Skocz do zawartości

  • Zaloguj się lub zarejestruj poprzez Zaloguj korzystając z Facebooka Log In with Google      Logowanie »   
  • Rejestracja
  •  
  • BeerTalk  0

Śrutownik walcowy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
264 odpowiedzi w tym temacie

#1 Napisano 25 luty 2010 - 19:01

zbynekkk

    zbynekkk

  • 607 postów 6 pkt.
  • Rok założenia:2008
  • Liczba warek:100
  • Lokalizacja:Radom

Planuję budowę takiego śrutownika, a raczej gniotownika. Czy ktoś z Was takiego używa? Interesuje mnie jeden szczegół. To jest odległość pomiędzy walcami i czy ewentualna regulacja tej odległości jest niezbędna.

#2 Napisano 25 luty 2010 - 19:16

szamankfc

    szamankfc

  • 144 postów 1 pkt.

Cytat

Planuję budowę takiego śrutownika, a raczej gniotownika. Czy ktoś z Was takiego używa? Interesuje mnie jeden szczegół. To jest odległość pomiędzy walcami i czy ewentualna regulacja tej odległości jest niezbędna.
Nie używam na razie ale zamierzam takie cudo poczynić i wydaje mi się że regulacja jest potrzebna wtedy gdy walce mają małą średnice i   trzeba zwiększyć rozstaw aby załapały ziarno. kwestia też czy walce będą stalowe czy betonowe :P.
Ja pójdę na całość zastosuje przekładnie i  potem zestaw kół zębatych teoretycznie dzięki kołom będę miał możliwość regulacji o 2 3 minimetry czyli hulaj dusza

Użytkownik szamankfc edytował ten post 25 luty 2010 - 19:23

Jak widać pije tylko jedno piwo dziennie

#3 Napisano 25 luty 2010 - 19:44

BaronVonZuk

    BaronVonZuk

  • 888 postów 20 pkt.

Zdecydowanie regulacja jest potrzebna, chociażby po to żeby mieć możliwość zmiany stopnia zmielenia.  Kunze podaje przedział regulacji pomiędzy 0 a 2,5mm w zależności od planowanego stosunku frakcji oraz ilości walców.
Pszeniczne na 3068- rozlane
Marcowe - rozlane
Pils 1 - rozlane
Pils 2 - rozlane

#4 Napisano 25 luty 2010 - 21:21

zbynekkk

    zbynekkk

  • 607 postów 6 pkt.
  • Rok założenia:2008
  • Liczba warek:100
  • Lokalizacja:Radom

Walce mają być dwa o średnicy około 12 cm, wykonane ze stali nierdzewnej, z tym że napędzany będzie tylko jeden z nich. Walce mają być ponacinane podłużnymi rowkami.
Zastanawia mnie jeszcze jaka prędkość obrotowa będzie optymalna.

#5 Napisano 25 luty 2010 - 21:37

elroy

    elroy

  • Administrator

  • 6123 postów 381 pkt.
  • Nazwa browaru
    Biały Pies
  • Rok założenia:1998
  • Liczba warek:126
  • Lokalizacja:Kraków
Browar

Lat temu kilka, bo chyba 6, bawiłem się śrutownikiem który otrzymałem testowo, od jednego piwowara.
Zerknij na wątek http://browar.biz/fo...7020#post337020 oraz kilka krótkich filmików http://starzaki.eu.org/~elroy/jammini/ może coś pomoże w konstrukcji.

W burzliwej: Polskie Ale
W cichej fermentacji: AIPA Cascade
www.puchar.piwo.org www.wiki.piwo.org www.piwo.org/sklep


#6 Napisano 25 luty 2010 - 21:39

BaronVonZuk

    BaronVonZuk

  • 888 postów 20 pkt.

Wg. Kunze
- V dla wstępnego rozdrabniania - 400-420 obr/min
- V dla wymielenia łuski 400 obr/min
- V dla grysiku 380-440 obr/min
Jednakże Kunze podaje srednice walców 250 mm czyli musisz dostosować V obrotów do swojej średnicy.
Ponad to długość od 0,4 do 1,5 m.

Masz "Technologie piwa i słodu" W. Kunze? Jeżeli tak to str 160 :P
Pszeniczne na 3068- rozlane
Marcowe - rozlane
Pils 1 - rozlane
Pils 2 - rozlane

#7 Napisano 25 luty 2010 - 21:42

adanjan

    adanjan

  • 381 postów 24 pkt.
  • Nazwa browaru
    BrowAMOR
  • Rok założenia:2006
  • Liczba warek:~80
  • Lokalizacja:Białystok

Cytat

Planuję budowę takiego śrutownika, a raczej gniotownika. Czy ktoś z Was takiego używa? Interesuje mnie jeden szczegół. To jest odległość pomiędzy walcami i czy ewentualna regulacja tej odległości jest niezbędna.
używam od 3 lat Maltmilla, z bardzo prymitywną regulacją odległości (z jednej strony). Po kilku próbach ustawiłem optymalne dla mnie odległości wałków i tego nie zmieniam. Jeśli potrzebujesz zdjęć lub opisu szczegółów konstrukcji tego bardzo prostego ale skutecznego i szybkiego śrutownika służę pomocą.

