Jump to content

Sterownik do kadzi zaciernej


Recommended Posts

 

 

A Bolecki jakie sterowanie stosuje

 

 

Z tego co mówił to też PID

 

PID to metoda osiągnięcia i utrzymania zadanej wartości (tutaj temperatury),

a w boleckim regulacja mocy jest realizowana tak samo jak w poprzednich układach.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Witam! Od jakiegos czasu sledze uwaznie australijskie forum AHB oraz włoskie forum poświęcone Arduino. Panowie odwalili kawał dobrej roboty i stworzyli sterownik, dzieki któremu można przeprowadzać z

Odświeżę temat ponieważ jest wart uwagi. Chciałbym wskazać odłam jaki powstał z tego projektu i noci nazwę "Open Ardbir" i znajduje się pod adresem: http://forum.areabirra.it/topic/16951-open-ardbir-

Napisałem modyfikację oprogramowania Brauduino ("przodka" ArdBira), które pozwala na komunikację z komputerem i nadzorowanie procesu równolegle przez przeglądarkę i z poziomu przycisków na garze zacie

Posted Images

Mogę małą pompę podłączyć bezpośrednio pod płytkę czy musi byc SSR/Relay?

Sterowanie jest niskim napięciem. Raczej nie uda ci się nic bardziej użytecznego tam podpiąć jak diodę LED

Link to post
Share on other sites

W zabawkach jakimi ja się bawię sterowanie jest przez 5V ale jeśli tu jest 12V to wiele to nie zmienia.

Ile amper ma mieć zasilacz ? I policz sobie jakiej mocy może mieć pompa i co ona ci zrobi?

 

Nie po to jest układ sterujący i roboczy żeby sterujące zasilanie podawać na element roboczy.

Link to post
Share on other sites

 

 

tutaj sterowanie nie jest przez +12 ale przez strone GND wiec wydaje mi sie ze jest ok, przeciez pompe i tak bym zasilil z tego samego zrodla. Zasilacz ma 3A a pompa wymaga 0,7A max.

teoretycznie może i masz rację ;)

Wg tego schematu pompę załącza tranzystor Q4 w układzie OC.

Pomijając funkcję "magicznego" rezystora R11 (po co on i czemu służy?), cały prąd pompki będzie przepływał również przez ten tranzystor (wg Twojego podłączenia).

Nie wydaje mi się aby on miał taką obciążalność prądową. Nie uwzględniasz również, że te 0,7A pobierane przez pompkę to chyba raczej jakiś tam prąd średni, a takie elementy lubią sobie, na starcie zwłaszcza, pobierać niekiedy wielokrotnie więcej prądu.

 

Nie chce mi się czytać wszystkich wpisów powyżej, ale ja bym się na pewno zastanowił nad dwoma kwestiami:

1. Co taka pompka o mocy 8W może pompować?

2. Czy nie mając pojęcia o elektronice (wpisy same o tym świadczą) i chęć budowy/przebudowy warto się za to brać?

 

Nie żebym uważał, iż elektronika w tym zakresie jest trudna i nie można tych zagadnień opanować, jednak wymaga to choćby minimalnych podstaw i wiedzy, a o praktyce nie wspominając.

Są rzeczy, które mając instrukcję (np. meble z IKEA), można poskładać i będą działały, ale jak się jeszcze chce coś modyfikować to okazuje się że proste to to już nie jest :(

 

Powodzenia :drinks:

Link to post
Share on other sites

Dla mnie to jest zabawa, troche takie modelarstwo, dlubanie, czytanie, denerwowanie sie, samo w sobie juz dla mnie jest frajda :)

Masz racje ze faktycznie powinienem sie zastanowic nad relay-em. Przy pompce pisza ze ta natezenie jest maksymalne, choc no nie wiem jak w rzeczywistosci, a pompa akurat moze duzo, wystarczy mi az nadto do pompowania z dolu na gore garnka, testy robilem przy wodzie wiec pewnie przy brzeczce bedzie troche wolniej wiec bedzie idealnie. To ta czarna mala pompka z ebaya, chyba sporo osob na forum taka ma.

 

Rezystor R11 jest do LEDa, heater ON to led a obok port Heater jest do grzalki/relay.

 

Zamiast tranzystora moge jakis mocniejszy mosfet dac i moze wtedy pompka da rade. Ale znalazlem te tanie relay-e na aliexpress na 12v i one chyba powinny dac rade, tyklo martwi mnie bo one maja trzy wejscia, VCC, IN i GND, czy musze koniecznie podpinac te 3 czy w "moim" przypadku VCC i IN wystarczy?

Link to post
Share on other sites

 

 

Rezystor R11 jest do LEDa, heater ON to led a obok port Heater jest do grzalki/relay

PUMP i PUMP ON :)

 

 

tyklo martwi mnie bo one maja trzy wejscia, VCC, IN i GND, czy musze koniecznie podpinac te 3 czy w "moim" przypadku VCC i IN wystarczy?

musisz bo czym ta mądra elektronika w nim będzie zasilana?

