawitacyjny

Sterylizator do butelek

Chemipro OXI 1kg

Areometr piwowarski - 3 skale

Uszczelka do kranika 1 szt

Klips do syfonu

Filtrator z oplotu

Domowe warzenie piwa ksiazka

Reduktor osadów

Termometr piwowarski -20 do +110°C

Fermentis W-34/70

Danstar Nottingham

Mauribrew Lager

Polskie Jasne 12°BLG

Polskie Jasne - z ekstraktów

Lager Wiedeński 13°BLG

Łycha - jeśli masz jakąś łychę drewnianą, albo coś podobnego to możesz olać.

Jodowy wskaźnik skrobii możesz zastąpić jodyną z apteki.

Siateczka - odpuść sobie, jak masz ochotę spróbować, to taniej i prościej gotować chmiel w pończosze, chociaż nie polecam tego - mniejszy stopień utylizacji chmielu.

Kapslownicę wymień na Eternę, Greta jest słaba, szybko się wyrabia i komfortowo kapsluje tylko butelki z wysokim kołnierzem. Eterna kapsluje wszystko bez problemu.

 

Sterylizator, możesz zaopatrzyć się w jakikolwiek atomizer i skrzynkę na piwo, psikasz do środka i odstawiasz do skrzynki butelkę do góry nogami. A skrzynka i tak się przyda.

 

Oxi możesz zastąpić np. nadwęglanem, nie wiem co jest tańsze.

 

Książkę sobie odpuść, jak poczytasz chwilę forum i wiki to będziesz miał więcej wiedzy niż da Ci książka.

Lepiej zdobyć np. W. Kunze technologia piwa i słodu, która jest bardziej dla przemysłu ale też zawiera dużo info. o procesach i surowcach.

 

Reduktor osadów - nigdy nie używałem i nie odczuwam potrzeby.

 

Widzę dwa zestawy lagerowe, więc polecam kupić więcej wiaderek do fermentacji, bo zanim skończysz robić lagera to skończy się sezon lagerowy, chyba że będziesz fermentował w lodówce.

U mnie do dziś na burzliwej są dwa lagery, które już 3 i 4 tydzień walczą w piwnicy

Link to comment
Share on other sites

Filtrator z oplotu za 30 zł! Nie ma sensu, wsklepie z art. budowlanymi kupisz taki za max 5-6 zł a wykonanie go smemu to góra 15-20 min. Przy wiadrze z kranikiem sprawdz jaki masz kranik, tj. czerwony z dłuższym gwintem, na który można nakręcić filtrator czy biały (ja kupiłem z białym i potem kombinowałem jak koń pod górkę żeby zamocować wężyk) reduktor osadów wywal, zamiast plastikowej łygi za 12 zeta przejdz się do pierwszego lepszego sklepu z pierdołami do kuchni i domu i kup pożądną drewnianą łyche (ja za swoją dałem 4 zł) książkę faktycznie również można sobie darować, ja kupiłem a wiedze i tak zdobywam czytając forum inne artykuły, zamiast książki lepiej sobie zaprenumerować Piwowara. Torebke możesz urzyć przy filtrowaniu zamiast pończochy. Jodowy wskaźnik skrobi zostaw bo to nie to samo co jodyna, która jest alkoholowym roztworam jodu i może dawać fałszywe wyniki. Zamów kapsle (białe i złote są zazwyczaj najtańsze) zaoszczdzone pieniądze zainwestuj w kapslownice stołową (jamam grifo z CP za osiemdziesiąt pare złotych więc wiele względem grety czy eterny nie dokładasz),potrzebujesz węzyków i tu w zasadzie jeśli będziesz miał dwa metry silikonowego to sobie możesz odpuścić igielitowy, który jest bardzo nie poręczny przy przelewaniu zimnych cieczy (jest mało elastyczny i sztywnieje) Oczywiście garnek przynajmniej 30 litrów nierdzewka lub emalia. Sterilizator fajna sprawa (sam mam zamiar kupić w najbliższym czasie, jednak na początek jeśli nie chcesz wydawać za dużo kasy to zwykła myjka do butelek plus jakaś chemia wystarczy).