#8 Napisano 25 luty 2010 - 21:49

Jejski

    Jejski

  • 2980 postów 224 pkt.
  • Nazwa browaru
    "Kar-Kamis"
  • Rok założenia:2007
  • Liczba warek:kilka
  • Lokalizacja:Siemianowice Śl. Pszczelnik
Browar

Bardzo proszę o fotki wymiary itp.

#9 Napisano 25 luty 2010 - 22:04

BaronVonZuk

    BaronVonZuk

  • 888 postów 20 pkt.

Jeżeli nie masz problemu z angielskim http://schmidling.com/maltmill.htm

EDIT  a jeśli masz to http://www.browamato...s_id=8270691130

Użytkownik BaronVonZuk edytował ten post 25 luty 2010 - 22:05

Pszeniczne na 3068- rozlane
Marcowe - rozlane
Pils 1 - rozlane
Pils 2 - rozlane

#10 Napisano 28 luty 2010 - 18:09

adanjan

    adanjan

  • 381 postów 24 pkt.
  • Nazwa browaru
    BrowAMOR
  • Rok założenia:2006
  • Liczba warek:~80
  • Lokalizacja:Białystok

zdjęcia jak coś juz mam (z nawet filmik), trochę tego jest, jak ktoś chce moge wysłać mailem, proszę o info na PW

#11 Napisano 25 kwiecień 2010 - 22:00

Jejski

    Jejski

  • 2980 postów 224 pkt.
  • Nazwa browaru
    "Kar-Kamis"
  • Rok założenia:2007
  • Liczba warek:kilka
  • Lokalizacja:Siemianowice Śl. Pszczelnik
Browar

Cytat

Lat temu kilka, bo chyba 6, bawiłem się śrutownikiem który otrzymałem testowo, od jednego piwowara.
Zerknij na wątek http://browar.biz/fo...7020#post337020 oraz kilka krótkich filmików http://starzaki.eu.org/~elroy/jammini/ może coś pomoże w konstrukcji.
Tomek jaki byłeś piękny i młody na tych filmikach ;)
Wracam do tematu bo jestem w trakcie budowy śrutownika walcowego na bazie ułożyskowanych wirników z silników klatkowych o średnicy 5,5cm. i szerokości chyba 6cm. Myślę że projekt zakończę w ciągu max 2 tygodni. Będzie to serial, w najgorszym wypadku jak zainwestować czas i prawie zero pieniędzy w coś co może być zupełnie nieprzydatne :) Jako że nie posiadam dostępu do tokarki musiałem kombinować jak osadzić łożyska. Padło na tekstolit stosunkowo  łatwy w obróbce i wytrzymały. Na razie fotki z początków prac. Niech wszyscy widzą jak się męczę dla ludzkości :lol:
1. Wirniki przed nacięciem.
2. Wirniki po nacięciu ręczną szlifierką kontową. Strasznie trudno ręcznie precyzyjnie naciąć :lol:
3. Wstępna przymiarka do konstrukcji.
Przepraszam za jakość zdjęć.

Załączone miniatury

  • 1.JPG
  • 2.JPG
  • 3.JPG

Użytkownik Jejski edytował ten post 21 marzec 2012 - 09:06


#12 Napisano 26 kwiecień 2010 - 07:04

seniorroberto

    seniorroberto

  • 543 postów 1 pkt.

Cytat

Walce mają być dwa o średnicy około 12 cm, wykonane ze stali nierdzewnej, z tym że napędzany będzie tylko jeden z nich. Walce mają być ponacinane podłużnymi rowkami.
Zastanawia mnie jeszcze jaka prędkość obrotowa będzie optymalna.
...i jakie  efekty prac? kombinuję właśnie coś baaardzo podobnego:) 116 mm średnicy wałki z rury kwasoodpornej na łożyskach, z prymitywną regulacją szczeliny na śrubach mocujących łożyska npęd na 1 wałek z przeniesieniem na drugi paskiem w "8", wałki bez rowków (przy tej średnicy słód raczej nie powinien "się ślizgać")... ciekaw jestem, jak to u ciebie wyszło...
pozdrawiam
aha! ... czym napędzasz?
piwo - pite w miarę - nie szkodzi nawet w największych ilościach...

