Skocz do zawartości

Piwnica Zagłoby


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie. Z racji popełnienia dzisiaj pierwszej warki z zacieraniem postanowiłem stworzyć własne zapiski.

Jestem początkującym piwowarem. Pierwsze siedem warek było z puchy, z czego ostatnią sam chmieliłem. Dzisiaj przyszedł czas na

 

Warka #8 BPA (zestaw z Alepiwo)

 

Zasyp:

Słód pilzneński - 3kg

Słód Monachijski - 0,5kg

Słód Carabelge - 0,5kg

Chmiel Styrian Goldings 50g

Drożdże Safbrew T-58

 

Kilka zdjęć:

Zestaw

axzt.jpg

 

Kadź zacierno-warzelna (Emalia Olkusz 40l)

y0q1.jpg

 

Kadź filtracyjna

r642.jpg

 

Karimata jako ocieplenie gara nie sprawdziła się

htcl.jpg

 

Warzenie

2nck.jpg

 

Chłodnica

axut.jpg

 

Chłodnica w akcji

qrf5.jpg

 

O 8:25 wlałem wodę do gara i zacząłem grzać. 15:20 koniec pracy. Poszło całkiem sprawnie.

Jako początkujący popełniłem teżż błędy. Filtracja szła bardzo sprawnie, co mnie miło zaskoczyło, ale nie przygotowałem wcześniej wody do wysładzania. Zacząłem to robić w pośpiechu. Instrukcja dołączona do zestawu mówi żeby zacząć od podgrzania 11l wody do 70OC i wsypać słód. Po 30 min. w 63Odolać 5 litrów wody o temp. 95O i ustalić temp zacieru na 72Opóźniej kolejne 5l wrzącej wody, co daje juz nam 21l wody plus słód. Do wysładzania ok. 18l. Przez pośpiech otrzymałem ponad 30 l brzeczki o gęstości 8 BLG. Zanim dodałem chmiel gotowałem całość ponad 30 minut żeby zmniejszyć objętość brzeczki. Ostatecznie otrzymałem ok. 22l brzeczki o gęstości 10 BLG, co daje niską wydajność 57,2%. Kolejny błąd to studzenie gorącej brzeczki chłodnicą zanurzeniową do temp ok. 31O. Liczyłem, że po whirlpoorze i przelewaniu do fermentora temperatura spadnie. Tak się nie stało. Zostawiłem wiadro na balkonie na ok. 30 min. Drożdże, wcześniej poddane rehydrytacji, zostały zadane w temperaturze 29O.

Zastanawiam się czy jakbym bardziej odparował brzeczkę to wydajność by wzrosła (na logikę tak).