Link to comment
Share on other sites

Super. Dziekuje bardzo za podpowiedzi. Wziołem je pod uwage. Koszt sie zmniejszył co jest mi na reke :)

Kordas dobrze ze napisałeś o tych zestawach bo szczerze mówiąc typowałem w ciemno. Teraz musze poczytać co nieco o surowcach do zacieru. Może ma ktoś jakieś sugestie dla całkowitego amatora ? :)

Link to comment
Share on other sites

Od siebie polecę:

1. zamienić fermentory na przezroczyste http://www.alepiwo.pl/?produkty/sprzet/fermentacja/pojemnik-fermentacyjny-30l.html - oprócz tego, że są przezroczyste to są lepszej jakości niż Jokey

2. zamiast sterylizatora kup sobie http://allegro.pl/listing/listing.php?order=p&string=kwazar+mercury+pro+0.5l+-360&search_scope=wszystkie+dzia%C5%82y&bmatch=seng-v6-sm-isqm-4-default-0113 (albo wersję 1l). Końcówka wchodzi w butelkę, robi ładną mgiełkę, napakujesz tam StarSanu albo Oxi (choć polecam ten pierwszy) i jedziesz z koksem

3. pamiętaj o termometrach naklejanych (np. http://www.alepiwo.pl/?produkty/sprzet/chemia-i-pomiary/termometr-cieklokrystaliczny.html)

4. możesz rozważyć zakup tańszego areometru Biowin za 11zł (http://www.alepiwo.pl/?produkty/sprzet/chemia-i-pomiary/cukromierz-winomierz.html)

5. zaworek grawitacyjny - po butelkowaniu 4 warek mam mieszane uczucia, lubi cieknąć przy kraniku. Dodatkowo nie można go wyparzać, bo mu rurka miękknie :D i się krzywi

 

Zdrówka

Tomek

Link to comment
Share on other sites

4. możesz rozważyć zakup tańszego areometru Biowin za 11zł (http://www.alepiwo.p...-winomierz.html)

5. zaworek grawitacyjny - po butelkowaniu 4 warek mam mieszane uczucia, lubi cieknąć przy kraniku. Dodatkowo nie można go wyparzać, bo mu rurka miękknie :D i się krzywi

 

Zdrówka

Tomek

 

Akurat na areometrze nie warto oszczędzać, podobno te z Biowinu szybko się rozregulowuje, więc oszczędność tych 20 złotych może narobić więcej szkód niż pożytku.

A co do zaworka grawitacyjnego to moje doświadczenia są raczej słabe - zaworek przestał spełniać swoją funkcję po pierwszym czyszczeniu i teraz radzę sobie bez niego, całkiem skutecznie. :)

Edited by WujekStaszek
Link to comment
Share on other sites

podobno tez z Biowinu szybko się rozregulowuje

Co znaczy, że się rozregulowuje? On działa wypornościowo, w środku jest ciągle tyle samo obciążenia, bo przecież ono nie wypływa. Owszem, Biowinowe znane są z tego, że przekłamują o stałą wartość, ale to łatwo sprawdzić na czystej wodzie. Poza tym ten za 10,90 jest większy, w zestawie ze szklaną probówką.
Link to comment
Share on other sites

3. pamiętaj o termometrach naklejanych (np. http://www.alepiwo.p...ystaliczny.html)

4. możesz rozważyć zakup tańszego areometru Biowin za 11zł (http://www.alepiwo.p...-winomierz.html)

Naklejane termometry są niewiele warte. Nakleiłem kilka lat temu i nie wiem czy więcej niż kilka razy na nie spojrzałem, taki bajer i tyle.

Ten tani wcale nie jest zły. Warto za to kupić dwa albo i trzy od razu. Dość szybko i w najgorszym momencie się tłuką.

Link to comment
Share on other sites

podobno tez z Biowinu szybko się rozregulowuje
Co znaczy, że się rozregulowuje? On działa wypornościowo, w środku jest ciągle tyle samo obciążenia, bo przecież ono nie wypływa. Owszem, Biowinowe znane są z tego, że przekłamują o stałą wartość, ale to łatwo sprawdzić na czystej wodzie. Poza tym ten za 10,90 jest większy, w zestawie ze szklaną probówką.
To znaczy że się karteczka ze skalą w środku potrafi przesunąć. Ostatnio biowin zaczął dodawać plastikowe menzurki i nagle żywotność zestawu znacząco wzrosła.