#13 Napisano 26 kwiecień 2010 - 09:03

pako1

    pako1

  • 781 postów 2 pkt.
  • Nazwa browaru
    Easy Rider
  • Rok założenia:2007
  • Liczba warek:73
  • Lokalizacja:Knurów

Cytat

Cytat

Walce mają być dwa o średnicy około 12 cm, wykonane ze stali nierdzewnej, z tym że napędzany będzie tylko jeden z nich. Walce mają być ponacinane podłużnymi rowkami.
Zastanawia mnie jeszcze jaka prędkość obrotowa będzie optymalna.
...i jakie  efekty prac? kombinuję właśnie coś baaardzo podobnego:) 116 mm średnicy wałki z rury kwasoodpornej na łożyskach, z prymitywną regulacją szczeliny na śrubach mocujących łożyska npęd na 1 wałek z przeniesieniem na drugi paskiem w "8", wałki bez rowków (przy tej średnicy słód raczej nie powinien "się ślizgać")... ciekaw jestem, jak to u ciebie wyszło...
pozdrawiam
aha! ... czym napędzasz?
Przeniesienie napędu z jednego wałka na drugi paskiem chyba nie jest dobrym rozwiązaniem, bo wtedy obydwa wałki mają ten sam kierunek obracania.
Prawidłowo wałki powinny się kręcić jeden w prawo a drugi w lewo, wtedy następuje wciąganie słodu w szczelinę.

edit
.przepraszam ale niedokładnie przeczytałem. :cool2:
Przeniesienie napędu paskiem przekręconym w ósemkę da oczekiwany efekt, tylko pasek chyba za długo nie wytrzyma. :beer:

Użytkownik pako1 edytował ten post 26 kwiecień 2010 - 09:07

Jeżeli kiedykolwiek będziesz smutny, to pomyśl sobie,
że kiedyś byłeś najszybszym
i najbardziej farciarskim
plemnikiem w swojej grupie

#14 Napisano 26 kwiecień 2010 - 09:09

Maryush

    Maryush

  • 1133 postów 30 pkt.
  • Nazwa browaru
    Browar Maniutek
  • Rok założenia:2009
  • Liczba warek:53
  • Lokalizacja:Lublin

Nie jestem pewien, czy pasek to dobre rozwiązanie. Nie będzie się ślizgał ? Idealna byłaby przekładnia zębata..

Użytkownik Maryush edytował ten post 26 kwiecień 2010 - 09:13


#15 Napisano 26 kwiecień 2010 - 10:30

darko

    darko

  • 1886 postów 47 pkt.
  • Nazwa browaru
    Darkowy
  • Rok założenia:2003
  • Liczba warek:53
  • Lokalizacja:Grodzisk Mazowiecki

Wydaje mi się, że w takich śrutownikach napędzany jest tylko jeden wałek. Drugim reguluje się szczelinę.

#16 Napisano 26 kwiecień 2010 - 13:43

seniorroberto

    seniorroberto

  • 543 postów 1 pkt.

Teoretyzując::beer:  napęd drugiego wałka nie wymaga chyba dużych sił z wyjątkiem momentu startu; potem powinien się obracać również pod wpływem siły tarcia poprzez ziarna. Nie wykluczam, że po wstępnych eksperymentach zrezygnuję zupełnie z ósemki, widziałem na youtube takie rozwiązania. Słód pryskał tylko w pierwszej chwili a potem wszystko "się kręciło"...:ble:
piwo - pite w miarę - nie szkodzi nawet w największych ilościach...

#17 Napisano 26 kwiecień 2010 - 14:18

cieplyl

    cieplyl

  • 341 postów 14 pkt.
  • Nazwa browaru
    Cieplak
  • Rok założenia:2009
  • Liczba warek:24
  • Lokalizacja:Mielec

Jeśli nie chce się stosować napędu na drugi walec to niezbędne jest chyba moletowanie lub nacinanie wałka. Inaczej wydaje mi się, że ziarno będzie się ślizgać.
Browar po modernizacji. Moc produkcyjna zwiększona :)

#18 Napisano 26 kwiecień 2010 - 15:25

darko

    darko

  • 1886 postów 47 pkt.
  • Nazwa browaru
    Darkowy
  • Rok założenia:2003
  • Liczba warek:53
  • Lokalizacja:Grodzisk Mazowiecki

Wałki muszą być obowiązkowo poryflowane.

#19 Napisano 26 kwiecień 2010 - 15:41

Jejski

    Jejski

  • 2980 postów 224 pkt.
  • Nazwa browaru
    "Kar-Kamis"
  • Rok założenia:2007
  • Liczba warek:kilka
  • Lokalizacja:Siemianowice Śl. Pszczelnik
Browar

I takie umie są, tylko nie wiem jeszcze czy dobrze. Napęd będzie u mnie na korbę lub na silnik z wycieraczek jeśli pociągnie? Wstawiam jeszcze fotki z postępu prac. Zaznaczam że to jest prowizoryczne połączenie do testów. Jutro robię regulację docisku walca i próba.

Załączone miniatury

  • 4.JPG
  • 5.JPG
  • 6.JPG

Użytkownik Jejski edytował ten post 21 marzec 2012 - 09:08


#20 Napisano 26 kwiecień 2010 - 20:32

seniorroberto

    seniorroberto

  • 543 postów 1 pkt.

Cytat

Jeśli nie chce się stosować napędu na drugi walec to niezbędne jest chyba moletowanie lub nacinanie wałka. Inaczej wydaje mi się, że ziarno będzie się ślizgać.
Najpierw spróbuję bez, mam wrażenie, że duża średnica wałków (~12 cm) daje mały kąt przy "styku" powierzchni wałków. Jak nie wyda - będę nacinał.
piwo - pite w miarę - nie szkodzi nawet w największych ilościach...




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych