Jump to content

Wątpliwości co do gęstości brzeczki.


Rafał Pałka
 Share

Recommended Posts

Właśnie zadałem drożdże do Oatmeal Stout.

Zasyp:

5 kg Pale Ale (Strzegom)

500 g Płatki owsiane błyskawiczne

250 g Czekoladowy 400 (Strzegom)

250 g Prażony Jęczmień (Strzegom)

250 g Carafa II

Chmielenie:

50 g Progress na 60 minut.

 

Brewtarget wyliczył 20 litrów 14 Blg

 

W trakcie zacierania okazało się że wydajność wydaje się znacznie wyższa. Gotując zdecydowałem się dodać 10 g Chinook (tylko to miałem) na 20 minut.

W efekcie otrzymałem 23 litry brzeczki o gęstości 15 Blg!!!

Pomiary po raz pierwszy wykonywałem refraktometrem. Aerometr się stłukł więc nie mogłem porównać.

Moje pytanie brzmi: czy Brewtarget zawiera takie błędy czy może refraktometr mnie oszukuje?

Link to comment
Share on other sites

czy Brewtarget zawiera takie błędy czy może refraktometr mnie oszukuje

Mam za sobą kilka rozbieżności BT vs pomiar własny i podejrzewam kilka przyczyn.

Nieadekwatne parametry ustawione w programie (efektywność np), albo inne od przyjętego śrutowanie.

Link to comment
Share on other sites

Brewtarget jest domyślnie ustawiony na wydajność 70%

Dojdziesz w praktyce do wydajności własnej warzelni i zmienisz domyślne ustawienie. U mnie to jest zwykle około 80%, zależnie od słodów, grubości śrutowania i procesu zacierania.

Link to comment
Share on other sites

Gdzie zmienia się wydajność w programie?

W recepturze wiem gdzie ale jak zmienić wartość domyślną?

Co oznacza wydajność w Brewtargecie? Czy wydajność 70 % oznacza że 70 % masy słodu trafia do brzeczki czy 70 % masy cukru zawartego w słodzie?

W ww przypadku wydajność zmieniłem na 85 i dopiero uzyskałem wartości zgodne z pomiarami. Możliwa jest tak wysoka wydajność?

Edited by Rafał Pałka
Link to comment
Share on other sites

Trzeba pamiętać, że wyliczenia wydajności "po hamerykańsku" opierają się na prawidłowym określeniu ekstraktywności słodu (być może też innych parametrów słodu, trzeba by zajrzeć do kodu źródłowego i poszukać jak to jest liczone). Jeśli będzie duża różnica pomiędzy wartością podaną w programie, a rzeczywistą wartością dla konkretnej partii słodu, to i wydajność może nagle podskoczyć, lub spaść. Sposób obliczania wydajności "po naszemu" (tak jak podane jest w wiki, czy w Toolboxie piwowara) za podstawę obliczeń wagę zasypu, przez co jest dużo bardziej odporny na takie błędy.

Link to comment
Share on other sites

Rafał, sprawdź jeszcze czy ilość wody do zacierania w brewtarget zgadza ci się ze stanem faktycznym. Musisz uwzględnić całą wodę, łącznie z wysładzaniem.

Edited by stachu68
Link to comment
Share on other sites

Spróbuję pogrzebać w kodzie (nie pomyślałem o tym wcześniej). Jak coś znajdę to napiszę. Ilości wody nie ustawiałem ale to nie powinno mieć dużego wpływu. Rozumiem że polska metoda to masa cukru w brzeczce dzielona przez masę słodu a amerykańska masa cukru w brzeczce przez (masa słodu razy jego ekstraktywność)? Jeśli tak i Brewtarget stosuje sposób amerykański to 70% wydajności to bardzo mało bo teoretycznie można osiągnąć 100%, natomiast przy polskiej metodzie maksymalna możliwa wydajność równa jest ekstraktywność.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.