 

a co do samego tematu dodam coś od siebie, chociaż nie wniosę nic poza potwierdzeniem większości porad:

  • kapslownica Eterna
  • książka, siatka, sterylizator, chemia, klips, reduktor do pominięcia - za te pieniądze kup drugi termometr, np. elektroniczny z sondą z Ikei
  • chemię kupić na allegro -> soda kaustyczna do mycia + wybrany środek do dezynfekcji (nadwęglan sodu skoro chcesz OXI)

Edited by jaras
Link to comment
Share on other sites

podobno tez z Biowinu szybko się rozregulowuje

Co znaczy, że się rozregulowuje? On działa wypornościowo, w środku jest ciągle tyle samo obciążenia, bo przecież ono nie wypływa. Owszem, Biowinowe znane są z tego, że przekłamują o stałą wartość, ale to łatwo sprawdzić na czystej wodzie. Poza tym ten za 10,90 jest większy, w zestawie ze szklaną probówką.

 

Mój Biowin pokazywał po prostu głupoty... i nie chodzi o przekłamywanie o stałą wartość. Wylądował w koszu, muszę kupić jakiś inny

Link to comment
Share on other sites

Wiec po konsultacjach lista sprzętu wygląda tak :

Rurka fermentacyjna - plastik 4 sztuki

Siateczka do gotowania chmielu

Pojemnik fermentacyjny 33l 3 sztuki

Pojemnik fermentacyjny 33l z rurką i kranikiem 1 sztuka czy nie lepiej wszystkie 4 z kranikiem ???

korek/uszczelka

Zapasowa uszczelka do kranu 3/4cala

Kapslownica stołowa GRIFO

Kapsle czarne 250 szt.

Pirosiarczyn sodu 1kg

Rurka do rozlewu z zaworkiem

Termometr piwowarski

Jodowy wskaźnik skrobi -?

Areometr uniwersalny 0-35° BLG

Probówka

plus łycha i filtr które kupie w sklepach.

Pytanie odnośnie wężyka do spuszczania. Warto płacić mi 10 za metr ?

 

Teraz mam pytanie odnoście zacieru.Ogólnie wszystkie normalne piwa mi smakuja ale najbradziej chyba lubie tyskie, lecha, żubra. Jaki zestaw surowców mi polecicie zebym trafil w ktorys wyżej wymieniony zestaw ??

 

 

edit:

Jak jest z cukrem kandyzowanym a glukoza i reszta. Co wybrać ?

Edited by emil_psk
Link to comment
Share on other sites

Pirosiarczyn strasznie cuchnie zamień na starsan ew nadwęglan.

Co do surowców wybierz sobie jakąś recepturę na Polskie ale i pod nią kup surowce (pamiętaj o śrutowaniu).

 

edit

Zwykłą probówkę zamień na plastikowy cylinder

Edited by Jarzyn_waleczny
Link to comment
Share on other sites

Kranik tylko do wiadra rozlewowego a reszta najlepiej bez bo są nieporęczne przy przenoszeniu a zakamarki tegoż kraniku to świetne miejsce na początek infekcji.Sam kupiłem z kranikami i w chwili schodzenia do piwnicy z moimi pierwszymi niby pilsikami przeklinałem ten moment hehe Jeśli pytasz o glukozę do refermentacji to równie dobry jest cukier kryształ nawet z biedronki :cool: co do kandyzowanego to nie wiem nic bo nie podchodziłem do tematu belgów a chyba tam ma on najpowszechniejsze zastosowanie.A jeśli chcesz coś podobnego do koncernówek(co nie jest grzechem)to szukaj coś jak,,polski lager,,czy ,,jasne pełne,,tylko że to już nie będzie jak tyskie :lol: będziesz zdziwiony że tak smakuje piwo.

Edited by pyton1983
Link to comment
Share on other sites

Pirosiarczyn strasznie cuchnie zamień na starsan ew nadwęglan.

Co do surowców wybierz sobie jakąś recepturę na Polskie ale i pod nią kup surowce (pamiętaj o śrutowaniu).

 

edit

Zwykłą probówkę zamień na plastikowy cylinder

 

Nie przesadzajmy z tym śmierdzeniem pirosiarczanu. Mojego prawie nie czuć chyba że zaczynam nim kręcić to faktycznie coś da się tam wyczuć. Z tym że ja wykorzystuje pirosiarczan sodu a nie potasu. Nikt nie ma zamiaru przecież tego na siła wciągać do płuc. Co do fermetatorów warto kupić taki ze skalą aby wiedzieć ile ma się piwa już.