Link to post
Share on other sites

oj tak tak pomylilo mi sie :) PUMP ON (ale i Heater ON) to LED.

 

Juz znalazlem relay inny troche :) i zrobie tak jak tutaj ma GTO.

Tylko nie wiem jak z tymi mosfetami, i czy nie moge dac po prostu tranzystorow BC337 wszedzie skoro spelniaja wymagania. Sporo ludzi uzywa pierwszej plytki pod arduino uno gdzie byly same BC337 i chyba wszystko im dziala.

 

 

Alez ja kombinuje :)

post-14618-0-56685400-1461679106_thumb.jpg

Edited by Gwynbleidd
Link to post
Share on other sites

Powiedzcie no mi moi drodzy ile by mnie kosztowało tak pi razy oko taki sterownik jak wyżej kolega zaprezentował na zdjęciu? Ma ktoś może wykaz części które są potrzebne. Rozumiem że zamiast płytki można by to trochę na rozbudowanego pająka lub płytki z andruino wykorzystać i zbudować.

 

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka

Link to post
Share on other sites

w linkach gdzieś znajdziesz jakie komponenty a nawet paptrząc na płytkę. Kupując wszystko u chińczyków drogo nie wyjdzie same takie złożenie, ale pewnie drugie tyle to jakieś kable, dodatki, pudełka itd. Przemodelowuje trochę płytkę i będę sobie zamawiał PCB trochę mniejsze niż poprzednie i pod NANO i będę miał pewnie 10 szt do oddania bo taka jest minimalne zamówienie więc jakbyś był chętny to poczekaj chwilę, choć komponenty w większości te same co poprzednio.

Link to post
Share on other sites

Obecnie zabieram się za lutowanie płytek ino przyjdą mi elementy...

Tranzystory  i zamienniki zamówione.

Rezystory, diody itp to jednak kupię w okolicznym sklepie...
Nie lubię jak zostają mi elementy...

Ewentualnie te 8 wolnych płytek puszczę po 40zł z polutowanymi  mosfetami ( by już ich nie szukać ).
Lutowanie rezystorów SMD itp. zostawie wam :D

Link to post
Share on other sites
Pomijając funkcję "magicznego" rezystora R11 (po co on i czemu służy?), cały prąd pompki będzie przepływał również przez ten tranzystor (wg Twojego podłączenia).

 

Dobrze dobrany rezystor przy diodach wpływa na ich żywotność 

 

 

 

 

Tylko nie wiem jak z tymi mosfetami, i czy nie moge dac po prostu tranzystorow BC337 wszedzie skoro spelniaja wymagania. Sporo ludzi uzywa pierwszej plytki pod arduino uno gdzie byly same BC337 i chyba wszystko im dziala.  

 

 

Kolego kombinujesz strasznie. Nie mozna sobie od tak zamieniac elementow w projektach elektronicznych. Trzymaj sie projektu a urzadzenie bedzie dzialalo prawidlowo.

Pompe 12V teoretycznie mozna podpiac pod plytke tylko pytanie brzmi (które ktos juz zadal) co taka pompa kilku watowa moze przepompowac....

Ludzie nie kombinujcie - róbcie wedlug projektu i wszystko bedzie gralo. Pompe podlaczcie przez najprostszy jednokanalowy przekaznik (sa dedykowane moduly np taki: http://botland.com.pl/6413-thickbox_default/modul-przekaznika-rm1-z-izolacja-optoelektroniczna.jpg

Edited by rosiak
Link to post
Share on other sites

 

 

sprawa R11 już była wyżej wyjaśniona A przy okazji podaj może jakieś szczegóły tej teorii?

 

Kolego to poprostu prawo Ohma

 

Diody (nie liczac niebieskiej i bialej) przewaznie maja napiecie przewodzenia 2,1V - 2,2V oraz prąd przewodzenia 20mA

 

Nasz zasilacz ma 12V czyli spadek napiecia bedzie 12-2,2=9,8V

 

Prawo Ohma - U=IR czyli po przeksztalceniu R=U/I

Czyli:

R=9,8V/0,02A

R=490 ohm

Teoretycznie powinno sie dobierac w gore rezystor ale 470ohm tez moze byc tak jak w projekcie.

Link to post
Share on other sites

 

 

Kolego to poprostu prawo Ohma

Czy Ty chcesz żeby Ohm się w grobie przekręcił?

 

 

maja napiecie przewodzenia 2,1V - 2,2V

które?

bo dla krzemowych to jest ok 0,6-0,7V? ;)

 

 

prąd przewodzenia 20mA

a co to za parametr?

Czyżbyś sugerował, że dioda nie jest w stanie więcej prądu przewodzić?

 

 

 

przy diodach wpływa na ich żywotność

Szkoda, że nie przeczytałeś ze zrozumieniem co wyżej napisałem :facepalm:

 

 

sprawa R11 już była wyżej wyjaśniona

tylko takie teksty wypisujesz :(

a ja zadałem proste pytanie

 

 

podaj może jakieś szczegóły tej teorii?

