Skocz do zawartości

Pytanie o chmielenie


dafit

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

przymierzam się do zrobienia piwka, ma to być Pale Ale ok 13blg

 

Wybicie ok 20litrów

 

słody/strzegom/:

 

Pale Ale -4,5kg

Karmelowy Jasny - 0,5kg

Pszeniczny - 0,4 kg

 

 

drożdże us-05

 

 

Chmiele:

 

mam do wyboru

 

Citra, Cascade US, Columbus, Iunga, EKG,  Simcoe, Motueka,

 

Nie mam doświadczenia z chmielami i nie chcę przedobrzyć. Lubię piwa dość goryczkowe, ale też nie chcę też go zrobić wybitnie goryczkowego.

 

Myślałem o:

 

Columbus 25g - 60'

Cascade 20g -10'

Citra 20g - 10'

Cascade 20g -0'

Citra 20g - 0'

 

Na zimno 3dni:

 

Cascade 30g

Citra 30g

Motueka 30g

Simcoe 30g

 

Nie będą się gryzły któreś z tych chmieli ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kalkulatorze wychodzi 65 ibu, to jest sroga goryczka w 13 :D
Bardzo dużo dajesz na zimno, w którymś artykule (ale teraz nie mogę znaleźć) widziałem podział 1 część na whirpool, 3 na zimno. Możesz trochę zmniejszyć (jak dasz po 20g każdego to i tak już jest bardzo dużo) i te 40g sypnąć na whirpool. Na goryczkę bym zmniejszył tego columbusa do 15g i dał resztę na zimno.

Edytowane przez Sławek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie za duży misz-masz z tymi chmielami na zimno. Na zimno daj Cascade/Citra oraz Simcoe/Columbus po 30 g każdego. Również IMO przegiąłeś ze słodem karmelowym. Przy takim zasypie wyjdzie ci karmelowy ulepek, chyba, że lubisz takie piwa. Dlatego sugeruję zmniejszyć jego ilość do 200 - 300 g. Reszta jest ok. Zatrzyj na wytrwanie i będzie git :)  

 

Edit: Kosztem karmelowego zwiększ ilość słodu pszenicznego.  

Edytowane przez mat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi, zaczynam odmierzać słód i do dzieła :

 

Pale Ale - 5kg

Pszeniczny - 1kg

Karmelowy jasny - 0,250kg

 

Zacieranie na lenia słody wrzucę do 15l wody i temp. 69st, znając życie spadnie do ok 67st