Edited by Zarkan
Link to comment
Share on other sites

 

Teraz mam pytanie odnoście zacieru.Ogólnie wszystkie normalne piwa mi smakuja ale najbradziej chyba lubie tyskie, lecha, żubra. Jaki zestaw surowców mi polecicie zebym trafil w ktorys wyżej wymieniony zestaw ??

 

 

edit:

Jak jest z cukrem kandyzowanym a glukoza i reszta. Co wybrać ?

 

Lubisz jasne lagery, a to mały problem... przede wszystkim dlatego, że prawie każdy początkujący piwowar cierpi na chorobę zwaną niecierpliwością, a piwa dolnej fermentacji potrzebują więcej czasu i okres od zadania drożdży do momentu, kiedy warto otworzyć pierwszą butelkę jest dość długi, dodatkowo nie wiem czy masz warunki do fermentacji w niskich temp. (np. ok 8C).

Dlatego też poleciłbym Ci piwo, które jest w miarę proste, smaczne, dla osób które pijają głównie jasne pełne nie będzie zbyt dużym szokiem, bo nie jest przegięte w żadną stronę - FAH http://www.wiki.piwo.org/Full_Aroma_Hops_,_Carlberg_%28wersja_na_20l%29

 

Możesz spróbować też innych piw górnej fermentacji z prostymi zasypami, np. głównie słód pilzneński + wiedeński, monachijski lub pszeniczny, do tego użyć jakichś w miarę neutralnych drożdży, np. Danstar Nottingham albo US-05 i nachmielić lekko europejskimi odmianami chmielu.

Jeśli chodzi o cukier to do piw jakie chcesz na razie robić najlepiej zwykły biały cukier, albo glukoza. Ja wybieram biały, tańszy a nie znalazłem przekonujących opinii, że warto wydawać więcej na glukozę.

Link to comment
Share on other sites

No tak jednak wezme plastik :) Jak coś mam możliwość podłączyć nie używana lodówke ale z temp bede martwil sie jak bedzie cieplo. Z ta cierpliwościa macie racje :) szkoda bo w zestawie z wiki nie moge znaleść tego chmielu na stronie. Zastanawiam sie czy nie kupić sobie w większych opakowaniach żebym miał już na trzy zaciery. jeszcze musze obejrzeć kilka filmików i poczytać bo z tematu zacierania jestem ciemny. zdecyduje sie na kilka jakiś gotowych zestawów tak żeby już zacząć a temat manipulowania z recepturami zostawie na dalszy termin. Zdecyduje sie na glukoze bo w jakims filmiki chyba mowili ze lepiej sie łączy z czymś tam.... :P

Chciał bym jutro zamowić tak że biore sie do roboty :)

Link to comment
Share on other sites

Dlatego też poleciłbym Ci piwo, które jest w miarę proste, smaczne, dla osób które pijają głównie jasne pełne nie będzie zbyt dużym szokiem, bo nie jest przegięte w żadną stronę - FAH http://www.wiki.piwo...(wersja_na_20l)

 

Tylko w typ przepisie zmień chmiel w szyszkach na granulat, bo szyszki na pierwszy raz są trudniejsze....

Link to comment
Share on other sites

 

Jutro wieczorem zamówie tak że jak coś prosze pisać wasze sugestie :)

 

korek/uszczelka - można zastąpić zwykła gazą, ale kosztuje to grosze, więc...

siateczka do chmielu - lepiej gotować chmiel luzem, w woreczkach/pończochach zbryla się i chmielenie jest mniej efektywne.

Opaska do mocowania zamknięć patentowych - po co? jeśli chcesz mieć butelki z zamknięciami patentowymi to ja odkupiłem sobie kilka w sklepie z piwem za koszt kaucji - 60gr. Te opaski ponoć średnio się sprawdzają.

Zamiast, albo do piro bym kupił nadwęglan sodu, albo jakiś inny środek działający "na dotyk" po którym nie trzeba spłukiwać butelek/sprzętu.

 

Nie wiem, jak często chcesz warzyć, ale pomyślałbym o trzecim wiadrze.

Czas na produkcję jednej warki to min. 2 tygodnie, ja trzymam średnio 3tyg., a ostatnie piwo z zestawu to pils, czyli przy dwóch wiadrach masz przerwę między kolejnymi warkami jeszcze dłuższą.

Dla mnie minimum, które pozwala na w miarę komfortową zabawę to dwa wiadra bez kranu i jeden z kranikiem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.