Jump to content
karczmarz

Odtwarzanie warstwy tlenków po wytrawianiu spawów

Recommended Posts

Zabieram się za spawanie kilku elementów z nierdzewki. Wiedziałem, że trzeba wytrawiać spawy, jednak wyczytałem na kilku sklepach z chemią, że zaleca się jeszcze użycie preparatu, który odtwarza warstwę tlenków na powierzchni metalu. Np. http://chemia.a2a4.pl/p6254_2_after_pasywant_do_stali_nierdzewnej_1kg.html

Majątku to nie kosztuje, ale chciałbym wiedzieć, czy samo wytrawianie spawów nie wystarcza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

żel do wytrawiania pasywuje powierzchnie stali czyli odtwarza warstwę tlenków i nic więcej nie trzeba robić ,

przynajmniej ja nic więcej nie robiłem tylko zmyłem spawy wodą z mydłem i spawy są białe i nierdzewieją

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żel do wytrawiania (Pelox, Antox itp.) tylko wytrawia spoiny, usuwa przebarwienia. Tlenki, lub inaczej warstwa pasywna, odtwarza się samoistnie ale trwa to dosyć długo, bo ok. 14 dni, i wymaga w miarę stabilnych warunków otoczenia (przede wszystkim braku wilgoci). Istnieją środki, tzw. pasywatory, które warstwę tlenków odtwarzają natychmiastowo.

Możesz o tym poczytać na stronie www.telox.pl

Znam właściciela od lat, współpracujemy, i wiem, że się chłopak na tym zna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dość ciekawy opis

Dzięki Korzen16, już wydrukowałem i do poduchy poczytam sobie :)

 

Piok, czy takie "naturalne" utlenienie różni się czymś od takiego chemicznego, któreś jest bardziej stabilne czy coś takiego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piok, czy takie "naturalne" utlenienie różni się czymś od takiego chemicznego, któreś jest bardziej stabilne czy coś takiego

Myślę że jest to podobnie jak z postarzaniem blach z miedzi. Chemicznie uzyskuje się efekty, na które normalnie czeka się kilkanaście lat, ale trwałość takiego postarzenia jest torchę niższa niż naturalnego.

Do tej pory w mojej praktyce ze stala nierdzewną, zawsze wytrawialiśmy spawy, czyściliśmy je i na tym był koniec obróbki, ale nierdzewkę przerabialiśmy rzadko, więc doświadczenie też nieduże. Osobiście wytrawiłbym, porządnie wymył i przeniósł w suche i ciepłe miejsce na czas pasywacji - piok pisał o 14 dniach, więc pewnie tak jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naturalne odbudowana warstwa tlenków nie różni się niczym od tej uzyskanej za pomocą pasywatora chemicznego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.