 

 

Dobrze dobrany rezystor przy diodach wpływa na ich żywotność

 

Przy okazji, pisząc na forum miej na względzie, że nie wszyscy maja szklana kule i są w stanie się domyślać o co Tobie chodziło? ;)

Tz, pisz jasno i jednoznacznie. :facepalm:

Link to post
Share on other sites

 

 

Pytanie dotyczylo diody led i R11

Wiem o co pytałem

 

 

rezystora R11 (po co on i czemu służy?)

i wiem jaką i kiedy otrzymałem odpowiedż

 

 

Rezystor R11 jest do LEDa

 

Twój późniejszy enigmatyczny wywód

 

 

Dr2, dnia 26 kwiecień 2016 - 13:22, napisał: Pomijając funkcję "magicznego" rezystora R11 (po co on i czemu służy?), cały prąd pompki będzie przepływał również przez ten tranzystor (wg Twojego podłączenia). Dobrze dobrany rezystor przy diodach wpływa na ich żywotność

wiec był po nie w czasie i dla mnie, niezrozumiałe :(

Link to post
Share on other sites
Kolego kombinujesz strasznie. Nie mozna sobie od tak zamieniac elementow w projektach elektronicznych. Trzymaj sie projektu a urzadzenie bedzie dzialalo prawidlowo. Pompe 12V teoretycznie mozna podpiac pod plytke tylko pytanie brzmi (które ktos juz zadal) co taka pompa kilku watowa moze przepompowac.... Ludzie nie kombinujcie - róbcie wedlug projektu i wszystko bedzie gralo. Pompe podlaczcie przez najprostszy jednokanalowy przekaznik (sa dedykowane moduly np taki: http://botland.com.p...ektroniczna.jpg

 

Ano troche kombinuje, ale chyba ktos kto robil te plytki tez pewnie kombinowal? I nie zamieniam sobie ot tak elementow z glowy, po prostu jest pare projektow tej plytki i rozni ludzie uzywaja innych elementow, pierwsze plytki zakladaly tylko BC337 transystory a nastepne juz maja i te i MOSFETy. Dodalem tez kondensatory na plytke. O wszystkim staram sie dokladnie czytac i wiem kiedy co zastosowac i dlatego jezeli cos jest dla mnie nie jasne pytam was. Nawet gdybym tego nie zastosowal bede mial juz wieksza wiedza dlaczego zmieniono takie na inne a nie inaczej :) Mam nadzieje ze rozumiesz moj punkt widzenia. Tak jak pisalem dla mnie projektowanie tej plytki to i wielka frajda i spora nauka czegos co mnie zainteresowalo, wiec to nie tak ze chce szybko zlozyc i miec gotowe :)

 

Co do pompki to po pierwsze nie chcialem wydawac 300 zl na pompke tylko kupilem za pare groszy taka jaka mam, dziala i jestem zadowolony. Innymi slowy, spelnia swoje zadanie przemieszczania brzeczki podczas zacierania z dolu na gore, wiec duzo wysilku jej to nie kosztuje. Jak sie zepsuje albo nie bedzie dawala rady to wtedy pomysle o innej. Nie chcialem kupowac pralkowej pompki z uwagi na napiecie 230V.

 

 

Dodatkowe pytanie, jaki buzzer uzyc? Zwykle piezo sie nada czy musi byc aktywny z wbudowanym oscylatorem?

Edited by Gwynbleidd
Link to post
Share on other sites

Tak opisał swoją płytkę jeofarmer ( z jego projektu mam płytki)

 

 

R1 - current limiter for LCD backlight LEDs - omitting these would burn out the LEDs in the LCD

R2 - pullup for the OneWire bus - Onewire won't work

R3-R6 - pullup for button 1-4 - You can use the internal pull up resistors, but the external pullups reduce the chance of overloading the pin

R7 - pulldown for the heater mosfet - If you wire directly to the SSR, you risk drawing more than 20mA recommended current from the Uno pin. Unless you are positive your SSR draws less than 20mA while cycling fast, trigger it through a mosfet.

R8 - current limiter for heater LED - Not needed if you don't use LED indicators for the heater.

R9 - pulldown for buzzer mosfet - if wired directly to a buzzer, it must use less than 20mA.

R10 - pulldown for pump mosfet - if your pump relay draws less than 20mA, you don't need this. I would guess you need it.

R11 current limiter for the pump LED - Not needed if you don't use LED indicators for the pump.

D1 - flyback diode to prevent the heater mosfet from self-destructing
D2 - flyback diode for pump mosfet

C1 - voltage regulator output smoothing
C4 - voltage regulator input smoothing

V1 - variable resistance for the LCD display. Without it, it's impossible to trim due to variance in the LCD manufacturing process.

Link to post
Share on other sites

Małe: IRLML2502TRPBF (N-Mosfet, unipolarny, logic level, 20V 4,2A , 1,25W)  - to te co są po 2 na płytkę.
LM nie zmieniałem,  a mosfet pompy to IRLR2705PBF  (HEXFET, logic level, 55V 28A).

Te małe to będzie zło i lutowanie z lupą ( i tak gorzej jest z rezystorami 0805 xD ).

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.